tuning 9-5 aero automaat
-
millerman
- Donateur (3x)

Uiteraard, meer nm op de versnellingsbak. 420nm is ongeveer het maximum wat de 5-traps automaat aan moet kunnen. Bij volgas belast je de versnellingsbak dus maximaal. Voor mijn eigen software houd ik liever een max van 400nm aan om gewoon wat marges te hebben. Hoef niet het onderste uit de kan te hebben, gezien de dagelijks langere ritten.
Afhankelijk van de manier waarop e.e.a. bereikt wordt (aanpassen maps, aanpassen ontstekingstijd), heeft de motor ook wat meer te lijden doordat je minder marges hanteert. De motor kan bijvoorbeeld veel meer luchtmassa vragen dan je kan leveren, er zal dan ingehouden worden of ergens anders gecompenseerd worden. Als dat continu gebeurt, is dat niet goed. Over dit laatste zou ik me overigens niet al teveel zorgen maken.
Verder is die 273pk mijns inziens wat overdreven. Ga je zonder hardware aanpassingen echt niet halen. De stage 1 van bijvoorbeeld Maptun geeft 265pk. De maps van de Aero zijn al zodanig uitgeknepen dat Hirsch het alleen doet in combinatie met een intercooler en uitlaat.
Afhankelijk van de manier waarop e.e.a. bereikt wordt (aanpassen maps, aanpassen ontstekingstijd), heeft de motor ook wat meer te lijden doordat je minder marges hanteert. De motor kan bijvoorbeeld veel meer luchtmassa vragen dan je kan leveren, er zal dan ingehouden worden of ergens anders gecompenseerd worden. Als dat continu gebeurt, is dat niet goed. Over dit laatste zou ik me overigens niet al teveel zorgen maken.
Verder is die 273pk mijns inziens wat overdreven. Ga je zonder hardware aanpassingen echt niet halen. De stage 1 van bijvoorbeeld Maptun geeft 265pk. De maps van de Aero zijn al zodanig uitgeknepen dat Hirsch het alleen doet in combinatie met een intercooler en uitlaat.
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
millerman
- Donateur (3x)

-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Het is heel simpel: door tuning verkort je de levensduur van de gehele motor/bak en aanverwante onderdelen (dus je vader heeft idd gelijk). En hoe heviger de tuning is, hoe meer de levensduur wordt verkort.
De instelling van de fabrikant is gewoon een compromis tussen: zuinigheid, vermogen en levensduur. De instellingen zijn zo gekozen dat de auto een 'redelijke' termijn te garanderen is bij een normale rijstijl. Aan de gebruiker de keus om die termijn te verkorten of niet... Let wel dat niet alle onderdelen dezelfde 'natuurlijke' levensduur hebben. De automaat bijv. is een zwak punt, die zal vaak als eerste kapot gaan als de tever wordt getuned.
Je kent zelf vast de gouden regel wel: geld, vermogen en betrouwbaarheid, waarvan je er altijd maar 2 mag kiezen. Op de derde lever je in.
De instelling van de fabrikant is gewoon een compromis tussen: zuinigheid, vermogen en levensduur. De instellingen zijn zo gekozen dat de auto een 'redelijke' termijn te garanderen is bij een normale rijstijl. Aan de gebruiker de keus om die termijn te verkorten of niet... Let wel dat niet alle onderdelen dezelfde 'natuurlijke' levensduur hebben. De automaat bijv. is een zwak punt, die zal vaak als eerste kapot gaan als de tever wordt getuned.
Je kent zelf vast de gouden regel wel: geld, vermogen en betrouwbaarheid, waarvan je er altijd maar 2 mag kiezen. Op de derde lever je in.
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Precies daarom heb ik hem weer teruggedraaid naar de "standaard" BSR stage 1, met alleen nog een open air intake en natuurlijk de ruim bemeten gasinstallatie die ook de nodige bijdrage levert aan de hogere cijfers (:)).
Binnenkort wel even naar Vinkeveen voor de catback 2.5" uitlaat en '06 Aero cobra om op een nette stage 2 te komen....
T7suite is een erg leuk en indrukwekkend project, maar niet voor mijn daily ride.
Binnenkort wel even naar Vinkeveen voor de catback 2.5" uitlaat en '06 Aero cobra om op een nette stage 2 te komen....
T7suite is een erg leuk en indrukwekkend project, maar niet voor mijn daily ride.
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Duidelijk verhaal, Lennard. Ik weet van de 9-5 dat de automatische vijfbak (vanaf MY02) behoorlijk hufterproof is. Dit in tegenstelling tot de automaat van de vorige 9000 Aero, die we omwille van de duurzaamheid, nooit hebben laten tunen.
Ik moet er overigens nogmaals bij vermelden dat we qua prestaties absoluut niks te klagen hebben. Het gemak waarmee je binnen no time op hoogst illegale snelheden zit, blijft ons beiden verbazen. De 9000 was snel, maar dit is van een andere categorie. De vraag rijst natuurlijk dan toch op: waarom dan nog tunen? Tja, omdat nog meer pk's en Nm's simpelweg nog leuker zijn! Er zullen altijd snellere auto's zijn, maar het blijft leuk om snelle zakenauto's van andere merken flink in het stof te laten bijten.
Ik moet er overigens nogmaals bij vermelden dat we qua prestaties absoluut niks te klagen hebben. Het gemak waarmee je binnen no time op hoogst illegale snelheden zit, blijft ons beiden verbazen. De 9000 was snel, maar dit is van een andere categorie. De vraag rijst natuurlijk dan toch op: waarom dan nog tunen? Tja, omdat nog meer pk's en Nm's simpelweg nog leuker zijn! Er zullen altijd snellere auto's zijn, maar het blijft leuk om snelle zakenauto's van andere merken flink in het stof te laten bijten.
-
millerman
- Donateur (3x)

