Basisdruk problemen / overboosting - update
-
harryS9K
- Geregistreerd lid
Re: Basisdruk problemen / overboosting - update
FF back-to-basics:AlexJ schreef: R zit op de inlaat vast toch? Of moet die los (zodat er geen slang op de apc zit?)
Want zoals mijn startpost al zegt:
De 0,65 / 0,70 bar basisdruk heb ik vastgesteld door de 'c' slang van de APC op de 'a' te doen (en de 'a' los te hangen).
Vervolgens PINL bekijken bij WOT in z'n 3, daar staat dan 1650-1700.
Als de APC niet geactiveerd word door de ECU, word a (W) en C gekoppeld.
Als de APC wel geactiveerd word door de ECU, word R en C gekoppeld.
In jouw test krijgt de WGA (a) toch niks aangeboden?
-
AlexJ
- Donateur

Klopt, dus dat zou basisdruk moeten zijn, toch?
-
harryS9K
- Geregistreerd lid
Nee, als de WGA (a) slang los hangt krijgt de WGA geen druk aangeboden, blijft de wastegate dus dicht en zou de turbo normaal gesproken ongelimiteerd kunnen boosten totdat de fuelcut ingrijpt.
Maar dat lijkt bij jouw niet te gebeuren.
Eerst maar eens de basisdruk testen en kijken wat daar uit komt.
APC info:
With the APC system, the engine's static compression ratio was raised to at least 8.5 :1 and the wastegate was set to open at a low value (like 0.3 bar) so that even under worst-case conditions (low grade fuel, engine in need of tune up, high ambient and running temps) it would steer clear from pre-detonation. This is called 'basic boost'. However, when and as long as conditions allowed, the solenoid valve in the air line to the wastegate actuator would stay closed so that the pressure went right back into the intake instead of opening the wastegate, until the maximum boost pressure set by the APC controller was reached, or the knock sensor would detect detonation. In this case the solenoid valve would open and the wastegate actuator worked just like it was directly connected to the pressure side of the turbo.
APC System
Maar dat lijkt bij jouw niet te gebeuren.
Eerst maar eens de basisdruk testen en kijken wat daar uit komt.
APC info:
With the APC system, the engine's static compression ratio was raised to at least 8.5 :1 and the wastegate was set to open at a low value (like 0.3 bar) so that even under worst-case conditions (low grade fuel, engine in need of tune up, high ambient and running temps) it would steer clear from pre-detonation. This is called 'basic boost'. However, when and as long as conditions allowed, the solenoid valve in the air line to the wastegate actuator would stay closed so that the pressure went right back into the intake instead of opening the wastegate, until the maximum boost pressure set by the APC controller was reached, or the knock sensor would detect detonation. In this case the solenoid valve would open and the wastegate actuator worked just like it was directly connected to the pressure side of the turbo.
APC System
-
AlexJ
- Donateur

Ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten, maar dat het toch gaat wel helpen
Stel jij de volgende procedure voor om de basisdruk te testen?
1. Ik sluit de slang vanaf de compressor aan op de wastegate actuator
2. Ik dop de slang van de (king) cobra af
3. resultaat = de APC klep heeft 3 poorten waarop geen enkele slang zit aangesloten
Stel jij de volgende procedure voor om de basisdruk te testen?
1. Ik sluit de slang vanaf de compressor aan op de wastegate actuator
2. Ik dop de slang van de (king) cobra af
3. resultaat = de APC klep heeft 3 poorten waarop geen enkele slang zit aangesloten
-
Injectie
- Moderator
zelfs mijn 2.0t met gt17 vertoont dit. Mair is regelmatig 150 tot 200 hoger als de Mreq. En dat beestje heeft dik 4 ton ervaring.AlexJ schreef: Tot nu toe ging ik er vanuit dat het in beeld krijgen van een mair die 200/300 hoger is dan de mreq (voor langer dan een fractie van een seconde) niet goed zou zijn... Hoe zien jullie dat?
:
Dit bewijst voor mij maar 1 ding Opensid maakt je te nerveus. Alleen naar kijken als je problemen ervaart.
-
ReinO
- Donateur (2x)

volgens mij heeft ts er ook niet zoveel last van maar het is wel een leuke intellectuele / sleutelpuzzel.
Hoe vaak rij je met wot in nederland. tenzij je een verwoed accelereerder (?-spelling) bent natuurlijk
Hoe vaak rij je met wot in nederland. tenzij je een verwoed accelereerder (?-spelling) bent natuurlijk
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Allebei de T7 auto's waar ik weleens in rij vertonen dit ook tijdens het opspoelen van de turbo, een B205R en een B205E. Mij is altijd verteld dat tijdens het spoelen dit geen probleem en zelfs normaal gedrag is.
-
harryS9K
- Geregistreerd lid
Nog nieuws over de basisdruk?
-
DionHPT
- Geregistreerd lid
Iets overshoot is nooit geen gek probleem. Check je druk maar eens.. vaak niet meer dan 0.15 bar aan overshoot. Dat mag van mij wel. Wat je weleens ziet door te efficiente uitlaatsystemen dat er wat meer sprake is van ergere overshoot.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
ReinO
- Donateur (2x)

