maptun ervaringen/advies?!!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
klath
Geregistreerd lid

Re: maptun ervaringen/advies?!!

Bericht door klath » do 26 mei, 2005 23:05

Ok, dit betekent dus dat de versnellingsbak in zn 3,4 en 5 beter plankgas kan verdragen dan in 1 en 2?
En wat is slechter voor de bak? Vol gas bij ongeveer 2200 toeren of bij 4000?

Bedankt alvast :)

p.s. Die man van maptun heeft hier niks over gezegd trouwens..... :evil:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 26 mei, 2005 23:16

Stoute maptun man :donot:

Koppel is hetgeen je bak stukmaakt, al zal dat bij een stage 1 nog wel meevallen

Wanneer de bak gaat, zal je eerst 4de verliezen, even later 2de. In het ergste geval spat het differentieel uit elkaar 8)

klath
Geregistreerd lid

Bericht door klath » di 31 mei, 2005 21:40

Het verschil tussen stage 1 en stage 2 van Maptun is volgens mij dat ze iets aan het uitlaatsysteem doen. Dit prijsverschil is toch vrij groot (waarschijnlijk door de werkuren die eraan vast zitten).
Qua extra vermogen is dit verschil vrij klein.

Is het verstandig om ook aanpassingen te laten doen aan het uitlaatsysteem of is dit overbodig (kost namelijk toch weer extra geld)???

Bovendien vraag ik mij af of die sportieve 'sound' persé moet... Kan deze ook weggelaten worden? Dat lijkt me namelijk niks, tenzij het een ingetogen geluid is natuurlijk. Iemand ervaring?

Alvast bedankt,

Klaas

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 31 mei, 2005 23:53

klath schreef:Het verschil tussen stage 1 en stage 2 van Maptun is volgens mij dat ze iets aan het uitlaatsysteem doen. Dit prijsverschil is toch vrij groot (waarschijnlijk door de werkuren die eraan vast zitten).
Qua extra vermogen is dit verschil vrij klein.

Is het verstandig om ook aanpassingen te laten doen aan het uitlaatsysteem of is dit overbodig (kost namelijk toch weer extra geld)???

Bovendien vraag ik mij af of die sportieve 'sound' persé moet... Kan deze ook weggelaten worden? Dat lijkt me namelijk niks, tenzij het een ingetogen geluid is natuurlijk. Iemand ervaring?

Alvast bedankt,

Klaas
Het verhaal lijkt me toch redelijk duidelijk

Wil je meer vermogen voor een beetje geld, dan neem je stage 1. Wil je nog iets meer, dan neem je stage 2, kost uiteraard ook meer. Nog meer geld aanwezig, stage 3 met uiteraard nog meer vermogen.

Het prijsverschil tussen stage 1 en 2 zit hem natuurlijk niet in de extra uren, maar zoals je kan zien op www.maptun.com zit er bij stage 2 een uitlaat bij, en ja, die kosten nou eenmaal geld.

Het gaat hier niet om verstandig, maar hoeveel geld heb je en hoeveel vermogen wil je? Ik zou eerst maar eens beginnen met de vraag wat je wilt, ik heb niet echt het idee dat je daar al uit bent.

Ik denk dat je zal moeten beseffen dat elk voordeel een nadeel heeft. Meer vermogen kost meer geld, zal het gehele mechaniek zwaarder belasten maar geeft ook veel lol. De bak en de motor zullen het geweld prima aankunnen, het is alleen logisch dat de bijna gelijke bak van een 2.0lpt langer mee zal gaan dan de bak uit een 9-5 aero. Ga je die aero nog verder tunen, en ga je dat vermogen volledig gebruiken, dan zal dat inhouden dat je de onderhoudsintervallen moet aanpassen (is weer duurder) en dat waarschijnlijk alles ook net weer iets minder lang meegaat. De vraag is, heb je meer lol van dat extra vermogen en neem je de hogere kosten voor lief of speel je op safe en hou je alles standaard.

klath
Geregistreerd lid

Bericht door klath » wo 01 jun, 2005 8:54

Stage 1 wilde ik zowieso al gaan doen, daar ben ik nu uit. Alleen vroeg ik mij af of die aanpassingen aan het uitlaatsysteem juist beter zijn voor de motor.

