throttle response verbeteren?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Ton77
Geregistreerd lid

Re: throttle respnse verbeteren?

Bericht door Ton77 » zo 07 aug, 2011 10:16

ik heb ook die mod. gedaan en ik vind het fijnere rijden meer waard dan een geluidje wat af en toe langs komt

kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich er aan storen maar persoonlijk vind ik het wel mee vallen

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » wo 10 aug, 2011 21:59

Ik heb er nog eens goed naar geluisterd ,en inderdaad heb ik ook die uil tussen de 2 en 3000 rpm.

Dacht eerst dat het bij mij kwam door een nieuw luchtfilter met modificatie aan de inlaatkant van het luchtfilterhuis.

Stoort mij zekers niet ,misschien dan maar eens een nieuwe recirculerende forge aanschaffen :!:

Of een 3 inch JT uitlaat :D

Even een edit: ,komt bij mij rond de 2000 rpm op om 100 toeren later te verdwijnen.
Geluid is heel kort aanwezig.
Ik heb een 2.3 motor stage 1 G-Iced

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » ma 15 aug, 2011 21:37

EdjeK schreef:
Stoort mij zekers niet ,misschien dan maar eens een nieuwe recirculerende forge aanschaffen :!:

Of een 3 inch JT uitlaat :D
Beide zijn prima upgrades, maar niet op dit geluid te laten verdwijenen :)

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » za 27 aug, 2011 11:51

Psychotic schreef:
U-Poll schreef:Ik heb de modificatie ook een paar dagen op de auto gehad - maar hoorde tussen de 2000 en 3000rpm heel zachtjes "oeoeoeoeoe"; een lang 'oe' geluidje dus, constante toon, misschien taaltechnisch beter te omschrijven als "oooooeeeee". Het was alleen hoorbaar als ik matig optrok, bij flink doortrekken of oude-wijven-optrekken niet. Ik heb de modificatie weer ongedaan gemaakt - en nu is dat gekke geluidje ook weg. Hmmmm, jammer want het leek wel beter te rijden.
Verrek, dat geluid herken ik! Bij mij is bij tuning die klep ook uitgesloten en heb de laatse tijd ook dat 'uilengeluid'. Ik dacht dat het aan mijn bumper lag die niet helemaal lekker zit en daardoor fibraties verookzaakte...

Idd best wel aanwezig en irritant dat geluid...
Tijdje geleden de bumper goed vastgezet, irritante geluid is nu weg. Kwam blijkbaar toch niet door de mod maar door fibreren vd bumper. Ik hoor het niet meer in ieder geval.

Dus even een rectificatie bij deze.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door Thieuke » di 13 sep, 2011 20:54

Zo, even het stof eraf blazen hier.

Ik ben ook even bezig geweest met deze "mod". En volgens de hoofdbestuurster van de auto reageert de auto een stuk beter. Hield hij soms tijdens het optrekken een beetje in af en toe, dat is nu ook helemaal over.

Voor de duidelijkheid hieronder nog even een fotootje van de mod, voor diegenen die ook een t-splitter hebben op de leiding tussen het blok en de klep op het schutbord, die na de mod tussen de bypassvalve en het blok komt te zitten. Let even niet op het stukje ducttape, ik moet daar nog een mooi klemmetje voor kopen, maar ik wilde het eerst uittesten.
Ik begrijp van de Saab-Tuners-site dat hij zo juist is aangesloten met t-splitter.

Afbeelding

Groen: leiding vanaf de bypassvalve
rood: Leiding naar onderen (vanaf de t-splitter)
Geel: Leiding naar het blok

Nu is wel mijn vraag: Waar gaat eigenlijk die "rode" leiding heen?

Hier nog even een foto van de 2e leiding:
Afbeelding

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 20 dec, 2011 21:43

U-Poll schreef:Ik heb de modificatie ook een paar dagen op de auto gehad - maar hoorde tussen de 2000 en 3000rpm heel zachtjes "oeoeoeoeoe"; een lang 'oe' geluidje dus, constante toon, misschien taaltechnisch beter te omschrijven als "oooooeeeee". Het was alleen hoorbaar als ik matig optrok, bij flink doortrekken of oude-wijven-optrekken niet. Ik heb de modificatie weer ongedaan gemaakt - en nu is dat gekke geluidje ook weg. Hmmmm, jammer want het leek wel beter te rijden.
Ik wil even melden dat wanneer je een dumpvalve "met zuiger" hebt, ipv de standaard dumpvalve met membraampje, je GEEN last van de uil hebt! Ik heb nu deze mooie bling-bling-dumpvalve (deze) en geen enkele last meer van bijgeluiden. De response lijkt zelfs nog beter dan wanneer je de mod toepast in combinatie met een normale dumpvalve (wel zekering 17 een paar minuten er uit om de ECU te resetten).

