Betere remmen voor mijn getunede 9-5 Aero Estate

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Caracalla
Geregistreerd lid

Re: Betere remmen voor mijn getunede 9-5 Aero Estate

Bericht door Caracalla » vr 09 nov, 2012 19:29

Spatje schreef:Grotere schijven koelen sneller af en door de grotere massa kunnen ze meer warmte absorberen.
Dat wou ik zeggen.
Maar ik had m'n zin aangepast qua constructie en de inhoud vergeten aanpassen :D
Grotere koelen idd sneller af bedoelde ik.

Tevens, 10 of 12m sneller silstaan, dan moeten je banden het nog aankunnen ook.
Kun je beter je remmen behouden en Toyo R888's leggen, dan zal ie ook sneller stilstaan.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 09 nov, 2012 20:26

Krijg je je wielen geblokkeert bij 250?
Goede banden zijn altijd een must have natuurlijk, Semi slicks zullen minder goede prestaties leveren bij nat. Dus Dat gaat allemaal niet op.

Als je goede remmen hebt zullen ze minder snel over verhit raken. Toch wel fijn dat het nog wil stoppen na even remmen in de berg met de caravan er achter!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 09 nov, 2012 20:45

Ja tuurlijk maar laten we niet overdrijven. De standaardremmen zijn prima voor normaal gebruik en met een caravan er achter in de bergen ga je geen 250 rijden. Als je je Saab gebruikt als surrogaat Ferrari heb je wel betere remmen nodig ja.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 09 nov, 2012 21:04

En daarom was dit topic geopent...

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 12 nov, 2012 14:28

Mijn rijstijl is het best te beschrijven als "gewoon, met soms een beetje extra". Binnen de bebouwde kom houd ik me altijd aan de maximale snelheden, naast de veiligheid (voor anderen, met name kinderen), win je er vrijwel niets door qua tijd. Buiten de bebouwde kom rijd ik structureel iets van 10-15 km/uur te hard. Héél af en toe "laat ik de auto uit" - omdat het kan. Dat doe ik op rustige momenten en op wegen die het toelaten, de maximum snelheid gaat dan nooit boven de 160 km/uur.

Waarom dan die 'stage 3' met ongeveer 290pk/420Nm? Het gaat me met name om dat enorme koppel, om snel van snelheid kunnen wisselen. Vooral bij het invoegen op de snelweg is dat voortreffelijk! Als op de rechter twee banen (vracht)auto's tussen de 80 en 100 rijden... in combinatie met dat in 1 op de 50 auto's een zak poep achter het stuur zit... kan je met zo’n koppel tenminste snel en gecontroleerd invoegen en/of er langs gaan. De maximum snelheid van mijn auto interesseert me eigenlijk niet. Sterker nog, ik wéét die niet eens! In deze auto heb ik maximaal een keer 210 gereden (Duitsland), maar toen begon mijn vrouw te piepen omdat ik zo dom was om enthousiast "210" te roepen...

De bétere remmen wil ik hebben voor die paar keer 'uitlaten van de auto' EN om theoretisch een aantal noodstops vlak na elkaar te kunnen maken vanaf een snelheid van 120-140 km/uur naar nul. Mij dunkt me dat de "Millerman setup" en iets mindere mate de "Coenwagner setup" (omdat die nog zwaarder is), voor mij meer dan genoeg is. Voordat ik een beslissing neem, wil ik trouwens ook nog advies van KC Performance én van de monteur van mijn eigen garage hebben (dat zijn dus setup’s #3 en #4).

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 12 nov, 2012 17:08

U-Poll schreef:Als op de rechter twee banen (vracht)auto's tussen de 80 en 100 rijden... in combinatie met dat in 1 op de 50 auto's een zak poep achter het stuur zit... kan je met zo’n koppel tenminste snel en gecontroleerd invoegen en/of er langs gaan.
Zo weinig maar? Ik dacht eerder aan 1 op de 5 :lol: Het aantal mensen dat niet kan rijden en/of asociaal rijdt is behoorlijk hoog..

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 12 nov, 2012 17:31

Niet voor het een of ander... maar zoals jij je rijstijl omschrijft heb je echt geen andere remmen nodig... Wat mis je, vraag ik je? Nu stook je je blokken toch ook niet op door 2 of 3 keer achterop een file te rijden?

Anyway, mijn eerste advies wat betreft remmen is meestal (en ook nu) kijk eens naar nieuwe schijven, blokken, van die gewapende remleidingen en nieuwe remvloeistof... En orienteer je anders ook eens naar alternatieve merken voor blokken en schijven... Dit zou echt ruim voldoende voor jouw moeten zijn...

Weet dat als je gaat rommelen aan je remmen dit niet perse beter voor je hoeft uit te pakken. Grote kans dat je heea aan rembalans inleverd... Oke, je remmetjes mogen dan wel leuk koel blijven maar je remafstand wordt niet minder!!!

