Hoort dit hier of..

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
s.gesink
Geregistreerd lid

Hoort dit hier of..

Bericht door s.gesink » ma 25 jun, 2012 22:49

Ik wil de cartepan verwijderen om te checken op BS, maar is het verstandig om eerst een motorreiniger toe te voegen aan de oude olie? Ik heb op de site van Toralin bijv. diverse reinigers gezien die beloven dat ze aangkoekte en allerlei andere ellende oplossen en afvoeren bij de oliewissel.(het zou vloeibaarder worden gemaakt en na 5 min. inwerken moet je de olie aftappen)

Wie heeft hier (goede) ervaringen mee?

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Hoort dit hier of..

Bericht door carlsson » di 26 jun, 2012 2:42

Moet eigenlijk staan bij de "rubriek" Saab 900NG/9.3, daar staan wel meer BS onderwerpen :wink:
Nog nooit een motor intern laten reinigen, maar het is de vraag of je echt vastgekoekte vervuiling zou kunt oplossen/vloeibaar maken dat je het zomaar kunt aftappen. Als dat zo eenvoudig was, waarom zijn er dan zoveel Saab T7 motoren vervangen.
Daarnaast weet je helemaal nog niet of je last hebt van BS en hoe ver het al gevorderd is :wink:

s.gesink
Geregistreerd lid

Bericht door s.gesink » di 26 jun, 2012 23:24

Maar als er weinig vervuiling is en ik ga toch het carter verwijderen en ik heb een reinigingsproduct toegevoegd, komt deze toch meteen mee naar buiten?? Dat is 1 keer pan los en meteen klaar..

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 26 jun, 2012 23:30

Je loopt altijd een risico dat er nog stukken later loskomen, weer opnieuw vastzitten in een leiding en dan pas doorschieten etc. Die delen blijven dan weer in de zeef zitten. Ik ben er geen voorstander van. Als je het perse wel wilt doen, zorg dan dat je de eerstkomende tijd nog regelmatig eens kijkt of er nog wat in de zeef blijft hangen.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 26 jun, 2012 23:54

Je zou die Marly EF Motorspoeling eens kunnen proberen, dat is wel een bekend merk.
Oliekanalen zijn uiteraard niet overal even groot, dus het is niet de bedoeling stukjes afzetting door de motor te jagen.
Misschien eerst eens kijken of je last wel hebt van BS. Alls die zeef op het aanzuigkanaal van de oliepomp grotendeels dicht zit is de kans groot dat je een ernstigere vorm van BS hebt. Het gaat vooral om verharde olierestanten die vernauwingen kunnen veroorzaken en zouden kunnen loskomen.

s.gesink
Geregistreerd lid

Bericht door s.gesink » wo 27 jun, 2012 13:00

Gisteren weer een ander verhaal gehoord over de BS..Volgens die saab-o-fiel vielhet nog wel mee. Er zat eenverschil in de motoren, zelf van voor 2003. Deze man vertelde dat de echte problemen zich voordoen vanaf 2001 tot 2003. De motoren daarvoor waren ook weer iets anders? Mijn 9-5 2.0 is gebouwd in 1999 hebben we kunnen achterhalen, maar is pas voor het eerst in 2001 op kenteken gezet. Waarschijnlijk omdat ie zo rood is en er geen koper voor was. Dus mijn motor zou minder problemen hebben met de BS, maar dat zouden we wel kunnen controleren voor de zekerheid. Het makkelijkst was het kleppendeksel te demonteren, als er problemen zijn de carterpan pas verwijderen?