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 20 dec, 2011 22:03

Hmm ik heb een Forge DV007 zuiger Dumpvalve ook nog een uil in het vooronder, wellicht verschilt het iets per dumpvalve?

Het hoort bij de auto :)

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » vr 27 jan, 2012 11:06

Heb deze gisteren ook uitgevoerd, ook combinanatie met een nieuwe dumpvalve en nieuwe slangen. Het lijkt inderdaad iets beter te reageren. Pakt iets fijner op, minder aarzeling. Nog geluisterd of ik de uil nog hoorde, maar bij mij geen dierentuin in het vooronder, dus zou inderdaad met de soort dumpvalve te maken kunnen hebben, heb deze mod dus niet getest met de originele dumpvalve.
Was bij jullie de geheugeninstelling van de stoel weg na de reset?

jeffry

Bericht door jeffry » za 14 apr, 2012 9:31

Thieuke schreef:Zo, even het stof eraf blazen hier.

Ik ben ook even bezig geweest met deze "mod". En volgens de hoofdbestuurster van de auto reageert de auto een stuk beter. Hield hij soms tijdens het optrekken een beetje in af en toe, dat is nu ook helemaal over.

Voor de duidelijkheid hieronder nog even een fotootje van de mod, voor diegenen die ook een t-splitter hebben op de leiding tussen het blok en de klep op het schutbord, die na de mod tussen de bypassvalve en het blok komt te zitten. Let even niet op het stukje ducttape, ik moet daar nog een mooi klemmetje voor kopen, maar ik wilde het eerst uittesten.
Ik begrijp van de Saab-Tuners-site dat hij zo juist is aangesloten met t-splitter.

Afbeelding

Haollo, weet je al waar als rood aangeduide leiding op de foto heen gaat? Ben ik wel benieuwd naar want ik zie daar een blauw/witte filter (terugslagklep?) aan vast zitten.

Gr.jeff

Groen: leiding vanaf de bypassvalve
rood: Leiding naar onderen (vanaf de t-splitter)
Geel: Leiding naar het blok

Nu is wel mijn vraag: Waar gaat eigenlijk die "rode" leiding heen?

Hier nog even een foto van de 2e leiding:
Afbeelding

neet01
Geregistreerd lid

Bericht door neet01 » ma 16 apr, 2012 20:55

Leuk, maar heb ik daar wat aan met mijn 1.8t van 2005? Onder mijn motorkap zie ik niets van die tekeningen of foto's terug.

Heeft iemand voor mij de juiste tips en truks?

Thanx vast. :O:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 16 apr, 2012 21:18

In de startpost staat een link naar de handleiding: http://www.saab-tuners.com/en/hardware/ ... dification" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals je kunt lezen, gaat het hier over Trionic 7. Jouw 9-3SS heeft Trionic 8.

neet01
Geregistreerd lid

Bericht door neet01 » di 17 apr, 2012 23:34

Oke, dank, maar is er voor mijn auto dan niet zoiets? Heb ik daar geen last van? Ik heb sowieso de ene keer wel power en dan weer twijfelachtig.
Ergens kan ik er niet altijd op vertrouwen.

Wie heeft de nodige tips voor mijn tronic 8?

Thanx vast :O:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 18 apr, 2012 1:10

Zover ik weet heeft de T8 geen anti-flubber klepje. Maar ik heb niet veel verstand van T8.

neet01
Geregistreerd lid

Bericht door neet01 » wo 18 apr, 2012 8:55

Oke, dank je vast. :O:

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » wo 18 apr, 2012 10:03

neet01 schreef:...Ik heb sowieso de ene keer wel power en dan weer twijfelachtig.
Ergens kan ik er niet altijd op vertrouwen...
Klinkt als een falende EVAP klep! Ik had (bij mijn vorige 9-5 uit 2002) op een gegeven moment ook dat de ene keer wél, en de andere keer niet het volle vermogen. Na verloop van tijd werd het steeds meer NIET dan WEL. Zie dit topic, inclusief de oplossing (beetje bladeren). Bij SaabTuners kan je een perfect EVAP vervangingssetje kopen, DEZE (2 alu klepjes en siliconenslang, op de site staat ook een instructie).

Plaats reactie