- Eerst hebben we de ECU verwisseld (hoefde niet aangemeld te worden, de auto startte gewoon);
- Daarna is de APC klep geïnstalleerd en aangesloten;
- De zekeringen zijn nagekeken naast het stuur, alles was daar o.k.;
- Er gebeurde op dit punt helemaal niets, de APC-klep van rvs4all was ook tijdelijk geïnstalleerd. Die bleek geen verbetering te brengen;
- Mijn eigen ECU is weer teruggeplaatst;
- Gek genoeg ben ik ervan overtuigd dat ik meer vermogen heb met de APC geïnstalleerd, met mijn oude standaard ECU. Dit zou niet moeten kunnen lijkt mij? Dus verbeeld ik mij dat?
- Ik heb een automaat, de stage 1 komt uit een handbak, is dat een mogelijkheid voor het probleem;
- De ECU is ooit geschreven voor een 900, ik heb een 9-3 lpt. Maar beide auto's hebben een Trionic 5.
Stotteren en geen vermogenswinst bij SpeedParts Stage 1
-
Niels83
- Donateur (3x)

Stotteren en geen vermogenswinst bij SpeedParts Stage 1
Vandaag heb ik samen met forumlid rvs4all een SpeedParts ECU stage 1 geprobeerd te installeren samen met een APC klep. Gek genoeg resulteert dit niet in vermogenstoename en wel in een fuelcut (stotteren bij flink gas geven). We hebben er lang naar gekeken, maar komen er niet uit. Misschien kan iemand hier aangeven wat wij over het hoofd zien:
-
rvs4all
- Geregistreerd lid
Re: Stotteren en geen vermogenswinst bij SpeedParts Stage 1
Even voor de duidelijkheid: het stotteren was alleen met de slang van de APC-klep naar de wastegate toe afgekoppeld. Een echte fuelcut (met een klap inhouden) was het niet echt. Het leek meer op te weinig benzine.Niels83 schreef: Gek genoeg resulteert dit niet in vermogenstoename en wel in een fuelcut (stotteren bij flink gas geven).
Rob.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Ha, Rob! Je hebt het bericht al snel zelfstandig gevonden. Om je vraag van vanmorgen te beantwoorden: Ja, ik denk dat ik meer turbodruk opbouw met de APC geïnstalleerd en aangesloten. ik ben benieuwd of iemand een verlossende oplossing voor ons heeft. Als is het maar ter lering 
-
Maarten
- Lid van verdienste
Bij een T5 lpt zonder driewegklep is de actuator rechtstreeks aangesloten. Als de basisdruk te laag is wordt de wastegate door de actuator al snel opengezet. Dit resulteert in verminderd vermogen.Niels83 schreef: Gek genoeg ben ik ervan overtuigd dat ik meer vermogen heb met de APC geïnstalleerd, met mijn oude standaard ECU. Dit zou niet moeten kunnen lijkt mij? Dus verbeeld ik mij dat?
Met de driewegklep ertussen ziet de ECU dat de gewenste turbodruk niet gehaald wordt. Dit kan nu gecompenseerd worden door via de driewegklep lucht te laten weglekken naar het inlaattraject waardoor er minder druk op de actuator komt te staan met als gevolg dat de wastegate minder ver open gaat. Dit resulteert in een iets hoger vermogen.
Er zijn aparte boostmaps voor automaat en handbak. Als de tuner alleen de kenvelden voor de handbak heeft aangepast zal een automaat op de originele maps rijden.Niels83 schreef:Ik heb een automaat, de stage 1 komt uit een handbak, is dat een mogelijkheid voor het probleem.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Dit was het antwoord van de mannen van SpeedParts toen ik hen dezelfde vraag mailde:Maarten schreef:Er zijn aparte boostmaps voor automaat en handbak. Als de tuner alleen de kenvelden voor de handbak heeft aangepast zal een automaat op de originele maps rijden.
Hi Niels,
Yes there is different SW for man/aut transmission
Also different SW for 900 and 9-3
This may cause the problem you have
Can you please let me know the part number for the 9-3 (stated on sticker on ECU) and the part number of the Stage 1 ECU
Best Regards
Peter
Ik vrees dus dat dit inderdaad het geval is en Maarten dus gelijk heeft. Hij vraagt om de partnumber van mijn ECU en die van de chip, die van de chip heb ik al, nu even die van mij opzoeken en opsturen. Wellicht is het probleem snel boven water...
-
Niels83
- Donateur (3x)

