Compressie ratio verlagen / zuigers uitfrezen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Powertje
Geregistreerd lid

Re: Compressie ratio verlagen / zuigers uitfrezen

Bericht door Powertje » za 25 feb, 2012 17:08

G'ice, denk dan eerst eens aan je buren! :wow:

Breng die zuiger maar langs, geef precies aan wat je wil, dan is een nieuw maken mogelijk of deze aanpassen mits voldoende materiaal.

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » ma 27 feb, 2012 9:08

Als je denkt aan die zuiger te kunnen frezen dan kun je er beter afblijven.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 27 feb, 2012 9:30

afdraaien ≠ uitfrezen :mrgreen:

inactief
Geregistreerd lid

Compressie ratio verlagen / zuigers uitfrezen

Bericht door inactief » ma 27 feb, 2012 11:34

Andere benaderingswijze... Als ik nou eens kortere drijfstangen laat maken?! Blijft de zuiger even dik en gaat mijn compressie ratio ook omlaag.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 27 feb, 2012 11:39

Klopt, echter krijg je theoretisch dan wel een minder voordelige geometrie voor op toeren te rijden. De hoeken worden groter...

Of het veel uit maakt? Denk van nie. Een mm maakt al een boel uit in compressie en waarschijnlijk weinig op de lengte van de drijfstan... denk ik... (famous last words :mrgreen: )

PS. "Ons Robske" en ik zijn gisteren weer begonnen aan mijn Frankenstein... :roll:

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 27 feb, 2012 17:31

Wordt je cilinderinhoud ook minder van! :wink:

:oops: klopt idd brink zat ff niet helder na te denken! :D Zuiger gaat minder hoog en valt dieper in de cilinder.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 27 feb, 2012 18:09

De slag en diameter blijven gelijk... dus blijft de cilinderinhoud ook gelijk.

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » ma 27 feb, 2012 21:31

G-ice schreef:Andere benaderingswijze... Als ik nou eens kortere drijfstangen laat maken?! Blijft de zuiger even dik en gaat mijn compressie ratio ook omlaag.
katsjing ,zijn er geen aftermarket zuigers te vinden?
Zijn drijfstangen van een ander model (748 oid) niet korter? ,als het big-end en small-end maar dezelfde diameter is ,anders koste het nog een hoop geld om het aan te passen.

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » di 28 feb, 2012 9:53

Leg dan een plaat onder de cilinder. Maar ik verwacht niet dat de orginele zuigers sterk genoeg zijn. Wossner gaf al aan voor turbo zuigers een dikkere zuigerbodem en pennen te willen maken voor je Ducati.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 03 mar, 2012 21:35

ik leer ook continu bij. Wel logisch als je erover nadenkt... Ik ben dus aan het bijleren over Cams...
Why it matters: A 355 engine with a 9:1 static CR using a 252 cam (110 LSA, 106 ICL) has an intake closing point of 52º ABDC and produces a running CR (DCR) of 7.93. The same 9:1 355 engine with a 292 cam (having an intake closing point of 72º ABDC) has a DCR of 6.87, over a full ratio lower. It appears that most gas engines make the best power with a DCR between 7.5 and 8.5 on 91 or better octane. The larger cam's DCR falls outside this range. It would have markedly less torque at lower RPM primarily due to low cylinder pressures, and a substantial amount of reversion back into the intake track. Higher RPM power would be down also since the engine would not be able to fully utilize the extra A/F mixture provided by the ramming effect of the late intake closing. To bring the 292 cam's DCR up to the 7.5 to 8.5:1 desirable for a street engine, the static CR needs to be raised to around 10:1 to 11.25:1. Race engines, using high octane race gas, can tolerate higher DCR's with 8.8:1 to 9:1 a good DCR to shoot for. The static CR needed to reach 9:1 DCR, for the 292 cam mentioned above, is around 12:1.
This lowering of the compression ratio, due to the late closing of the intake valve, is the primary reason cam manufactures specify a higher static compression ratio for their larger cams: to get the running or dynamic CR into the proper range.
Essentie, je kunt je DCR ook met cams beinvloeden...

Zit nu heea in een sheetje, te zetten. Kijken of ik ook wat met CR's en DCR's kan doen... Moet kunnen daar je crank shaft en cam shaft posities exact weet... famous last words...

Jermo
Geregistreerd lid

Bericht door Jermo » zo 04 mar, 2012 3:13

G-ice schreef:Andere benaderingswijze... Als ik nou eens kortere drijfstangen laat maken?! Blijft de zuiger even dik en gaat mijn compressie ratio ook omlaag.
Plaat op de juiste dikte onder de cilinders monteren tussen 2 normale voetpakkingen. Wordt vaker bij motorfietsen met turbo gedaan en is de netste methode imo omdat deze niet de afdichting in het hogedruk gedeelte beinvloed, overige onderdelen origineel kunnen blijven en het relatief goedkoop is.

Gr. Jermo

Jermo
Geregistreerd lid

Bericht door Jermo » zo 04 mar, 2012 3:15

pieter TS schreef:Leg dan een plaat onder de cilinder. Maar ik verwacht niet dat de orginele zuigers sterk genoeg zijn. Wossner gaf al aan voor turbo zuigers een dikkere zuigerbodem en pennen te willen maken voor je Ducati.
Zie dat jij hier ook al over begon :P

Neem inderdaad even contact op met Biggelaar, die hebben nou eenmaal erg veel ervaringen met Duc blokken tunen.
Hoeveel vermogen wil je eruit halen?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 04 mar, 2012 12:16

Er is geen specifieke vermogenswens.
Het gaat me meer om het traject dan het resultaat, hoe stom dat dat misschien klinkt.
Ik vind het leuk om uit te zoeken wat de mogelijkheden, beperkingen en obstakels zijn en dat puzzeltje proberen op te lossen.

Jermo
Geregistreerd lid

Bericht door Jermo » zo 04 mar, 2012 12:27

Vooral de herprogrammering van de mapping (factor over de huidige map) maar vooral ontstekingsmap lijkt me belangrijk aangezien de motor geen pingelsensoren heeft.

Plaats reactie