wat gebeurt erbij stage 1 bij G-ice? Eind oordeel na tuning!
-
op
- Donateur (4x)

Re: wat gebeurt erbij stage 1 bij G-ice?
Noordermeer,
Je eerste vraag is het belangrijkste, eerst moet de techniek tiptop zijn. Dat vermogen ga je aanspreken namelijk, en alles wat niet helemaal goed is komt snel aan het licht.
Stage 1 is alleen software, en is leuk genoeg.
Als je meer wil uitgeven vind ik dat je eerst de remupgrade zou moeten doen.
Je eerste vraag is het belangrijkste, eerst moet de techniek tiptop zijn. Dat vermogen ga je aanspreken namelijk, en alles wat niet helemaal goed is komt snel aan het licht.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Je saab is niet begrensdNoordermeer schreef:De begrenzer blijft er dus op, jammer, had het wel leuk gevonden als de meter de teller uit zou lopen in duitsland
En dan gaat ze alleen nog maar hard, dan houd je haar nog niet mee op de weg. Dan moet je vanwege de belabberde wegligging van de 9-3 ook nog alle rubbers rondom van het onderstel, de dempers, vering, anti roll bar en steering clamp vervangen. En als je verstandig bent ook de remmen. Met arbeid en alles erop en eraan kan je gerust richting de € 10K gaan denken
-
ZSR
- Donateur (3x)

Wat gebeurt erbij stage 1 bij G-ice?
1 je rijdt naar de buurt van een pretpark, stoppen waar soms een zilveren caab staat.
2 Gijs haalt koek of taart en zet koffie
3 checkt of je een geschikte peer bent
4 gaat met een pc in je auto zitten goochelen
5 er wordt een rondje gereden
6 zijn spaarvarkentje/carnavalsbudget wordt ietjes groter
7 je rijdt naar huis met een glimlach op je gezicht
Of bedoel je dat niet
(Sorry)
Stage 1 is zoiets als je eerste sigaret. Niet doen, niet gezond, gaat je later veel geld kosten, maar soms zooooooo lekker.
Voor niet rokers; sigaret veranderen in sex, of saab
-
Noordermeer
- Geregistreerd lid
ik rij met een aero dus remmen zijn al 314MM, groot genoeg lijkt me als k onder de 270 pk blijf.op schreef:Noordermeer,
-
Noordermeer
- Geregistreerd lid
onderstel van de auto is snaar strak, 2 jaar geleden alle dempers vervangen en veren, heb de complete historie van de auto liggen, van de nieuwe verkoop akte toen de teller op 0 stond tot vandaag, alles opgehaald bij de dealer. Het betreft wel een SS, geen 9-3 OG, dus veel stugger Dus eigenlijk heb ik aan reacties over de 9-3 van de oude serie niks, want dat is een heel ander beeld en hele andere auto.Niels83 schreef:Je saab is niet begrensdNoordermeer schreef:De begrenzer blijft er dus op, jammer, had het wel leuk gevonden als de meter de teller uit zou lopen in duitslandZe is gewoon niet snel genoeg
Porsche's, BMW's, Mercedes, Audi's en Jaguar's zijn begrensd, dat noemen ze de Gentlemen Code onder de autofabrikanten: Een top van 250km/pu. Maar teller uit gaat je pas lukken vanaf 300pk+ (Maptun noemt dat stage 6), kan wel, maar trek dan je portemonnee maar open; € 3.653 zoals je kunt zien, maar dan zit het er nog niet op, dan heb je alleen de onderdelen in huis.
En dan gaat ze alleen nog maar hard, dan houd je haar nog niet mee op de weg. Dan moet je vanwege de belabberde wegligging van de 9-3 ook nog alle rubbers rondom van het onderstel, de dempers, vering, anti roll bar en steering clamp vervangen. En als je verstandig bent ook de remmen. Met arbeid en alles erop en eraan kan je gerust richting de € 10K gaan denkenIk spreek uit ervaring
Het is een Aero dus er zitten standaard grotere remmen 314MM op en dus een grote aero Turbo op. Hoe zit het met een downpipe, moet dit ook op een Aero voor 270PK of kan je dan met de huidige pijp doorrijden?