klinkt logisch maar moeilijk te verhelpen zonder heel erg de druk te verlagen in de tune: beetje jammer van je vermogen dan.
-
harryS9K
- Geregistreerd lid
Druk verlagen is een paardenmiddel.ReinO schreef:klinkt logisch maar moeilijk te verhelpen zonder heel erg de druk te verlagen in de tune: beetje jammer van je vermogen dan.
Wel eens van PID maps gehoord?
Zie ook Boost control in Trionic
-
AlexJ
- Donateur

Dank voor alle reacties in dit topic zo ver.
Goed ook dat een aantal van jullie aangeven dat een 200 MAIR overshoot bij hen ook voorkomt.
De reden dat ik denk dat er bij mij toch iets mis is, is omdat bij mij:
- de overshoot echt flink is (300-400 met 50-75% gaspedaal in).
- de overshoot veroorzaakt een fuelcut met bijna alle tunes (ik rijd nu met een JZW stage 4 tune, daar zit geen 'safety' in dus geen fuelcut. Met een stock bin of een stage 3 van Dion wel een fuelcut bij vol gas).
Mogelijke oorzaken van het probleem:
- sensor problemen: zou het kunnen dat 1 van mijn sensoren die luchtdruk / luchtmassa meet niet helemaal goed meer is? Sensoren die ik kan bedenken zijn de LMM, de MAP (delivery pijp; temperatuur+druk), en de MAP sensor op het inlaatspruitstuk (als je er voor staat links achter). Deze zijn alle drie al eens gewisseld. Zijn er nog meer sensoren die mogelijk oud/traag/slecht werken en een rol spelen in het bepalen van de luchtdruk/luchtmassa?
- boost creep (klik): alleen op te lossen door uitslijpen van de wastegate in de turbo. Duur geintje, en als het niet goed gebeurt dan werkt de turbo niet goed meer. Ik vind het lastig te geloven dat ik dit probleem zou hebben, terwijl anderen dit niet hebben. Ik heb het probleem met verschillende tunes die bij (heel veel) anderen goed werken. En zo gek is mijn setup ook niet (originele turbo tenslotte).
- iemand nog een ander idee?
t/i Gisteren een test gedaan met een andere T7 apc klep, geen verschil merkbaar.
@harryS9K: jouw link gaat over turbodruk / trionic 5. Trionic 7 werkt met luchtmassa.
Goed ook dat een aantal van jullie aangeven dat een 200 MAIR overshoot bij hen ook voorkomt.
De reden dat ik denk dat er bij mij toch iets mis is, is omdat bij mij:
- de overshoot echt flink is (300-400 met 50-75% gaspedaal in).
- de overshoot veroorzaakt een fuelcut met bijna alle tunes (ik rijd nu met een JZW stage 4 tune, daar zit geen 'safety' in dus geen fuelcut. Met een stock bin of een stage 3 van Dion wel een fuelcut bij vol gas).
Mogelijke oorzaken van het probleem:
- sensor problemen: zou het kunnen dat 1 van mijn sensoren die luchtdruk / luchtmassa meet niet helemaal goed meer is? Sensoren die ik kan bedenken zijn de LMM, de MAP (delivery pijp; temperatuur+druk), en de MAP sensor op het inlaatspruitstuk (als je er voor staat links achter). Deze zijn alle drie al eens gewisseld. Zijn er nog meer sensoren die mogelijk oud/traag/slecht werken en een rol spelen in het bepalen van de luchtdruk/luchtmassa?
- boost creep (klik): alleen op te lossen door uitslijpen van de wastegate in de turbo. Duur geintje, en als het niet goed gebeurt dan werkt de turbo niet goed meer. Ik vind het lastig te geloven dat ik dit probleem zou hebben, terwijl anderen dit niet hebben. Ik heb het probleem met verschillende tunes die bij (heel veel) anderen goed werken. En zo gek is mijn setup ook niet (originele turbo tenslotte).
- iemand nog een ander idee?
t/i Gisteren een test gedaan met een andere T7 apc klep, geen verschil merkbaar.
@harryS9K: jouw link gaat over turbodruk / trionic 5. Trionic 7 werkt met luchtmassa.