Het grote nIoff topic: speurtocht gaat verder

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Het grote nIoff topic: speurtocht gaat verder

Bericht door Tubbe » di 01 jul, 2025 21:07

Mooi om dat topic ook te lezen. Is precies hetzelfde probleem: volledig terugnemen van vermogen vanwege een “omstandigheid”, meer dan een fysieke ontbrandingsfout. Kortom een signaal/massa probleem. Maar ik denk dat dit eigenlijk is wat gele aero eerder al had ondervangen met zijn extra massa-kabels of zou de bout hier nog doorslaggevend kunnnen zijn en raken de kabelschoenen/verbindingen elkaar gewoon niet?

Luthart
Geregistreerd lid

Re: Het grote nIoff topic: speurtocht gaat verder

Bericht door Luthart » di 01 jul, 2025 21:31

De Saabwis geeft zelfs aan dat de sensor ground en de reference ground 2 belangrijke massa punten zijn (G7S en G7P) "Drivabillity problemen met warme motor kunnen ontstaan als reference ground is not connected to pin 66 van de Trionic computer".

Bij een B2x4 zitten deze massapunten op het inlaatspruitstuk...

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 02 jul, 2025 15:12

Zat toevallig op Trionic te kijken naar volgende bericht: https://www.trionictuning.com/forum/vie ... 17&t=17690
Lijkt me makkelijk te proberen, alhoewel ik het een raar verhaal vindt; een "niet-stroom-geleidende" bout van thermostaathuis...
Interessant leesvoer weer! Net een nieuw topic, kende ik nog niet op het trionictuningforum. Wat hij heeft gedaan is dus een dubbele aarding; zowel die op het inlaatspruitstuk behouden maar dan met een RVS schroef (ik dacht altijd dat RVS schroeven op Alu een no-go waren) en ook een aardedraad direct op de - van de accu. Bij mij zit alles nu alleen nog direct op de accu, maar wil dit met alle plezier uitproberen.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 02 jul, 2025 15:31

Galvanische corrosie zal wel meevallen. Ben ik niet zo bang voor. Dat is vooral icm zeewater en dat de kathode groter is dan de anode… beide hier niet het geval.

Maar voor constructieve boutverbindingen zou ik RVS zeker niet toepassen!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » za 05 jul, 2025 13:25

Dank! ga het proberen.
Gisteren weer lange ritten en eigenlijk nergens last van. Totdat ik lang op de cruicescontrol had gereden met 100km/u. Afremmen want even druk, daarna gasgeven en -139 ioff (constant) en turbometer blijft midden in wit hangen. Vreemde is dat de IAT en Teng geen opvallende waarden hadden, sterker nog; gelijk aan de waarden eerder op de dag.
Waar dat dan weer in zit?! ;-|+

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » za 05 jul, 2025 18:18

Het is echt een gevolg van een hogere weerstand oid door hogere temperatuur onder de kap. Met de motor is niks aan de hand alleen het signaal word beïnvloed waardoor de motor wel wordt teruggerekend.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 05 jul, 2025 18:34

Je bougies meten de verbranding en trionic maakt daaruit op of de motor pingelt. De input daarvoor is denk ik vooral de inlaat temperatuursensor en de MAP sensor. Die 2 sensoren zijn het meest verdacht denk ik… meet je daar goede waardes? Contacten goed? Met een multimeter de kabels doorpiepen? Gelijk na een rit met nog warme motor. Massa punt en massa in de stekker van de sensor? Geen idee… ik roep maar iets. Alles heeft een oorzaak. Vaak is het een combinatie van 2 of meer zaken. 1 daarvan lijkt de buitentemperatuur. De andere is een technisch iets.

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Bericht door SebastiaanBosma » zo 06 jul, 2025 0:01

Op de bougies wordt mbv de DI-cassette een ionisatiemeting gedaan door de ECU. De ECU interpreteert het verloop van deze meting om te bepalen of de verbranding goed is verlopen, of dat er knock is geweest, waarna de ECU actie onderneemt door ontstekingstijdstip aan te passen, mengsel te verrijken én boost terug te regelen.
Aangezien hier een elektronische meting gedaan wordt, is het van vitaal belang dat alle 3 de hoofdrolspelers dezelfde referentiewaardes (aardes) gebruiken:

1. bougies zijn geaard via de cilinderkop.
2. DI-cassette is geaard via boutje thermostaathuis naar cilinderkop (kent dus overgangsweerstand in aansluit-connector, van kabelboom naar bout en van bout naar cilinderkop.)
3. ECU is óók geaard via boutje thermostaathuis naar cilinderkop (alleen gaat deze via 3 connectoren op ECU naar een verzamelpunt J15, dan weer via het bekende boutje naar cilinderkop.)

Daar komt nog bij dat door een slechte verbinding van versnellingsbak naar accu deze waardes óók nog weer een offset kunnen kennen tov de massa van de accu....

Al met al zijn dit dus best wel een aantal connectoren, verzamelpunten en aansluitingen die de best wel belangrijke referentiewaarde (aarde) tov elkaar kunnen verleggen, waardoor de ECU verkeerde conclusies kan gaan trekken.

