chargecooler voor B234R

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
gydomatra
Geregistreerd lid

chargecooler voor B234R

Bericht door gydomatra » vr 16 sep, 2011 14:09

hallo,

voor mijn Matra Murena project met de saab 9000 aero motor(B234R) ben ik op zoek naar een geschikt systeem om de temperatuur van de (inlaat)lucht laag te houden. Ik dacht zelf aan een chargecooler omdat ik in de middenmotorcompartiment weinig ruimte heb voor een air-interkoeler.

Nu heb ik er een gevonden via de engelse ebay die ook nog eens te betalen is. Maar heeft iemand hier ervaring met dit product of merk?

Afbeelding

Afbeelding

http://www.ebay.co.uk/itm/POLISHED-LIQU ... 53e917cbbd

De prijs is duidelijk lager dan andere vergelijkbare producten,dus denk ik dan wat is er aan de hand? Zou dit kunnen werken icm een getunde B234R-motor?

iemand iets zinnigs te zeggen hierover?

Gr. Gydo

bennie
Geregistreerd lid

Re: chargecooler voor B234R

Bericht door bennie » vr 16 sep, 2011 17:08

Altijd beter dan geen intercooler!! :wink:

Is idd geen geld maar er moet nog wel een pomp, slangen en radiator bij voor je het bijelkaar hebt!

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » vr 16 sep, 2011 21:11

Ja, daar heb je gelijk in: altijd beter dan geen interkoeler.

Maar ik vraag mij af of deze setup van de chargecooler uiteindelijk de luchtinlaattemperatuur verder naar beneden brengt dan de originele interkoeler van de Aero?? Zal misschien ook afhangen van de grootte van de radiateurintercooler en de pompcapaciteit?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 16 sep, 2011 21:21

Ik denk ook met waarmee je 'm voert. Ik lees op internet dat bijvoorbeeld bij dragraces er ijswater doorheen gaat.
Je zou bijna denken dat optimaal zou zijn een aparte radiator voor dit ding, maar dan had je net zo goed een IC kunnen nemen.
Als je je huidige radiator gebruikt zal misschien je motor temperatuur te hoog worden omdat dat systeem niet gemaakt is om door een turbo opgewarmde lucht te koelen....

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » vr 16 sep, 2011 22:08

Een aparte radiator moet altijd anders warm je de lucht meer op dan dat je afkoelt.
Het grote voordeel van een chargecooler is dat je het volume van het traject turbo > smoorklep verkleint waardoor de druk daar bij gasgeven sneller oploopt, instant gasrespons.
Je extra radiator hang je ergens vooraan in de koele rijwind, dat de slangen daar naar toe lang zijn maakt in principe niets uit. Voor een middenmotor is een chargecooler ideaal.

Deze chargecooler is een kopie van die van Abbott, ontworpen voor een Classic volgens mij. Koelcapaciteit hangt veel af van je radiator en de grootte van de gekozen pomp. Denk er ook aan het koude water van onderen de chargecooler in te laten stromen.

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » vr 16 sep, 2011 22:38

Ik was van plan de originele murena radiateur te gebruiken voor de chargecooler. De saab aero radiateur plaats ik dan daarachter en moet dan het motorkoelvloeistof koelen.

Ik begrijp dat het verstandig is om de chargecooler zo dicht mogelijk bij de turbo en gasklep te plaatsen ivm een betere gasrespons.

Zou er een site zijn waar je verschillende data kan invoeren om zo de luchtinlaattemperatuur te bepalen?

en de pomp aandrijving: continu 1 tempo of afhankelijk van het motortoerental?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 17 sep, 2011 14:17

Klinkt goed.

Voor zo ver ik weet worden er alleen elektrische pompjes toegepast die continu 12V krijgen. Je zou er een frequentieregelaar o.i.d. tussen kunnen zetten maar het maakt niet uit dat het water snel stroomt bij laag vermogen, kost alleen wat stroom.

Deze site heeft veel, ook Bosch pompjes voor 90 GBP: http://www.chargecooler.co.uk/index.php ... cts_id=184
Hun chargecoolers zijn erg mooi alleen is de prijs daar ook naar.
Afbeelding

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » ma 19 sep, 2011 11:14

Gertram, dank voor je reactie. Mooie spullen en mooie(hoge) prijzen. Ik ga de chargecooler van ebay bestellen denk ik en de waterpomp van Bosch voor 90 GBP. Daarmee kom ik al een heel eind schat ik. Nu nog even kijken wat voor leidingen ik ga gebruiken. Misschien iets uit de vloerverwarmings- of CV techniek.

gr. Gydo

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » ma 26 sep, 2011 10:11

Ik kan me herinneren dat Abott een schakelaar plaatste op het gasklephuis die bij vol open werd geaktiveerd. Dus alleen bij volgas ging het koelwaterpompje aan.

