TD04

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: TD04

Bericht door ReinO » zo 20 dec, 2015 10:24

Een 900ng en een 9-5 met beide autotune en dezelfde 18T : overigens niet gekozen maar Was toevallig beschikbaar. En de anderen op het forum die net zo rondrijden als ik moeten dat zelf maar melden hier.
Wanneer een afr zo goed is dan noem ik het geen gokwerk en doet de ecu blijkbaar iets dat goed werkt vanuit de autotune Bij het handmatig tunen heb je een breedbandsonde nodig of een egr meter. Extra kosten, tijd en gedoe .

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 20 dec, 2015 13:10

En veiligheid...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 20 dec, 2015 13:43

? snap ik niet Krizzie.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 20 dec, 2015 13:55

Vertrouw je software waarvan je alles zelf bekeken en aangepast hebt of vertrouw je de output van een geautomatiseerd programma waarvan de maker zegt dat het bedoeld is om van te leren en niet geschikt is om te gebruiken in je auto? Die afweging van veiligheid bedoelt Krizzie denk ik.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 20 dec, 2015 14:27

Exactomundo. ;)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 20 dec, 2015 14:35

Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat het fout zal lopen. Je accepteert alleen een stuk onzekerheid. Het is daarmee een gok. Dat kan goed uitpakken (zoals bij jou), maar ook enorm verkeerd. Daarover niet goed voorlichten is als het verkopen van een beleggingsproduct alsof het een spaarproduct met gegarandeerd rendement is.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 20 dec, 2015 16:56

dat is mijn punt precies: de bewijzen dat het 'onveilige' software is heb ik zelf nog niet gezien. Dus zeggen dat je handmatig moet tunen om
veilige software aan te bieden kan ik niet onderbouwen. Wat ik wel zie is de suite veel handmatige mogelijkheden geeft om de boel handmatig te verknallen.
Nilsson en Dilemma hebben dat goed beschreven dat de autotune veilig is tot 300pk. Dat ik nu van 3 auto's merk dat de afr goed is met de autotune sterkt mij
in elk geval genoeg om deze feiten op het forum te zetten: iedereen blijft uiteindelijk toch zelf verantwoordelijk om te beoordelen wat ie met zijn auto en geld
doet. Mijn 18T lijkt qua specs erg op de 19T want de op stage 3 software loopt ie prima, wellicht kan evo of dion er nog meer uit halen maar ik verwacht dat dat
veel tijd en energie kost en niet de moeite waard is.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 20 dec, 2015 18:27

Het hoeft niet zozeer onveilige software te zijn, maar het is een geautomatiseerd programma dat iets schrijft gebaseerd op aannames over de hardware. Ik heb genoeg voorbeelden gezien van autotunes die er totaal niet uitzagen (denk aan injectorduty van 190% enzo), maar dat het bij jou werkt is heel mooi. Wat betreft je turbo; Het feit dat je nu eigenlijk een tune draait voor een andere turbo zegt wat mij betreft al genoeg over de aannames waarop die software even in elkaar gebakken wordt. En je aanname dat ze op elkaar moeten lijken want hij loopt goed kan ik me ook niet echt in vinden. Dat het meer tijd en investeringen kost om handmatig te tunen is puur doordat je een stuk voorzichtiger (en daarmee veiliger) te werk gaat. Maar daarmee kun je (dus) wel optimaliseren, wat een autotune niet doet. Ik denk bijvoorbeeld dat je verbruik met een goede geoptimaliseerde tune een stuk beter kan dan wat je nu zult halen.

Ook jouw opmerking over dat het 'tot 300pk veilig is' vind ik een gevaarlijke. Er zijn immers vele wegen die naar Rome leiden, en die zijn allemaal anders. Dat een autotune tot een bepaald vermogen veilig is is dus volledig afhankelijk van de gebruikte hardware om dat vermogen te behalen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 20 dec, 2015 19:07

de afr is optimaal, de vermogensafgifte supergoed en de turbo spoelt op vanaf 2000rpm. Iat is prima, turbodruk 1.95 continu beschikbaar.
4-gasmeting: perfect. Verbuik: tja wat wil je. Geen olieverbruik tussen de beurten, geen kvs verlies. de compressie zal ik deze week ff meten.

