automaat en stage 1

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

automaat en stage 1

Bericht door op » do 22 mar, 2012 0:36

Ik heb een handgeschakelde estate 2.0 met Maptune stage 3. Die heb ik nu ruim 3 jaar, hard rijden doe ik niet vaak, ik vind het koppel heel fijn. Alleen al als je 's ochtends wegrijdt en de auto dat meteen heel licht aanvoelt en er vandoor gaat... geweldig.

Nu zit ik te kijken naar een 9-5 lpt sedan automaat, omdat ik toch wel veel in druk verkeer zit en filerijdt. Ik ga er nog mee proefrijden, van eerdere keren in een 9-5 automaat herinner ik mij het soepele optrekken vanuit stilstand en ook het zonder 'laatste schokje' stoppen bij het stoplicht.

Mijn vraag is nu wat een Maptun stage 1 doet met het karakter van de automaat - ik ga er maar vanuit dat dat er wel van komen gaat 8)
Gaat de auto dan 'trekken' als je voor het stoplicht staat, en schiet ie er dan bruut van door? en bij het afremmen hebben automaten vaak dat je met een schokje tot stilstand komt, wordt dat erger? Ik rij ook veel met mijn gezin en mijn jongste is gauw wagenziek.

En kan de standaard automaatbak die tuning wel aan? het is natuurlijk wel een tweedehands met 200.000 km :wink:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: automaat en stage 1

Bericht door millerman » do 22 mar, 2012 0:43

Maak je geen zorgen, mijn automaat rijdt ook prima. De bak kan meer dan 400nm aan, daar blijf je met een stage 1 prima onder. Remmen heb je zelf in de hand, inclusief de schok op het einde. Gewoon subtieler remmen. Met de automaat is optrekken juist een stuk soepeler dan met de handbak, door de koppelbegrenzer heb je veel minder last van slippende wielen.

Je bent welkom een keer mee te rijden, als je het zelf wilt ervaren.

Sabriolet
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sabriolet » do 22 mar, 2012 13:51

Ik heb alleen maar positieve ervaringen met Maptun en automaat
Het begon ooit met stage 1 :shock:
inmiddels zo'n 60K verder zonder problemen en schokken
gestart met maptun bij 70K, nu 120K op de klok van onze Caab (2001 (was)lpt)

en wat Millerman zegt, rijd er eens mee, dan weet je hoe het voelt.Je kunt ook bij mij rijden in de 2.0T om het gevoel te krijgen, wel een Caab maar da's ook leuk :D

succes
Sabriolet 8)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 22 mar, 2012 14:27

STG1 is natuurlijk 2x niks. Dat zou die automaat zonder een krimp te geven aan moeten kunnen.

Koppel is hetgeen wat telt en Aisin Warner geeft 400 nm voor de 4bak en 420 nm voor de 5bak als maximale waardes aan (als ik het me goed herinner). En indien netjes getuned, houd de bak ecu de max toegestane nm's ook nog wat lager in de 1 en 2 en tijdens schakelmomenten.

Maptun geeft aan voor een 2.3 LPT pas bij STG4 over de 400 nm te gaan en bij een 2.0 LPT pas bij STG6... of ze die echter ook installeren op een AUT weet ik niet.

PS. mijn 9-5 AUT sleurt zelfs al geruime tijd over de 400 nm. En met mijn 9-3 AUT wil ik zelfs naar de 460 nm toe... regelmatig je bakolie verversen en hopen dat het heel blijft... :mrgreen:

Oh.... en niet als een aap rijden... :roll:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 22 mar, 2012 14:35

Het schakelgedrag in mijn auto is zelfs prettiger geworden met stage 1. Ik vind de combi 9-5 + automaat + andere software zéér aanbevelenswaardig!
De ervaring die je hebt met de automaat klopt gedeeltelijk.
Ja, je trekt soepel op maar nee: door het duwende van de automaat zijn de laatste meters voor een stoplicht ook wat soepeler (hoewel dat ook aan je eigen rijstijl ligt wat miller zegt).

De tuning zorgt er niet voor dat het kruipeffect van de automaat wordt versterkt. Bij het loslaten van de rem gaat de auto licht rollen op stationair toerental, dat is niet anders bij 150pk als bij 250pk.

Sabriolet
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sabriolet » do 22 mar, 2012 21:21

Onder de tweeduizend toeren doet die tuning sowieso vrijwel niets, dus rustig optrekken is geen enkel probleem. Wil je bij lagere toeren al meer koppel zit je al wat stages hoger met een dikke 3# downpipe, dan begint de drukopbouw wat vroeger. Dat merk je trouwens eerder met een schakelbak dan met een automaat, is mijn ervaring.

Voor een rustige rijder die af en toe een tussensprintje trekt lijkt mij tuning bij 200K geen probleem, even uitgaande van goed onderhoud tot heden.
Met een automaat rijd je sowieso meer op koppel dan op toeren, dat helpt ook.

grt
Sabriolet 8)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 23 mar, 2012 1:12

Sabriolet schreef:... Met een automaat rijd je sowieso meer op koppel dan op toeren, dat helpt ook....
Oh... moet je me toch eens voor doen dan... :wow:

Kortom, ben ik het niet mee eens. Tenzij je lelijk in je ECU software gaat purren... maar dat wil je niet, omdat dat de levensduur van je bak wel eens drastisch kan verkorten... (denk aan terugschakelmomenten aanpassen).