Even een updatevraag:
Ik heb een zwarte DI casette op mijn T5 zitten, de software is volgens de vorige eigenaar daarop aangepast. Kan dit het probleem zijn? En zou dit dat opgelost zijn met een rode DI casette?
Ik heb een zwarte DI casette op mijn T5 zitten, de software is volgens de vorige eigenaar daarop aangepast. Kan dit het probleem zijn? En zou dit dat opgelost zijn met een rode DI casette?
-
AlexJ
- Donateur

Nee dat is niet je probleem.
De DI cassette kan wel minder goed functioneren en je probleem veroorzaken.
Even testen met een andere, rode of zwarte.
Ververs bougies.
Probeer eens een andere APC klep.
Alle vacuumslangen 100% correct en niet lek? Ook die naar de benzinedrukregelaar?
De DI cassette kan wel minder goed functioneren en je probleem veroorzaken.
Even testen met een andere, rode of zwarte.
Ververs bougies.
Probeer eens een andere APC klep.
Alle vacuumslangen 100% correct en niet lek? Ook die naar de benzinedrukregelaar?
-
Niels83
- Donateur (3x)

Oké. De DI casette doet het wel normaal met de originele ECU erin, maar zodra de SpeedParts ECU erin gaat, dan doet die niets. Hij rijdt wel, maar niet met de beloofde 227 ponies. Er is geen verschil merkbaar met de originele 154pk.
Andere APC klep was ook getest, maakte geen verschil.
Alle slangen zijn vervangen voor silicnone slangen (zowel de 4mm als de 6mm) en nagelopen.
Nieuwe bougies zijn besteld (NGK BCPR7ES-11) en hoop weer eens een originele rode DI casette op de kop te tikken.
Als het niet de DI casette kan zijn, niet de APC klep is en ook niet de vaccuumslangen het probleem zijn, dan lijken mij nog twee opties open te staan:
Andere APC klep was ook getest, maakte geen verschil.
Alle slangen zijn vervangen voor silicnone slangen (zowel de 4mm als de 6mm) en nagelopen.
Nieuwe bougies zijn besteld (NGK BCPR7ES-11) en hoop weer eens een originele rode DI casette op de kop te tikken.
Als het niet de DI casette kan zijn, niet de APC klep is en ook niet de vaccuumslangen het probleem zijn, dan lijken mij nog twee opties open te staan:
- De bougies (maar nieuwe zijn onderweg)
- De ECU heeft alleen een schakelbak tuning en niet een automaat tuning (ik heb een 9-3OG T5 automaat en de ECU komt uit een 900NG T5 schakelbak). Ik begreep dat dit twee aparte programma's zijn in de ECU
-
AlexJ
- Donateur

ECU die er niks van snapt omdat je een automaat hebt... zou kunnen... misschien...
Rijd anders eens bij mij langs. Ik woon vlak bij Rdam en kan misschien helpen. (PB maar ff)
Heb hier een goed werkende DI, en ook de mogelijkheid het 1 en ander uit te lezen als dat zou moeten.
Rijd anders eens bij mij langs. Ik woon vlak bij Rdam en kan misschien helpen. (PB maar ff)
Heb hier een goed werkende DI, en ook de mogelijkheid het 1 en ander uit te lezen als dat zou moeten.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Kijk eens wat een schitterend aanbod! Ik pb je zo even!