Bosch ME9.6 vs Trionic 7 Vermogen Aansturing
-
sveba
- Donateur (3x)

Re: Bosch ME9.6 vs Trionic 7 Vermogen Aansturing
zal vragen of Dion ook komt die heeft nog een tijdje met pieter gezeten en kan je wellicht iets op weg helpen mbt mijn auto (of niet natuurlijk
) en ik ga braaf luisteren 
-
inactief
- Geregistreerd lid
Om tot een stage 1 te komen zal met dit beschrijvings bestand "relatief" eenvoudig worden.
Wat er moet gebeuren is dat je de mappen zoekt die je denkt dat ze verantwoordelijk zijn voor het (beperken van het) vermogen.
Die schrijf je op / vergelijk je tussen een "slome" en "snelle" 2.8 en van daar uit probeer je de slome zo aan te passen dat het een snelle wordt.
Wat er moet gebeuren is dat je de mappen zoekt die je denkt dat ze verantwoordelijk zijn voor het (beperken van het) vermogen.
Die schrijf je op / vergelijk je tussen een "slome" en "snelle" 2.8 en van daar uit probeer je de slome zo aan te passen dat het een snelle wordt.
-
sveba
- Donateur (3x)

ja maar dat is best wel lastig omdat mijn slome map voor velen een snelle zal zijn terwijl er voor de mijne geen snellere map beschikbaar is (althans aanname)
-
inactief
- Geregistreerd lid
Misschien kun je eens uitvinden hoe ver jouw Saab nog getuned kan worden zonder hardware modificaties.
Wat is er aan jouw Saab anders dan aan een "slome", alleen software, of ook hardware.
Allemaal leuke dingen om op een rijtje te hebben!
Misschien kunnen we / kun je een lijstje maken met diverse tuners / specs / hardware stages voor de 2.8t?
Dat helpt om te snappen wat er aangepast is / dient te worden in de software.
En als wij hier flink gaat zoeken, zal ik dingen doorposten bij de "nerds" en krijgt men daar ook nieuwe impulsen.
Hoe meer man er aan bezig is, hoe sneller dingen gaan...
Wat is er aan jouw Saab anders dan aan een "slome", alleen software, of ook hardware.
Allemaal leuke dingen om op een rijtje te hebben!
Misschien kunnen we / kun je een lijstje maken met diverse tuners / specs / hardware stages voor de 2.8t?
Dat helpt om te snappen wat er aangepast is / dient te worden in de software.
En als wij hier flink gaat zoeken, zal ik dingen doorposten bij de "nerds" en krijgt men daar ook nieuwe impulsen.
Hoe meer man er aan bezig is, hoe sneller dingen gaan...
-
sveba
- Donateur (3x)

er zijn voor zover ik weet geen hardware leveranciers wel een beperkt aantal software jongens w.o. Hirsch de vermogenstoename die geboden wordt is echter zeer beperkt max 10% in pk en nog minder in nm, wellicht ook door asian warner die eronder hangt en niet veel nm kan hebben .
er zit een dubbele cat boven en onder waarvan er een weg kan die vervangen door een dp waardoor er veel meer mogelijk wordt, maar door de beperking van de bak zal de map echt een stukje maat werk worden, gezien het zeer geringe aantal aanwezige auto,s in deze setup zal de kans ook wel vrij klein zijn dat er veel mensen er zich mee bezig houden.
ik zal eens een lijstje maken van info wat ik heb
er zit een dubbele cat boven en onder waarvan er een weg kan die vervangen door een dp waardoor er veel meer mogelijk wordt, maar door de beperking van de bak zal de map echt een stukje maat werk worden, gezien het zeer geringe aantal aanwezige auto,s in deze setup zal de kans ook wel vrij klein zijn dat er veel mensen er zich mee bezig houden.
ik zal eens een lijstje maken van info wat ik heb
-
inactief
- Geregistreerd lid
AR schreef:Trionic 7 is Luchtmassa gestuurd, hoe is dat met Bosch ME9.6 (9-3 V6) is dat drukgestuurd over vermogensgestuurd?
Ik kan een Trionic 7 auto van nog zoveel upgrades voorzien, indien de software niet aangepast is maakt dit in eind vermogen eigenlijk niets uit. Als ik bij een 2.8 V6 BSR Stage 1 (285pk/470nm) de hardware aanpast? 3"Downpipe, inlaat traject ect. Zou dit dan positief effect hebben op het afgeleverde vermogen?
Gr Arco
Je kunt er een 3" downpipe onder laten knutselen, dat helpt voor spool up en later voor mogelijke vermogens toename inc software.http://www.wothrline.com/editerbara_sidor/bosch_mme7_me9.htm schreef: So what will happen if the exhaust system is replaced with a high flow exhaust system and leave the ECM untouched? With a high flow exhaust system the back pressure will be decreased and it will take less boost pressure to force correct amount of air through the engine. Therefore the boost pressure will be lower after an exhaust upgrade, BUT engine performance will not be less and response and fuel consumption will most likely be better!
If the system would be boost controlled the boost would have been compensated by the system and power would be increased since the system will set the boost to the same level and by that increasing the air mass flow.
-
inactief
- Geregistreerd lid
Net geprobeerd of de TurboX file die ik gevonden heb ook wil laden met het AL2 beschrijvings bestand, helaas, no such luck...
-
johnb52
- Donateur (7x)