Tip voor de waterpomp- sloop er eentje uit een Jaguar x 300 . Dit is de 6 cylinder van 1994-1997 xj6. Deze heeft een elektrisch pompje wat het koelwater door het matrix van het dashboard heen jaagt. Het leuke hiervan is dat de impeller
met een magneetje wordt meegenomen,dus nooit lekkage.
Wel gaan de koolborsteltjes stuk,maar die kun je zo vervangen door een paar gekocht in een modelbouwwinkel. Probeer er maar eentje te scoren bij http://www.gebruiktejaguaronderdelen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ik zou de afstand tussen de radiateur en de charge cooler radiateur zo groot mogelijk houden ivm warmte overdracht. Wellicht een extra fan plaatsen.

Als je met meer dan 1 bar druk gaat rijden met de b234,dan moet je een druk compensatie systeem aanleggen voor de charge cooler. DWZ een drukleiding van het druk gedeelte van de turbo aansluiten op het koelwater gedeelte van de charge cooler. Doe je dit niet ,dan bestaat de kans dat de charge cooler explodeert,gezien ze niet zoveel druk kunnen verdragen.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » ma 26 sep, 2011 13:06

karel koekjes schreef:Als je met meer dan 1 bar druk gaat rijden met de b234,dan moet je een druk compensatie systeem aanleggen voor de charge cooler. DWZ een drukleiding van het druk gedeelte van de turbo aansluiten op het koelwater gedeelte van de charge cooler. Doe je dit niet ,dan bestaat de kans dat de charge cooler explodeert,gezien ze niet zoveel druk kunnen verdragen.
En dan een potje met een membraan o.i.d. er tussen om de lucht gescheiden te houden van het water?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 26 sep, 2011 18:44

karel koekjes schreef:Ik kan me herinneren dat Abott een schakelaar plaatste op het gasklephuis die bij vol open werd geaktiveerd. Dus alleen bij volgas ging het koelwaterpompje aan.
Het doel van een chargecooler is de lucht onder alle omstandigheden koel houden. Dus ook als je voor de slagboom staat te wachten voor je de baan op mag :D . Dus geen goed idee om dan het systeem niet te laten circuleren!! (heats soke voorkomen) Wel natuurlijk een fan op de radiator met met instelbare thermoswitch.
karel koekjes schreef: Als je met meer dan 1 bar druk gaat rijden met de b234,dan moet je een druk compensatie systeem aanleggen voor de charge cooler. DWZ een drukleiding van het druk gedeelte van de turbo aansluiten op het koelwater gedeelte van de charge cooler. Doe je dit niet ,dan bestaat de kans dat de charge cooler explodeert,gezien ze niet zoveel druk kunnen verdragen.
Het zijn geen Abbott chargecoolers! :-P+ Dit is profi spul en kan zoveel druk aan die een (normale) turbo helemaal niet kan bereiken! 4 bar+ is geen probleem voor zo,n ding.

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » do 29 sep, 2011 13:27

karel koekjes schreef:Ik kan me herinneren dat Abott een schakelaar plaatste op het gasklephuis die bij vol open werd geaktiveerd. Dus alleen bij volgas ging het koelwaterpompje aan.

Tip voor de waterpomp- sloop er eentje uit een Jaguar x 300 . Dit is de 6 cylinder van 1994-1997 xj6. Deze heeft een elektrisch pompje wat het koelwater door het matrix van het dashboard heen jaagt. Het leuke hiervan is dat de impeller
met een magneetje wordt meegenomen,dus nooit lekkage.
Wel gaan de koolborsteltjes stuk,maar die kun je zo vervangen door een paar gekocht in een modelbouwwinkel. Probeer er maar eentje te scoren bij http://www.gebruiktejaguaronderdelen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ik zou de afstand tussen de radiateur en de charge cooler radiateur zo groot mogelijk houden ivm warmte overdracht. Wellicht een extra fan plaatsen.

Als je met meer dan 1 bar druk gaat rijden met de b234,dan moet je een druk compensatie systeem aanleggen voor de charge cooler. DWZ een drukleiding van het druk gedeelte van de turbo aansluiten op het koelwater gedeelte van de charge cooler. Doe je dit niet ,dan bestaat de kans dat de charge cooler explodeert,gezien ze niet zoveel druk kunnen verdragen.

Dank je voor de tip van het waterpompje. Ik denk dat ie het wel kan doen betreffende de circulatie van de koelvloeistof. En constante werking van het pompje lijkt mij ook verstandig.

Wat betreft de turrbodruk: ik weet niet hoeveel druk de turbo levert bij een 300 pk Aero-motorblok, maar ik hoop toch dat de chargecooler daar tegen bestand is. In de advertentie staat niets over de maximale turbodruk.

Bennie@ hoe weet je dat de chargecooler wel 4 bar aankan? Ervaringen? Het product ziet er idd wel professioneel uit.

Plaats reactie