Misschien een beetje onduidelijk uitgelegd, maar wat ik eigenlijk bedoel of het beter is voor de motor (en tegendruk van de turbo ofzo?) om het uitlaatsysteem te laten aanpassen.

Voor die extra pk's hoef ik het niet te doen maar het gaat me meer om wat beter is voor de motor.

Is het verstandiger om dat uitlaatsysteem aan te passen voor de levensduur van de motor (of waar dat uitlaatsysteem ook voor zorgt) of zetten ze die andere uitlaat er alleen maar op voor extra pk's?

Stage 1 vind ik qua vermogen genoeg maar ik vroeg mij dus af of Stage 2 misschien dus beter is voor de motor...?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 01 jun, 2005 9:01

klath schreef:Stage 1 wilde ik zowieso al gaan doen, daar ben ik nu uit. Alleen vroeg ik mij af of die aanpassingen aan het uitlaatsysteem juist beter zijn voor de motor.
En zo heeft iedereen een reden om wat extra peekaas op te zoeken.
Voor de motor maakt het niet uit of je een stage een of twee laat uitvoeren.

Ik gebruik bij mijn 900 het extra vermogen vooral om veilig in te kunnen halen(qoute van Maarten :wink: )

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » wo 01 jun, 2005 9:08

klath schreef: Is het verstandiger om dat uitlaatsysteem aan te passen voor de levensduur van de motor (of waar dat uitlaatsysteem ook voor zorgt) of zetten ze die andere uitlaat er alleen maar op voor extra pk's?
Misschien zou je stage 2 kunnen overwegen als je uitlaat niet meer helemaal in orde is. Anders zou ik het gewoon laten (als je die sound niks vind).

klath
Geregistreerd lid

Bericht door klath » wo 01 jun, 2005 9:42

Oke, als het verder niks uitmaakt voor de motor dan laat ik die stage 2 maar zitten denk ik.
Misschien dat ze daar een model hebben staan waar ik die 'sound' kan horen. Wie weet is het toch wel leuk zo'n sound :P
Bedankt voor de reacties!

Klaas

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 01 jun, 2005 15:17

Het achterste stuk van de uitlaat maakt in principe maar weinig uit. Het is de grotere downpipe die zorgt voor minder tegendruk en lagere egt's. Deze zit er pas bij stage 3 bij.

klath
Geregistreerd lid

Bericht door klath » wo 01 jun, 2005 17:38

En die vermindering van de tegendruk en die lagere egt's.... is dat persé nodig om de levensduur van de motor e.d. te verlengen of is dit puur voor de
extra pk's?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 01 jun, 2005 18:13

De lagere uitlaatgastemperaturen sparen de zuigers, uitlaatkleppen en de turbo.

Minder tegendruk en lagere inlaatemperatuur geven extra power (hoewel dit bij T7 motoren niet altijd opgaat).

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » wo 01 jun, 2005 18:16

klath,

Neem nu eerst de stage 1, speel ermee, verwonder je erover en voel je weer als een kleine jongen :)

Als je er wel weer aan gewend bent het allemaal weer gewoontjes vindt, kan je altijd nog stage2 erbij nemen. Dan heb je weer fun en waar voor je geld. Beter is nog, zoals al eerder gezegd hier, om te wachten tot je huidige uitlaat rot is en je toch een nieuwe moet hebben.

enz, enz,

have fun en suc6 !

klath
Geregistreerd lid

Bericht door klath » wo 01 jun, 2005 18:34

Haha ja ik moet de knoop maar eens doorhakken idd :P
Voor we op vakantie gaan naar Italie zit die stage 1 er iig in 8)

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 01 jun, 2005 23:01

klath schreef:Haha ja ik moet de knoop maar eens doorhakken idd :P
Voor we op vakantie gaan naar Italie zit die stage 1 er iig in 8)
Je maakt je druk of al die tuning wel goed is voor jouw auto, ga je wel gewoon met jouw auto naar Italie!!!! Als er iets slecht is voor jouw auto is het dat wel!

klath
Geregistreerd lid

Bericht door klath » do 02 jun, 2005 23:05

hahaha die man van maptun vertelde mij juist dat maptun meer geleidelijk het vermogen verdeelt en dat Hirsch juist meer piekerig met het overbrengen van vermogen :?

Plaats reactie