Aansluiting WBL

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: plaats wbl? & check laatste pics.

Bericht door evo » wo 12 dec, 2012 12:45

AlexJ schreef:....2. dat Evo zijn wbl vlak voor de kat heeft zitten. Met de standaard bung, en met heatshield. Hier is de temperatuur lager, levensduur van de wbl waarschijnlijk langer/hoger, en de metingen wellicht iets minder nauwkeurig...
Ach minder nauwkeurig... Dat bedoelde ik niet zo. Mogelijk wel waar als je per verbranding wilt analyseren, maar dat doet er bij niet toe. Ik neem genoegen met een gemiddelde AFR bij een bepaald load- en toerenbereik.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 12 dec, 2012 21:32

:offtopic:

maar hoe zit het met veel nieuwe auto's waar de wbl gewoon in het uitlaatspruitstuk zit? daar wordt het toch zeker warmer dan 500 graden?
waarschijnlijk niet want dan zou die van innovate in no time kapot zijn. maar hoe kunnen hier dan saabs rondrijden met 800 900 graden egt?
die staan dan toch veel te arm: en als 1 cilinder het niet goed doet dan zie je dat toch en regelt ie terug (als ie op de ecu is aangesloten tenminste) want die wbl kan elke cilinder afzonderlijk detecteren -hier al gezegd of gelezen op de website-

ik volg mijn eigen pad met dank aan de adviezen hier, iedereen wordt er wijzer van gelukkig.

groet
Rein

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 12 dec, 2012 22:33

Wat je nu zegt klopt niet Rein. Als de egt 800-900 ( op t5 is 950 nog net aan oké) is, dan staan de motoren niet te arm!! Dit is het gevolg van een turbo motor (met veel pk's)! Gemeten in het uitlaatspruitstuk.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 13 dec, 2012 6:58

ok alex.
thnx. ik snap dit onderwerp nog steeds niet goed genoeg hoor. ben wel benieuwd naar wat dan de egt waarden zijn van een goed lopende T5.
kreeg net een mail van 'john' met een aanbod van een combiadapter met een egt meter: klonk niet gek. ben wel benieuwd dus.
gezien het aantal posts in dit onderwerp is er maar weinig ervaring met T5's lijkt het qua meting op egt en afr.
wordt vervolgd
ik zit tot de kerst al weer bomvol dus het wordt tussen kerst en oud en nieuw dat de sonde er in gaat

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 13 dec, 2012 9:38

Hee rein! Ik heb ook de combiadapter van johnc. Zie mijn topic, en het "t5 voor beginners" topic. Dit is een printplaat met chippies, die je aan een pc en aan de Saab hangt. Vervolgens kun je loggen en ecu flashen. Er kan idd een egt meter aan, en ook een wbl. Mooi spul!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 13 dec, 2012 18:20

:offtopic:

heb net kunnen betalen dus wellicht is ie voor de kerst binnen en kan ie als cadeau onder de kerstboom!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: plaats wbl.

Bericht door ReinO » zo 16 dec, 2012 6:12

vraagje:

bij de wbl is een extra knopje en ledje geleverd:

zwart leddraadje op zwart knopdraadje
rood leddraadje: calibratiedraad en aarde staat in de beschrijving of lees ik niet goed ?
zwart knopdraadje (heeft er 2) aarde, maar klopt dat wel?

alvast dank
Rein

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 17 dec, 2012 0:11

Schema bekijken en goed lezen en alles wordt duidelijk!
Vragen is uitstekend, zelf leren en snappen nóg beter!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 17 dec, 2012 7:29

helemaal mee eens. alleen soms is het meer een puzzel.
'via de massa calibreren'? daar moet ik wel even over nadenken :)

kapot kan het dan niet, dat scheelt. en ik heb stekkers gebruikt voor de meter waardoor ik makkelijk kan wisselen.
over 2 weken wordt ie er op gelast. zelf wel even geoefend maar mijn vaardigheden zijn nog niet op voldoende niveau dus een ervaren lasser gaat het voor me doen.
ik dracht trouwens dat die bung / draadstop wel van RVS zou zijn: nee dus.
als ie 1-maal zit gaat ie er niet meer uit voorlopig.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 17 dec, 2012 8:44

Waarvan is die bung dan? Als het geen rvs is... Wil ik die bung in mijn rvs downpipe dan?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 17 dec, 2012 8:51

hou er maar een magneet bij!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 17 dec, 2012 9:41

hij zag er zo rvs uit en toch maar even de magneet er bij gehouden voor de zekerheid: en plak!. maar hoe kom ik aan zo'n rvs bung, gedoe en vind het zelf niet zo erg.
rondom vollassen is ook een optie.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 17 dec, 2012 9:42

Je moet hem er periodiek uithalen voor de calibratie, dus goede bung is wel handig!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 17 dec, 2012 9:48

rondom kopervet en ver weg van de turbo: ik heb er vertrouwen in de ik hem er goed uit kan krijgen elke keer.

onze originele sonde zat ook met gewoon staal bevestigd en die ging er ook prima uit.

(bij mijn 1e saab pas na >300.000 km vervangen.. .)

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » ma 17 dec, 2012 18:58

Bungs in staal en RVS: http://www.performance-parts.nl/index.p ... 5&Itemid=2

Ik zou geen vet gebruiken bij het monteren, daar kunnen de sensoren niet tegen.

Plaats reactie