Tuning 9-3 SE

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
MXL
Geregistreerd lid

Re: Tuning 9-3 SE

Bericht door MXL » do 05 mei, 2005 16:38

onno2 schreef:Ha MXL,

Als je je auto verlaagd, dat is dan geloof ik met 3,5 tot 4 cm. Kan je dan nog normaal over drempels heen ?? Ik woon ook in den haag aan de valkenboskade en daar zitten een aantal vervelende jongens qua drempels dan. Gaat dat problemen geven ??

Onno
Sterker nog, ik kan harder over de drempels heen omdat de auto niet meer doorslaat aan de voorzijde. De eibach verlaging die ik heb is 30mm, ik heb hierbij absoluut geen last van drempels. Pas als je de verlaging uitvoert met de aero/viggen bumpers, dan wordt het opletten.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 05 mei, 2005 17:17

Mbt verkeersdrempels en verlagen is mijn ervaring juist positief. Door de stuggere veren heeft met name de achterkant van de auto praktisch geen neiging meer om door te slaan. Dit deed de oude vering/demping gigantisch. Of je dan een coupe, 5drs of cabrio rijdt maakt dan natuurlijk niks uit.

Rooie Cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Rooie Cabrio » do 05 mei, 2005 17:21

Hallo Paul, bedankt voor je reactie. Dus volgens jouw wel gele Koni's, maar geen verlagingsveren. Maar wat is dan de gulden middenweg voor de achterkant, mijn stabilisatorstang weer vervangen door dat dunne ding? En ja uhh torderen, hoe merk ik dat :?:

Ik ben het met je eens dat een cabrio meer een boulevard cruiser is, maar ja, je kan die extra PKtjes :wink: maar hebben.

Tim

V6Ragtop
Geregistreerd lid

Bericht door V6Ragtop » do 05 mei, 2005 17:57

Ik heb met de gele koni's vóór geen problemen meer met het doorslaan op drempels. Ook met de standaard vering. Overigens zijn de koni's afgesteld op één complete slag vanaf minimum demping (van de drie slagen die mogelijk zijn).

Maar de subframe brace (een buis die onder de auto het subframe ter hoogte van de veerpoten verbind, zie de Abbot website) steekt wel zo'n 3 to 4 cm onder het chassis uit voor en dat geeft met verlagings veren problemen.

Overigens zou je ook hardere veren van standaard lengte kunnen monteren, alleen zijn die niet zo gemakkelijk te krijgen als verlagings veren. Ik heb gewoon liever het comfort van de standaard vering en met de veranderingen die ik boven heb beschreven kan ik nog steeds het maximale uit de cabrio krijgen.

De "zachte" achtervering heeft voor de wegligging z'n beperkingen (de auto is minder stabiel in lange snelle bochten), maar het blijft voor mij heel voorspelbaar en daarom goed onder controle te houden. Ik gebruik inderdaad nog de dunne stabilisator stang, maar ga wel binnenkort over op koni's (rode of gele), aangezien na 140,000 km de orginele op zijn.

Ik denk dat je met een zware stabilisator eerder "gewone" schokbrekers or rode koni's gebruikt en bij een orginele stabilisator de gele koni's. De laatste zijn af te stellen op een hardere demping dan de rode.

Je zou wel polyurethaan bussen kunnen gaan gebruiken voor de achteras, daarmee lokaliseer je de as beter zonder de vering harder te maken. Of het verschil te voelen is zal van je rijstijl afhangen en de stijfheid van de carrosserie. Ik heb daar geen ervaring mee.

Groeten en "keep tuning"
Paul

V6Ragtop
Geregistreerd lid

Bericht door V6Ragtop » do 05 mei, 2005 18:04

Hoe meer pk's hoe beter, daar ben ik het helemaal mee eens, dus ga lekker met je motor bezig.

Het torderen kun j vooral goed merken in lange snelle bochten als het wegdek wat bobbels heeft. Ga je door zo'n bobbel dan hoor je de hele body kreunen en kun je het ook voelen in het stuur en in je rug, als je tenminste stevige stoelen hebt.