Een AUT zal op tijd terugschakelen en door, onder last, meer toeren te draaien blijft alles langer heel :D Het nieuwe rijden zal je dan ook niet snel lukken met onze automaten...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 23 mar, 2012 9:17

Daar is de M-stand op de 5-bak best handig voor hoor. Afremmen op de motor doe ik bijna altijd icm gewoon remmen bijvoorbeeld. Verbruik op de SID is deze week 8,6L/100km.

Sabriolet
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sabriolet » vr 23 mar, 2012 9:21

evo schreef:
Sabriolet schreef:... Met een automaat rijd je sowieso meer op koppel dan op toeren, dat helpt ook....
Oh... moet je me toch eens voor doen dan... :wow:

Kortom, ben ik het niet mee eens. Tenzij je lelijk in je ECU software gaat purren... maar dat wil je niet, omdat dat de levensduur van je bak wel eens drastisch kan verkorten... (denk aan terugschakelmomenten aanpassen).

Een AUT zal op tijd terugschakelen en door, onder last, meer toeren te draaien blijft alles langer heel :D Het nieuwe rijden zal je dan ook niet snel lukken met onze automaten...
Sorry voor de verwarring, maar wat ik bedoel met niet op toeren rijden is dat ik normaal tussen de 2000 en 4000 zit en alleen incidenteel daar boven kom. Het koppel is tussen die 2 en 4K al zo hoog dat ik toch wel vrij vlot meekom met het verkeer :mrgreen:

Het nieuwe rijden ben ik zeker geen voorstander van, daar zijn we het absoluut over eens. Ik heb mijn lagers liever in mijn blok dan in mijn uitlaatspruitstuk.

grt
Sabriolet 8)

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 23 mei, 2012 23:28

Hier ben ik weer :D

Allereerst dank voor de reacties!

Ondertussen druk aan het zeilen geweest en sinds 8 april het rijden in de 9-5 automaat 2.0 lpt 8) het is een hele fijne met maar 196000 km en ziet er uit als nieuw binnen en buiten. Het introductiemodel uit 1997 met alles erop en eraan.

Het rijdt heel goed en en in de sportstand ook heel snel bij het stoplicht. De bedoeling is dat er LPG in komt en ik weet nog niet wat een tuning toevoegt. Ik ben een rustige rijder en af en toe stevig optrekken is genoeg, ik hoef niet elke keer zo hard mogelijk.

Is zo'n tuning wat voor mij?

En hoe werkt het eigenlijk, hoe past de bak zich aan het vermogen aan? zit er ook electronica in de bak of gaat dat vanzelf? en wat gebeurt er dan in de sportstand, wordt je dan gelanceerd of zo? :roll:
Groeten,
Olaf

matje 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door matje 9-5 » do 24 mei, 2012 1:14

Hey saab boys, benieuwd ben ik zelf ook wel wat er zometeen veranderd als ik mijn saab 2.3 turbo sedan automaat 28 mei bij g-ice ( een bekende lijkt me zo voor jullie ) laat tunen.
Velen van jullie zijn waarschijnlijk dat stadium allang voorbij maar ik verheug me er toch op.
Tot stage 3 moet schijnbaar kunnen maar daar zal een stukje onderhoud ook een rol in spelen.
Na de 28e kan ik vertellen wat het verschil is.

Gr. Mat

mariuslebeouf
Geregistreerd lid

Bericht door mariuslebeouf » zo 27 mei, 2012 23:23

ik heb hem net een paar dagen geleden laten tunen en kon me net als @matje nog verheugen op stage 1 (met m'n 1.8t was het ook wel nodig ook). ik denk dat zijn tune niet onderdoet voor de professionals, scheelt alleen wel minimaal de helft in de portemonnee. mijn wagen (een automaat) is echt super pittig geworden en haalt een top van 230 (op de tomtom is dat 225), was 210. significant beter dus...

matje 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door matje 9-5 » ma 28 mei, 2012 21:59

Hey saab liefhebbers:
Even een update na de stage 1 tuning van g-ice.
Allereerst even een compliment over de ontvangst daar en het gezellig kleppen over verschillende onderwerpen.
Deze man weet waar die mee bezig is en het resultaat is niet mis.
Nou op weg terug naar limburg rustig op mijn gemak met een gangetje van 110 over de snelweg tot ik zoiets had van ja we gaan eens naar het verschil kijken van voor en na.
Plankgas en de automaat (4 bak) zette deze terug in de 2e gang en trok door tot dik 130 waarna de 3e gang het overnam en het ding bleef trekken en trekken en zag de teller tegen de 200 plakken, hoppa de 4e gang 200+ en trekken blijven maar ik had het wel gezien en gunde de saab even wat adem en reed verder met 120 naar huis. Bijna thuis stoplicht op rood en een mercedes naast me met haast zo leek het, tja wat ga je doen planken of doe ik normaal (moeilijke vraag na die tuning ) toch maar voor het eerste gekozen en ik heb nog nooit een ster op de motorkap van die benz zo vlug zo klein zien worden. lieve help wat is dit snel geworden geworden en het leuke is dat je het niet ziet aan zo'n sedan. Gijs goed werk.
Hoop dat mijn verhaal een bijdrage is voor de mensen die nog twijfelen.

Gr. Mat

Plaats reactie