Stancke
Geregistreerd lid

Bericht door Stancke » zo 02 dec, 2012 18:50

En, al beslist welke remmen eronder komen? 8)

viggentroll321
Donateur
Donateur

Bericht door viggentroll321 » zo 02 dec, 2012 19:07

Ik heb geventileerde zimmermann schijven voor en achter 308mm en 284mm, compleet 260 euro
ferodo ds2500 ca 250 euro voor en achter
en spiegler stahlflex rondom ca 80 euro
niet te duur en fantastisch remmen met de standaard klauwen

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 03 dec, 2012 15:45

Stancke schreef:En, al beslist welke remmen eronder komen? 8)
Nee - nog niet. Eerst wil ik nog bij KCPerformance langs om daar advies in te winnen. Het is geen urgent 'probleem', maar zal in het voorjaar wel aangepakt moeten worden. Vooralsnog staat de "Millerman setup" nog steed bovenaan mijn lijstje. In lijn met Evo's opmerkingen dat ik, gezien mijn rijstijl, eigenlijk geen andere remmen nodig heb. Echter, om theoretisch een paar keer achter elkaar een forse stop te kunnen maken, neem ik andere schijven+blokken en waarschijnlijk ook staalomvlochten remleidingen. De remvloeistof is laatst al vervangen.

Brembo 308mm schijven, Ferodo DS2500 blokken, huidige klauwen en Goodridge remleidingen.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 03 dec, 2012 18:35

Lijkt me een prima setup in combi met je vermogen, en de Rijstijl die je beschrijft!

Degelijk, niet te duur (in vergelijking met big brake kits) en prima stop power!

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » di 04 dec, 2012 18:34

maxmink93 schreef:Als ik je verhaal zo hoor denk ik dat je idd beter af bent met goede blokken ( EBC / ferodo) en goede schijven (EBC / brembo).
Big brake kit's kun je voor leuke prijs 2e hands kopen. Ik heb onlangs een set 330mm met 2 delige schijven, 4 pots remklauwen en stale remleidingen (misschien kun je ook stalen remleidingen overwegen?). Dit voor +/- de helft van de nieuw prijs.

330mm past trouwens nog in de meesten 17", hangt beetje van de klauwen en velgen (de vorm van de spaken) af.

mijn nieuwe aanwinst:
Afbeelding

Afbeelding

als je naar de betere merken gaat kijken van remspullen , deze hebben ook remsets van 6 pot klauw met 355mm remschijven die nog in 17 inch velgen passen :twisted: dat is pas opwindend
Hispec is er een voorbeeld van
gewoon omdat ik deze info wilde delen met jullie

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » di 04 dec, 2012 18:37

U-Poll schreef:
Stancke schreef:En, al beslist welke remmen eronder komen? 8)
Nee - nog niet. Eerst wil ik nog bij KCPerformance langs om daar advies in te winnen. Het is geen urgent 'probleem', maar zal in het voorjaar wel aangepakt moeten worden. Vooralsnog staat de "Millerman setup" nog steed bovenaan mijn lijstje. In lijn met Evo's opmerkingen dat ik, gezien mijn rijstijl, eigenlijk geen andere remmen nodig heb. Echter, om theoretisch een paar keer achter elkaar een forse stop te kunnen maken, neem ik andere schijven+blokken en waarschijnlijk ook staalomvlochten remleidingen. De remvloeistof is laatst al vervangen.

Brembo 308mm schijven, Ferodo DS2500 blokken, huidige klauwen en Goodridge remleidingen.

wat ik in jouw geval zou doen
tarox of DBA remschijven met ferodo DS2500 en stalen remleidingen
persoonlijk denk ik dat je daar al een heel eind mee komt

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 04 dec, 2012 19:25

Een 355MM in een 17" wiel? Dan zit je toch al wel in de 18" wiel klassen denk ik? Schijven zullen wel passen, maar de klauwen. Dan heb je over hele "bollen" spaken. Of je kijkt naar een te lage ET. Mijn wielen passen niet over de "porsche setup" heen. Klauw komt gewoon tegen de velg aan. Of zijn 6pots slanker dan 4 pots?

Ach groter is niet altijd nodig, ik liep tegen deze set aan. Kon ze voor een zeer schappelijke prijs overnemen. Mijn stock LPT remmen (288mm) remde ik al niet hard mee. Komt ook omdat ik af en toe rechtuit een sprint trek en dan rustig uit rol. Maar ja mijn nieuwe blok zou me hopelijk toch wel over de 300PK grens gaan brengen, en dan is het toch wel nodig om een rem upgrade te doen..

En dan nog een probleem, wat zal deze rem upgrade met de rem balans doen? En dat is wel serieus een belangrijk punt..

En zeg nou eerlijk het staat ook erg stoer:
Afbeelding

U-poll is denk ik prima voorzien met goede schijven en blokken :-P+.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 23 dec, 2012 20:36

heb zelf wat rondgekeken maar kan die 308mm brembo schijven niet zo gemakkelijk vinden.

is dat mijn gebrekkige zoektechniek of heeft iemand een linkje bij de hand.
@upoll: waar heb jij ze besteld?
groet
Rein

Plaats reactie