Meer vermogen in combinatie met Maptun stg 1.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » di 10 apr, 2007 11:09

Alleen cat back levert eigenlijk dus exact Maptun stage 2 op.

Ik ga dan liever voor de JT 3" Downpipe + sportcat. Dit levert meer vermogen/trekkracht op dan alleen de cat back en ik houd mijn originele look van de auto. M.a.w. geen andere eindpijp; alle nieuwe hardware bevindt zich immers onder de auto tot aan de eindpijp.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 10 apr, 2007 21:42

Even voor de zekerheid. De downpipe met sportcat eindigd ongeveer onder het subframe. Vanaf daar is de uitlaat dus verder origineel.
Als ik het goed heb kan maptun je een programma leveren die daar rekening mee houdt.

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » di 10 apr, 2007 23:35

Klopt, Fredrik kan dit voor me programmeren. Hij meldde dat ik ± op stage 3 uit zal komen qua performance.

Plan is om e.e.a. volgende maand te laten doen samen met:
- Powerflex stab. stang rubbers voor (voortein kraakt nl. enorm bij drempels);
- Abbott upgraded arb achter;
- nieuwe voorbanden Toyo Proxes;
- nieuwe remmen achter.

Remmen en voorbanden moesten echt ivm slijtage. De rest is voor de hobby zal ik maar zeggen. Moet alleen nog even mentaal over de prijs voor het geheel heen stappen.

Aan de andere kant kan ik volgens mij best veel verwachten van 3 JT downpipe + sportcat in combinatie met upgrade ECU naar ± stage 3.
Zat alleen volgens de Tech2 tijdens mijn eerste testrit na stage 1 installatie al op 172Kw/233,9 PK en 362 Nm. Dat is al aardig in de richting van de Stage 3.

Wellicht dat de Tech2 niet helemaal nauwkeurig is?

Ben alleen een beetje bang voor het geluid, ik hoop dat de originele end-pipe hier nog een beschaafd geluid van weet te maken. Enig idee of dat zo is?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 10 apr, 2007 23:44

Met de downpipe hoor je iets meer gefluit (maar dat is alleen maar leuk). Totaal geluid is volgens mij niets meer dan wat je nu hebt. Pas als je de rest ook dikker maakt neemt het geluid toe.

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » di 10 apr, 2007 23:47

Gefluit is geen probleem, is inderdaad wel leuk!

Hoe zit het met de nauwkeurigheid van de Tech2? Deze gaf nl. na mijn eerste testrun na Stage 1 installatie al 233,9 pk en 362 Nm en een turbodruk van 1,501 bar aan. Dat is erg veel voor een stage 1. Als ik de daadwerkelijke stage 3 dan nu krijg na een remap dan zou ik er maar 10 pk en 0 Nm op vooruit gaan. Lijkt mij vreemd.

johanbentinck
Geregistreerd lid

Bericht door johanbentinck » wo 11 apr, 2007 11:22

Koppel zal er iig eerder inkomen dan nu met nieuwe downpipe. De getallen die je noemt lijken me wat optimistisch, ben echter geen Tech 2 expert. Misschien dat er een expert meeleest?

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » za 14 apr, 2007 18:37

Niemand die weet hoe accuraat de Tech2 is t.o.v. de werkelijke pk's?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 14 apr, 2007 22:13

Kan me niet voorstellen dat het heel accuraat is, hij meet niets aan de wielen. Ik kan me voorstellen dat hij aan de hand van bepaalde sensorwaarden een vermogen meet (bij voorbeeld gegevens van de Map sensor) dit zal een goede benadering zijn maar verre van nauwkeurig.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 15 apr, 2007 12:09

MXL schreef:Ik kan me voorstellen dat hij aan de hand van bepaalde sensorwaarden een vermogen meet (bij voorbeeld gegevens van de Map sensor)
Luchtmassa per verbranding. MAP-sensor is er bij T7 alleen om de waarden van de LMM iets te corrigeren.

Plaats reactie