Ik ga vanmiddag weer daarnaartoe voor een gehele atf verversing en praten we verder wat te doen. (wel leuk praten met zo'n saab liefhebber die tenminste niet zo negatief is over de saab's

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 27 jun, 2012 13:35

Bij een Saab 9.5 hoor je er ook wat minder over. Voor de Saab 9.5 is er trouwens een aparte rubriek op het forum.
Ook in dit model heb je T5 en T7 motoren, kun je zien aan de kleur van de ontstekkingscassette (maar die zou kunnen omgewisseld zijn), rood is T5 en zwart T7.
Daarnaast verschilt de positie van de oliepijlstok, meer in het midden is een T5 en meer aan de zijde van de versnellingsbak dat is een T7.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 27 jun, 2012 16:36

@Carlsson: de 9-5 heeft ALTIJD T7 en daar hoor je toch echt genoeg over.
@s.gesink: bij mijn weten hebben alle T7-motoren voor MY2004 een verhoogd risico. Er zit geen verschil in de carterventilatie tussen 1997-2001. Het is niet voor niets zo dat vanaf lancering er voortdurend modificaties gedaan zijn hierop, waarbij 'mod6' de laatste en meest recente is. Als het in eerdere jaren wel goed was, hadden ze het wel teruggewijzigd.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 27 jun, 2012 17:41

@Millerman,
Ook weer wat bij geleerd :D

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » do 28 jun, 2012 1:13

Heb het idee dat er meer 9-5's stranden met dit probleem. Dat komt denk ik ook omdat van 1997 tot en met 2003 de 1e gen t7's al in de 9-5 zat en bij de 9-3's alleen 2000 tot en met 2002.

Maar kleppendeksel verwijderen is wel een OK methode voor de eerste diagnose. Als er wat aangekoekt zit toch echt even carter eronder uit en mod 6 erop. Kost vaak zo rond de 600 euro alles erop en eraan. Op het forum zijn er vast mensen die het voor minder kunnen doen.

Die reiniging zooi zou ik niet gebruiken. Kans dat al de BS loslaat en ergens een prop vormt voor dat het langs de olie filter geweest is.

MOD6, geen korte ritjes rijden, goede vol synheet erin, om de 15k olie verversen. Dat is z'n beetje het recept tot weinig kans op BS...

Succes, en laat je niet opnaaien. Voor de rest zijn het namelijk best wel leuke auto's.

Op de groene rolletjes in het raam mechanisme, de deur sloten, di casset, GSK, en BDP sensor na :mrgreen:.

s.gesink
Geregistreerd lid

Bericht door s.gesink » do 28 jun, 2012 23:33

Ach, het is net een alfa en daar heb ik er al een aantal van gehad of super betrouwbare landrovers..Alle auto's hebben voor en tegens :O:

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » di 03 jul, 2012 21:27

Met 1 groot verschil: een saab rijdt het lekkerst! :wink:

s.gesink
Geregistreerd lid

Bericht door s.gesink » di 03 jul, 2012 22:24

Pleeboy schreef:Met 1 groot verschil: een saab rijdt het lekkerst! :wink:
Nou....mijn ex-gtv 3.0 met enige aanpassingen..reed als een kart, bloedsnel..(ik zou bijna zeggen porsche killer, maar dat is overdreven) ok dat is niet zo comfortabel maar dat weet je met een verlaging. Helaas heeft een GTV geen kofferbak en een fatsoenlijke achterbank. Dus toen ik papa werdmoest de GTV wijkenvoor een gezinsbak. Eerst een lekkere logge Discovery, geweldig alleen loodzwaar en meer zuipen dan zijn baasje toen die nog alle weekenden dacht te moeten stappen..Audi avant ;-|+ NOOIT MEER! Toch maar terug bij de Alfa..een 166. Loopt lekker, maar t is zo'n familiabak..Nu dus de brandweerrode Saab met de nodige km-ers maar volledig dealer onderhouden en eigenlijk geen mankementen! (meer)

s.gesink
Geregistreerd lid

Bericht door s.gesink » di 03 jul, 2012 22:29

Oh ja, gooi dit stuk maar in het verwijderde gedeelte, het gaat niet echt over tuning. :offtopic: ...nogal Hoort thuis in het voorstel gedeelte..

Plaats reactie