Op basis daarvan zeg ik dat ie goed loopt.

Nilsson en Dilemma geven aan (in de documentatie van de T5 suite) dat tot 300pk de autotune een veilige en goede optie is.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 20 dec, 2015 19:12

Hoe weet je eigenlijk dat de AFR optimaal is, Rein?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 20 dec, 2015 19:45

gemeten met een afr meter op de vermogensbank in Amersfoort.
Ik mocht 3 runs doen omdat de tuner het bijzonder vond. Alle runs gaven hetzelfde gunstige lijntje.
De slippende voorwielen gaven waren een beetje jammer maar volgens de tuner maakte dat voor de meting niet veel uit.

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » zo 20 dec, 2015 19:45

Voor t5 is autotune een prima optie tot stage 3. Ga je verder en wil je andere injectoren en andere turbo dan moet alles handmatig getuned worden. Komt omdat met autotune hoofdzakelijk de bootsmap wordt aangepast en de brandstofmappen een iets andere schaling krijgen.

Ga je verder tunen dan red je het niet met de boostmap alleen. De turbo spoelt heel anders dan de originele, wat kan resulteren in het niet behalen van de gevraagde boost of te veel boost. Dit kan gevaarlijk zijn.

Verder moet je met andere injectoren de brandstofmap aanpassen. Andere injectoren hebben een andere karakteristiek kwa inspuiting en spuiten meer in en op andere voltages.
Verder met een andere turbo zal je met dezelfde druk meer lucht je motor in pompen. Dus de origineel map zal te weinig brandstof inspuiten bij een bepaalde druk.

Nu heb je in closedloop dat je lamda sonde een afr van 14,7 probeert te behouden. Dit wil misschien nog wel lukken zonder finetuning. Maar hij past hierop je overal brandstof map aan. Bijv in closedloop moet hij standaard d 10% meer inspuiten. Dan gaat hij dat over je hele bereik doen. En als jij uit closedloop gaat en je turbodruk gebruikt weet je dus niet wat die doet. Dit kan goed zijn, maar ook veel te weinig. En dan heb je grote kans op problemen.

De afr kan tijdens de meting goed zijn. Maar na verloop van tijd na adaptaties van trionic is er een aardige kans dat de afr heel anders is geworden.

Wat mij opvalt is dat je stage 3 software erin hebt zitten. Stage 3 voor een T5 is rond de 1,35 bar. Dat je 1,95 bar haalt wil dus zeggen dat de software niet kan doen wat die moet doen. De software wilt je druk afregelen op 1,35 bar. Maar dat lukt niet. Dan klopt er al iets niet met de turbomappen. En komen die mappen niet overeen met de karakteristiek van jouw turbo.

Conclusie is dat je met T5 prima tot stage 3 kan met autotune. Hiervoor heb je alleen een 3" downpipe nodig. Geen andere injectoren of brandstofpomp.

Met T7 werkt het net allemaal even anders. Maar daar reikt mijn kennis wat minder ver.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 20 dec, 2015 20:12

voordat ik de mapsensor had aangepast was de druk idd 1.35, met andere mapsensor er in was dat ineens 1.95 De green giants stonden in het rijtje aan te vinken
injectoren idem voor de 3 bar mapsensor. Dus allemaal te doen met de autotune. Blijkbaar gaf ie genoeg benzine om de boost bij te houden gezien de afr 11.6. De adaptie was goed gedaan voor de meting uiteraard. Maar ben het met sebusta eens dat dat nog wel eens weer overnieuw kan.
De afr meter komt er in zsm maar het is wel wat druk met werken.