-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
Na tuning belast je je auto zwaarder uiteraard. Maar het kan er allemaal wel tegen hoor! Wielspin is veel erger voor je aandrijfassen dan tuning.sjoerdk schreef:Naar aanleiding van een discussie vanmiddag met m'n vader in de auto de volgende vraag:
Klopt zijn redenering dat, wanneer de auto voorzien wordt van een Speektuning Stage 1, alle onderdelen als aandrijfassen veel meer op hun donder krijgen? Het vermogen en koppel zouden van 250 pk en 350 Nm stijgen naar respectievelijk 273 pk en 420 Nm. De auto is en wordt perfect onderhouden (elke 8.000 km oliewissel en elke 10.000 km bougies) en heeft op het moment van schrijven 208.300 km gereden.
Hij loopt nu al doodleuk 255 km/h op de GPS, maar meer is natuurlijk altijd leuker, toch?
Graag jullie deskundige mening.
Elke 8.000km motor olie wisselen voor een automaat is prima
Elke 10.000km bougies is ook prima, alleen niet meer de standaard aero bougies er in doen NGK PFR6H-10 die zijn namelijk te gevoelig, en dat werkt niet lekker met tuning. Er moeten dan BCPR7ES-11 in.
Ik zou als ik jou was lekker voor Maptun gaan, maar dat heb ik je wel vaker gezegd! Wachten tot de tuning dagen
-
Erik
- Lid van verdienste
[Zuchtmodus]Van tuning slijt je auto niet sneller. Als je de auto normaal blijft onderhouden en netjes warm krijgt de auto niks van tunen. Echter als je er altijd snoeihard mee rijdt zal de auto sneller slijten. E.e.a. is dus volledig afhankelijk van jezelf als bestuurder.[/zuchtmodus]
De discussie voegt m.i. niets toe aan hetgeen we al weten van heel veel eerdere discussies.
De discussie voegt m.i. niets toe aan hetgeen we al weten van heel veel eerdere discussies.
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
millerman
- Donateur (3x)

Natuurlijk geldt het niet als je rustig rijdt, echter als je de auto tuned maak je er gewoon af en toe gebruik van. Als je 420nm over die automaatbak trekt of 350nm scheelt dat gewoon. Dat is niet zo moeilijk te bedenken. Het scheelt dan een hoop of je dat constant blijft doen of sporadisch, maar dat lijkt me allemaal heel erg logisch.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Dat snapt iedereen wel denk ik, en datzelfde geldt ook voor een auto in fabrieksuitvoering. Als je als 9-5 Aero (stock config) eigenaar altijd snoeihard rijdt er mee (op de limieten van de auto zeg maar) spreekt het voor zich dat de auto harder slijt dan eenzelfde auto bij iemand die er heel rustig mee rijdt. Met tuning is dat hetzelfde, alleen verleg je de limieten een beetje (of een beetje veelErik schreef:[Zuchtmodus]Van tuning slijt je auto niet sneller. Als je de auto normaal blijft onderhouden en netjes warm krijgt de auto niks van tunen. Echter als je er altijd snoeihard mee rijdt zal de auto sneller slijten. E.e.a. is dus volledig afhankelijk van jezelf als bestuurder.[/zuchtmodus]
Maar weinig mensen kopen uberhaupt een 9-5 Aero om heel rustig mee te rijden... en nog minder daarvan laten hun 9-5 Aero tunen om even rustig mee te blijven rijden en zo brandstof te besparen. Als je zuinig/rustig wilt rijden met een 9-5 kan je beter een 2.0 lpt kopen en die met zijden voet berijden...
Bovendien, te lezen aan Sjoerds verhaal wil hij de auto dus niet laten tunen omwille van brandstofbesparing, maar voor nog meer rijplezier:
Conclusie: als je normaal met de auto blijft omgaan, en af en toe de tuning volledig benut, zal de reductie van de levensduur meevallen en zal e.e.a. vrijwel net zo lang meegaan als in standaard configuratie. Ga je dagelijks raggen met de auto en rijdt je met een loden voet, dan kan de tuning weldegelijk de levensduur van een aantal onderdelen flink verkorten.sjoerdk schreef:waarom dan nog tunen? Tja, omdat nog meer pk's en Nm's simpelweg nog leuker zijn!
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
De auto wordt goed gebruikt, maar zeker niet afgeragd. Goed onderhoud is het allerbelangrijkste voor de levensduur, en naast het met beleid warm rijden (minimaal 15 minuten voordat er echt gas gegeven wordt), laten we de motor ook altijd rustig nadraaien.
Stoplichtsprintjes en dergelijke komen bijna nooit voor, dus daar heeft 'ie verder ook niet echt van te lijden.
Stoplichtsprintjes en dergelijke komen bijna nooit voor, dus daar heeft 'ie verder ook niet echt van te lijden.
-
Aero_9000
Even nuancerensjoerdk schreef:Ik weet van de 9-5 dat de automatische vijfbak (vanaf MY02) behoorlijk hufterproof is. Dit in tegenstelling tot de automaat van de vorige 9000 Aero, die we omwille van de duurzaamheid, nooit hebben laten tunen.
265 pk op de bank. 330k gelopen met originele bak, blok en turbo (9000 Aero automaat) and still counting... Hoezo niet hufterproof...