Eigenlijk zou je zo veel mogelijk van deze overgangsweerstanden moeten elimineren: Iemand met een beetje soldeer-ervaring zou in staat moeten zijn om een paar aarddraden in elkaar te solderen van massa-aansluiting op DI-cassette naar cilinderkop en van cilinderkop naar stekker ECU. Daarmee overbrug je volgens mij de complete kabelboom (met beruchte inwendige koppelingen) en zorg je dat de aardes zo dicht mogelijk bij elkaar komen te liggen. Als je het echt netjes wilt maken, dan leg je dit alles ook nog met een extra kabel naar de min-pool van de accu.

jord
Geregistreerd lid

Bericht door jord » wo 09 jul, 2025 10:38

dubbele post

jord
Geregistreerd lid

Bericht door jord » wo 09 jul, 2025 10:39

Hallo liefhebbers en dank!

Mijn 9-5 Aero estate (2002 (KM420K) + BRC gas-systeem), heeft al sinds dit voorjaar inhoudend vermogen bij warme motor.

Bij het controleren van de waardes (in Open SID) zag ik de Knock counter enorm oplopen bij wat grotere vermogens vraag en waarbij de auto voelbaar inhield.
mijn conclusie was toen of een de krukas pos. sensor die aan het overleiden is (gek wat de typische warme start was geen probleem) of een oude DIC.
Heb toen toch maar beide besteld. De cassette zat er ongeveer 120K in en vond dat wel een beetje jammer. (zo snel?)

Na het vervangen van de CPS, leek het probleem weer helemaal verdwenen gek genoeg. Maar a 2 maanden begon het symptoom opnieuw.
toen uiteindelijk maar de Nieuwe DIC erin gezet -dan zal het toch de cassette zijn dacht ik nog- maar helaas na het wisselen bijna geen verschil en kreeg de
turbo meter niet meer in het rood. Alleen bij een koude motor ( < 40gr) maar dat vinden de motor sowiso geen goed idee.

Na heel wat spitten op het internet voornamelijk in het engels, kwam ik gewoon op ons eigen forum dit draadje tegen.
Toen eens de Ioff in de gaten gehouden. Bij het aanraken van het gaspedaal schiet hij naar de -160, en blijft daar.
Het hele ECU diagram in de WIS uitgeplozen met referentie en de ervaringen alhier wilde ik de crimp J15 ook lokaliseren.
Kabelboom vrijgemaakt en Crimp J15 gevonden (in de kabel goot boven de brandstof druk regelaar). Toen die J15 wat verbogen en gaan rijden.
Probleem was ineens een weg. Bingo!

Fysiek is crimp J15, 2 grote draden en 2 kleine, die zitten bij elkaar geperst (niet gesoldeerd volgens mij).
vervolgens met een stukje kabel van 10 cm met een oogje naar massa punt G7 op het thermostaat huis.

De cassette zou hier ook op moeten zitten volgens het diagram in de WIS. maar deze draad 'verdwijnt' in de kabelgoot richting het schutbord.
de 4 draden net voor crimp J15 doorgeknipt, ik wilde de crimp en massapunt G7 weg hebben.

Wat ik heb gedaan is 1 grote massadraad 2.5mm2 gesoldeerd op draden van pin 62 en 25 direct getrokken naar de min pool van de accu.
dit ook gedaan met de draden van pin 47 en 2 gesoldeerd op 1 2.5mm2 massadraad ook naar de min pool.
Ook de zwarte kabel van de cassette eerst ook doorgeknipt en gesoldeerd op een aparte 1.5mm2 draad en direct op de min pool van de accu.
Dus qua elektrisch vermogen heb ik dit dus een beetje verdeeld.

Heb weer volle boost terug en alleen maar een Positive Ioff. Ook in het gehele toeren (tot 4000omw/min) bereik met flik gasgeven een mooie geleidelijke acceleratie.

PS. voor wie wel eens een foutcode heeft in de Lamda sensor, moet crimp J16 bij ECU stekker (opnieuw) solderen. werkte bij mij ook.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Bericht door SebastiaanBosma » wo 09 jul, 2025 12:11

Dit is natuurlijk ontzettend waardevolle info!! Dank voor het delen Jord en mooi dat jouw inhouden nu verholpen is.

Ik kan helaas je bijgevoegde afbeelding niet openen?

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Bericht door SebastiaanBosma » wo 09 jul, 2025 12:19

Je noemt trouwens pin 52, maar bedoel je daar niet 62 mee? 62 is de derde massa op ECU en 52 gaat naar cruisecontrol...

jord
Geregistreerd lid

Bericht door jord » wo 09 jul, 2025 15:01

Hey Sebastiaan,
Foutje en scherp!! nummer gewijzigd in tekening en bericht.

dank!

P.S. Maak mij verder ook wel een soort van zorgen, er zitten nogal wat crimp verbindingen alsook massapunten.
Auto is nu bijna 24 jaar oud en verwacht misschien nog wel meer problemen hiermee..

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » wo 09 jul, 2025 22:27

Er zitten inderdaad veel crimps in de Kabelboom. Gaaf dat je dit hebt gevonden. De Kabelboom die voor me werd doorgemeten vertoonde op de operatietafel dit euvel niet gek genoeg. Dit klinkt toch als een een logisch combinatie van aanleidingen en oplossingen! N=2 of meer en we gaan het zeker weten. Ben nu bijna teleurgesteld dat de mijne het nu niet heeft. [emoji12]

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 09 jul, 2025 22:42

Hoe zien die crimp verbindingen eruit? Ben ik wel benieuwd naar. Kun je die verbindingen niet alsnog solderen?

Plaats reactie