95 2.0 T tunen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 02 dec, 2006 2:13

nog nooit dus daarom kan ik er niks zinnigs over zeggen... ik weet dat bram goede ervaringen heeft met speektuning maar ik ben er zeker van dat Hirsch en Abbott ook goede kwaliteit leveren

Ik zou dus voor een van die 3 gaan

davidjoost

P.S. ik overweeg speektuning voor mijn eigen auto

P.S.II berichten wat genuanceerd

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 02 dec, 2006 2:41

davidjoost schreef:...maar als je op zeker wilt gaan kun je beter gaan voor wat je al kent en dat is in mijn geval Hirsch en Abbott...
Aha, ervaring met Hirsch en Abbott... vertel!

Vorig jaar ben ik op vakantie geweest met de 9-5 Aero van Herco (ook een bekende op dit forum). Speedparts chip + JT 3" vanaf kat. Volgens mij was de auto verder nog standaard op dat moment en haalde hier later mee op de testbank 305pk.

Wat een ongeloveloos fijne auto was dat. Ondanks de tuning moedigde de auto helemaal niet uit tot agressiever rijgedrag. Je hebt altijd en overal power. Vooral wat lager in de toeren verbaasde me dat keer op keer.

De 3" JT is wellicht iets persoonlijks, maar ik heb het nooit als negatief ervaren. Bij onbelaste motor nagenoeg geen extra geluid. Bij belasting natuurlijk wel. Ik heb dit nooit als negatief ervaren, maar juist als een voordeel. Het geluid op de snelweg bij een sprintje 120-160 was gewoon fantastisch!

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » za 02 dec, 2006 20:03

go Brinky Go brinky YOEHOEE :lol:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 02 dec, 2006 23:57

brinky schreef:Vorig jaar ben ik op vakantie geweest met de 9-5 Aero van Herco (ook een bekende op dit forum). Speedparts chip + JT 3" vanaf kat. Volgens mij was de auto verder nog standaard op dat moment en haalde hier later mee op de testbank 305pk.
Brinky, enig idee hoe hoog de temperaturen oplopen als je met slechts software en uitlaat vanaf de cat 300pk uit de B235R haalt?

Nordic flikt ongeveer hetzelfde kunstje: met software, uitlaat en racecat haalt hun B235R stage 3 ook 300pk. Na 3,5 seconden wordt de boel al te heet om het vermogen te kunnen blijven leveren. Wat zou dat betekenen als je op de Autobahn langere tijd volgas rijdt?
Sasse van de Nordic-crew schreef echter (in krom Engels) het volgende over dat tuningpakket:
The nordic st3 should include except the parts that are there now, better pistons, bigger injectors, bigger turbo, better intercooler, better airways.
But its only in a wonderful world.

Peoples wants allots of power, but it should not cost money.

The Nordic stage makes 300hp if everything is ok on the car.
It will hold 300hp for 3,5s, not more

It will not have 300hp if you drive hard a day when its 25c warm
De hardware die genoemd wordt komt vrijwel overeen met de hardware die Hirsch Performance gebruikt bij 300pk. Toeval?

Niemand wil onnodig veel geld in het tunen van zijn SAAB steken, maar een tuningpakket selecteren enkel op basis van de prijs is wat ondoordacht.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 03 dec, 2006 0:57

mark my words.... :roll:

davidjoost

Plumbum
Geregistreerd lid

Stage diving

Bericht door Plumbum » zo 03 dec, 2006 22:28

Hallo heb nog een Stage I ECU liggen wellicht kun je deze eerst proberen voor dat je aan het grote geld, uitgeven, begint.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 03 dec, 2006 23:01

Het is prijzenswaardig dat je iemand wil laten proefrijden met je ECU. Als het echter onderstaande ECU is, vrees ik dat een 9-5 Aero er niet op zal rijden. Een 2.0 motor op een 2.3 ECU en andersom gaat nog wel, maar T5 ECU op T7 motor wordt een stuk moeilijker. Het is een ander systeem dat gebruikt maakt van andere input.
Plumbum schreef:...Stage 1 ECU van Hirsch.
Dan heeft de motor 222 pk en een plus van 60 nm. Past op een 900 2.0 T of een 9.3 2.0 T. Tot bouwjaar 2001.

cpulles
Geregistreerd lid

Bericht door cpulles » zo 03 dec, 2006 23:03

Mijn Saabdealer monteert ook Maptun (705,- ex btw en inbouw) en dit is wat ik ga doen. Dit puur aangezien de verschillen zo te horen niet groot zijn tussen de verschillende tuners, Maptun ook goed bekend staat, en als belangrijkste reden - dat ik alles bij 1 bedrijf kan laten doen namelijk mijn eigen dealer.....dit is met name prettig voor mijn gemoedstoestand mocht er iets gebeuren... :wink:

Indien enkel softwaretuning wordt gedaan en de vermogens hoog zijn (>300pk?) kan het volgens sommige berichten zijn dat het opgegeven vermogen na enkele seconden al niet meer kan worden behaald. Weet iemand (Maarten?) of dit ook optreedt bij de Maptun Stage 1?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 04 dec, 2006 0:15

Ja, maar ik denk ook als je met de standaard aero een aantal acceleraties achter elkaar aan doet. Of als je een heel stuk in de file hebt gereden. De grotere inlaat en uitlaat dient om de "koude" aanvoer en warme afvoer te bevorderen. De electronica de motor onder een maximale waarde gaat houden. Als je dus hoog (warmere motor) begint zal het eerder ophouden.

Plaats reactie