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » zo 20 dec, 2015 22:21

Mapsensor aanpassen werkt prima met de autotune. Moet je dit wel aanvinken. Als je dit niet doet dan kloppen de waardes niet en denkt trionic nog steeds dat je met 2.5 bar mapsensor rijdt. Dit kan kloppen met jouw bevinding van 1,95 bar rein. Immers je hebt nu 0,5 bar meer. Maar dat weet trionic dus niet. Hierdoor heb je grote kans dat trionic in de war raakt.
Autotune voor de injectoren doet alleen maar de injectorconstante aanpassen. Dit is een waarde van 21 normaal gesproken, maar kan verschillen tussen 2.0 en 2.3. Heb je dubbel zo grote injectoren, dan kan je die constante halveren. Maaar de inspuiting is wel verschillend per voltage, die moet je dus ook aanpassen. Waardes zijn bekend van de fabrikant dus die kan je in trionic invullen. Nou zou je voor de finesse de brandstofmap moeten aanpassen omdat er natuurlijk wel iets verschil zit inspuiting door de voltages en de injectorconstante. Nu zal dit met een standaard turbo niet zo heel snel problemen geven. Maar met een grotere turbo zou ik dit echt wel aanpassen.

AFR van 11,6 is inderdaad netjes. Maar over langere periode weet je totaal niet wat trionic er mee doet en hoe de AFR nu is. Hoe meer lucht je erin pompt hoe meer uitlaatgas er ook weer uit moet. Heb je een grote turbo met een klein uitlaathuis dan is dit een restrictie en door de druk die de uitlaatgassen ombouwen neemt de temperatuur tijdens de verbranding toe. Hete uitlaatgassen zijn slecht voor je turbo en kleppen. Nu kan je de uitlaatgassen afkoelen door meer benzine in te spuiten. Maar dan moet je dus wel een EGT meter hebben. Te veel benzine zorgt er ook weer voor dat de performance afneemt. Je moet dus een balans zien te vinden en daarvoor heb je een egt en afr meter nodig.

Voor serieuze tuning vanaf stage 3 eigenlijk verplicht, anders weet je totaal niet wat je motor doet.
Of je moet een tune van de A-merk tuners aanschaffen. Die hebben de software getest en weten wat die doet.

Mochten er rare storingen komen of rare verschijnselen, dan weet je door brakke software niet echt waar de oorzaak ligt.
Ik zou altijd zorgen voor een goede basis tune. Dus eerst de basis waarde van de injectoren in trionic zetten. Dan zorgen dat de brandstofmap in orde is. Hierna kan je de turbomappen gaan finetunen. Zo zorg je dat trionic binnen zijn marges aanpassingen kan doen. Andere brandstof of IAT zorgt ook weer voor een andere inspuiting. Hier moet trionic mee om kunnen gaan en daarvoor moet je tune in de basis goed zijn.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 20 dec, 2015 23:31

Over voltages bij injectoren:
Sebusta schreef:Waardes zijn bekend van de fabrikant dus die kan je in trionic invullen.
Helaas kennen de waardes voor injectoren enorme afwijkingen. Mijn 875cc deka's zijn weliswaar flow matched, dus de 4 injectoren uit het setje spuiten een gelijke hoeveelheid, maar het ene setje is het andere niet! Ik heb de injectorconstante enorm moeten bijstellen naar beneden t.o.v. de referentiewaarde om te zorgen dat er geen enorme afwijking in de amul kwam. Ook hier geldt dus dat het prettig is als je weet wat je doet en dit zelf kunt aanpassen.
Met de standaardwaarden rijdt het prima, maar je krijgt op de achtergrond grote adapties die niet iedereen in de gaten heeft. Je kunt beargumenteren dat het dus goed gaat, echter zijn die adapties bedoeld als foutmarge. Door die standaard al op te offeren, wordt je foutmarge voor echte problemen wel erg klein.

Plaats reactie