Je kunt het zien door je auto op te krikken met een deur open. Ik krijg zo'n deur dan gewoon niet meer dicht totdat ie van de krik af is.

Groeten
Paul

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » do 05 mei, 2005 18:11

Maar de subframe brace (een buis die onder de auto het subframe ter hoogte van de veerpoten verbind, zie de Abbot website) steekt wel zo'n 3 to 4 cm onder het chassis uit voor en dat geeft met verlagings veren problemen.
Mijn Viggen heeft zowel deze subframe brace als een Hirsch chassis welke de auto 20mm doet zakken (daarmee is hij nu 30mm lager dan een standaard 9-3). De problemen van deze combinatie herken ik geenszins... de voorbumper daarentegen, die is niet helemaal vrij van schrammetjes a.g.v. drempelgeweld :oops:

V6Ragtop
Geregistreerd lid

Bericht door V6Ragtop » do 05 mei, 2005 18:18

Van mijn Taladega spoiler heb ik geen probleem met drempels. En van de plastic spoiler voor onder ook niet. Dus misschien ben ik te voorzichtig, maar ja voorkomen is beter dan genezen=repareren.

Paul

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » do 05 mei, 2005 22:22

mxl schreef:
Dat extra vermogen van Maptun zal je niet of nauwelijks merken
Heb je 't verschil al eens ondervonden?
Ik voelde en voel nog 't gigantisch verschil...
3de versnelling lijkt wel 2de
Ook met m'n viggenbumper heb ik geen problemen ondanks verlaging.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 05 mei, 2005 23:21

erwin mertens schreef:
mxl schreef:
Dat extra vermogen van Maptun zal je niet of nauwelijks merken
Heb je 't verschil al eens ondervonden?
Ik voelde en voel nog 't gigantisch verschil...
3de versnelling lijkt wel 2de
Ook met m'n viggenbumper heb ik geen problemen ondanks verlaging.
Goed lezen is ook een vak! We hebben het hier over het extra vermogen van een Maptun stage 1 t.o.v. een Hirsch stage 1. Dit verschil zal op de weg niet goed te merken zijn.

Ik heb hem iets aangepast voor degenen die het niet snappen.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 05 mei, 2005 23:30

MXL schreef: Goed lezen is ook een vak! We hebben het hier over het extra vermogen van een Maptun stage 1 t.o.v. een Hisch stage 1. Dit verschil zal op de weg niet goed te merken zijn.
En ik lees Hisch, wat is een Hisch stage 1 :wink: :lol:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 06 mei, 2005 0:03

Goed schrijven dus ook! :D

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » vr 06 mei, 2005 6:19

Communautair zijn we hier in 't midden van 't land idd niet zo goed :wink:
sorry :oops:

Fox SE
Geregistreerd lid

Bericht door Fox SE » za 07 mei, 2005 9:37

:( Dankzij een overijverige gemeente die een kruispunt moesten omturnen naar een rotonde en een fanatieke B*W rijder voor mij zit mijn net aangeschafte 9-3 zwaar onder de steenslag. Staat nu dus bij de spuiter waar kap, schermen en portieren opnieuw gespoten worden. Hopelijk volgende week klaar.

:wink: Nu nog een leuke Saab voor mijn vrouw ipv haar huidige kleine Subaru Vivio. Dus als er nog mensen zijn die hun Saab automaat willen ruilen voor een Subaru automaat........ :shock:

medico
Geregistreerd lid

Bericht door medico » za 07 mei, 2005 10:34

hallo Fox SE

Mag ik je vragen wat je voor die spuitoperatie moet betalen? En bij wie gebeurt het?

groet,

JV

Fox SE
Geregistreerd lid

Bericht door Fox SE » za 07 mei, 2005 11:36

Hallo Medico,

Moet binnen de 800 euro blijven. Is een vriend van me die net zijn eigen schadeherstel is begonnen. Erg nauwkeurig en geen prutswerk.
Als je wilt kan ik je zijn nummer geven....

Gr.,

Fox!

Plaats reactie