Heeft KCP niks meer voor je kunnen betekenen Sveba?
-
sveba
- Donateur (3x)

ben bezig met ze ik heb een offerte ontvangen en ik ben nu aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn, om tot een echte serieuze upgrade te komen die merkbaar is moeten er ook hardware matige zaken gedaan worden, software matig(stage1) is er te weinig te doen en niet interessant omdat het hardware matige deel gelijk financieel een aderlating wordt ben ik nog even aan het kijken wat er te krijgen is voordat ik een definitieve beslissing neem of het gaat gebeuren en door wie. ook ben ik zelf besmet met het virus en het zou zo maar kunnen dat ik ga investeren in apparatuur om dit mogelijk te maken. we hebben de 9-5 3.0 al gedaan en dat is uitermate goed bevallen.
kortom het kriebelt aan alle kanten, maar waar ik ga krabben weet ik nog niet
kortom het kriebelt aan alle kanten, maar waar ik ga krabben weet ik nog niet
-
inactief
- Geregistreerd lid
Afgelopen weekeinde hebben we de 9-4X van sveba uit kunnen lezen, via OBD. Werkte lekker, hij las lekker snel. Het bestandje is inmiddels in de tuning software geladen en zag er "normaal" uit. Ik verwacht dus dat het uitlezen geslaagd is. sveba, mail me even als je het bestandje wil hebben.
Verder hebben we nog een ECU gekregen via een oud moderator van dit prachtige forum. Deze ECU heeft als "probleem" dat er geen auto meer omheen hangt. Geen stroom op de ECU en geen OBD stekker om 'm uit te lezen.
De ECU connector is echter gelijk aan een T8 connector. Helaas heb ik mijn 2e T8 connector destijds aan Dilemma gegeven voor zijn T8 avonturen. Om verder te komen met deze ECU heb ik dus een T8 (of V6) connector nodig om een stabiele verbinding te kunnen maken.
Heeft er nog iemand een T8 ECU connector liggen?
Verder hebben we nog een ECU gekregen via een oud moderator van dit prachtige forum. Deze ECU heeft als "probleem" dat er geen auto meer omheen hangt. Geen stroom op de ECU en geen OBD stekker om 'm uit te lezen.
De ECU connector is echter gelijk aan een T8 connector. Helaas heb ik mijn 2e T8 connector destijds aan Dilemma gegeven voor zijn T8 avonturen. Om verder te komen met deze ECU heb ik dus een T8 (of V6) connector nodig om een stabiele verbinding te kunnen maken.
Heeft er nog iemand een T8 ECU connector liggen?
-
Spatje
- Donateur (3x)

Ik heb geen stekker liggen voor je Gijs.
Wat Sveba zegt komt idd bij KCP vandaan. Tot ongeveer 340-350pk kun je nog met software redden, daarboven kom je aan extra hardware. Ook op de diverse Opel sites is wel wat info te vinden en kom je op hetzelfde.
Ik merkte in de 9-5NG weinig verschil tussen 300 en 350pk, je zit echt aan de max van de turbo
Wat Sveba zegt komt idd bij KCP vandaan. Tot ongeveer 340-350pk kun je nog met software redden, daarboven kom je aan extra hardware. Ook op de diverse Opel sites is wel wat info te vinden en kom je op hetzelfde.
Ik merkte in de 9-5NG weinig verschil tussen 300 en 350pk, je zit echt aan de max van de turbo
-
inactief
- Geregistreerd lid
Sveba heeft ook geroepen hoeveel Nm zijn automaatbak aan zou kunnen, ben ik inmiddels al weer vergeten.
Ik wou ook nog eens nazoeken of iemand die bak al aan barrels heeft gekregen, want vaak is de opgegeven waarde een wassen neus en kun je daar best een stuk over heen.
Ik wou ook nog eens nazoeken of iemand die bak al aan barrels heeft gekregen, want vaak is de opgegeven waarde een wassen neus en kun je daar best een stuk over heen.
-
evo
- Donateur (2x)

Beste kun je naar de specs van de fabrikant op zoek gaan. Dus niet SAAB... maar Aisin-Warner, ZF, of weet ik wat er in zo'n 9-4 ligt.
Ben benieuwd waar dit toe leidt
Ben benieuwd waar dit toe leidt
-
inactief
- Geregistreerd lid
Ja, want die specs kloppen bij de trionic 7 9-3 / 9-5 ook zo goed! 
-
sveba
- Donateur (3x)

@ g-ice aisin warner geeft aan 400 nm net als Saab zelf er zal waarschijnlijk wel wat over capaciteit inzitten maar of het heel veel is weet ik niet die bakken zijn ook heel onderhoud gevoelig en zijn zelfs in het onderhoudschema opgenomen ik geloof elke 60000 km moet de (speciale) olie ververst worden er zit ook geen filter in de bak.
@spatje voor die 340 tot 350 heb je al een dp met eventueel een race cat nodig, bij mij zit de eerste cat direct achter de turbo, met uitsluitend software kom je niet verder dan 320 misschien een krummel meer maar daar houd het wel op.
@spatje voor die 340 tot 350 heb je al een dp met eventueel een race cat nodig, bij mij zit de eerste cat direct achter de turbo, met uitsluitend software kom je niet verder dan 320 misschien een krummel meer maar daar houd het wel op.