Dus de vraag is, hoeveel pk en NM kan erin zonder te gaan aanpassen, het moet leuk blijven en ga er geen 1000'en euro's instoppen, het is slechts voor een paar keer per jaar in Duitsland. De auto is nu prima snel genoeg, zit in 7 seconde op de 100 en tussensprints zijn geweldig, het betreft mijn eerste Saab, turbo en Aero en gezien G-ice niet duur is, wil ik het proberen, want heb nog nooit 1 van mijn vorige auto's gechipt, maar dat kon ook niet door missen van de turbo. daarom is eigenlijk de vraag, wat vinden andere SS rijders van stage 1,2,3? Ik zie veel aero's op het forum met BSR of hirsch 252 PK, is dat echt merkbaar en zeg je dat is genoeg of zeg je van wat meer is leuker. De auto moet nog wel normaal rijden en niet dat ik met half gas al met spinnende banden sta, want ooit is geprobeerd bij droog weer 0-100 te proberen, maar bleef staan met spinnende wielen en hou graag mijn auto heel.
En merk je ook echt iets van het brandstof verschil bij normale rijstijl? Ik rij op stukken waar je 130 mag, meestal 100 op de cruise controle, eigenlijk altijd 10-20km onder de snelheid, alleen in Duitsland maak ik echt gebruik van het vermogen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: wat gebeurt erbij stage 1 bij G-ice? Voor 9-3SS AERO!
even in je onderschrift 9-3ss Aero vermelden helpt ook wel - staat natuurlijk in de titel, maar toch-
trouwens elke 20 pk extra is meer rijplezier, en spinnende wielen zal wel meevallen met droog weer. je gaspedaal hoeft toch ook
niet altijd naar de vloer? Hopelijk reageren er nog echte ss rijders.
trouwens elke 20 pk extra is meer rijplezier, en spinnende wielen zal wel meevallen met droog weer. je gaspedaal hoeft toch ook
niet altijd naar de vloer? Hopelijk reageren er nog echte ss rijders.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Nee, bij 270pk moet je zeker een andere downpipe. Wel aandoenlijk dat je de 314mm schijven als voldoende ziet bij tunenNoordermeer schreef:Het is een Aero dus er zitten standaard grotere remmen 314MM op en dus een grote aero Turbo op. Hoe zit het met een downpipe, moet dit ook op een Aero voor 270PK of kan je dan met de huidige pijp doorrijden?
Die stage 1 kan je nog doen zonder aanpassen. Alles daarboven is zo ver verwijderd dat je SAAB daar niet meer op berekend is. Die 314 schijfjes zijn bedoelt voor 210pk, boven stage 1 zou ik daar ook in gaan verbeteren. De goedkoopste optie zijn EBC schijven in dezelfde diameter met Red of Yellow Stuff remblokken. Vanaf stage 2 moet je een andere catback en en luchtfilter kopen. Dat valt ook nog mee, maar de € 850 euro red je wel. Bij stage 3 moet je ook een downpipe erbij kopen, omdat je turbo anders de 265pk niet kwijt kunt. Vanaf stage vier ga je een grotere Turbo nodig hebben en vanaf stage vijf wordt het erg duur omdat je dan ook andere injectoren, injector harnas, intercooler en koppelingsplaten nodig hebt. Bij stage 6 moet je nog andere zuigers gaan plaatsen.Noordermeer schreef:Dus de vraag is, hoeveel pk en NM kan erin zonder te gaan aanpassen, het moet leuk blijven en ga er geen 1000'en euro's instoppen.
Dus ga voor:
Stage 1: 250pk (Alleen software, reken op € 250)
Stage 2: 255pk (Uitlaat vanaf de cat groter en inlegluchtfilter, reken op € 850)
Stage 3: 265pk (Hetzelfde als hierboven, maar dan met een downpiper erbij, reken op € 1400)
Heb een G-Ice 9-3SS stage 1 gehad. Ja dat is een merkbaar verschil natuurlijk. De tuners en zeker BSR, maar vooral ook Maptun bouwen het vermogen veel agressiever op dan Saab origineel. Hirsch is wat meer behouden tenzij je de Troll versies hebt. Maar die heb je volgens mij alleen voor de 9-3OG en de 9-5 tot 2010. G-Ice tuned zo dat je tot half gas nog normaal rijdt en het snoeiharde vermogen zit vooral in het laatste deel van het gaspedaal.Noordermeer schreef:Daarom is eigenlijk de vraag, wat vinden andere SS rijders van stage 1,2,3? Ik zie veel aero's op het forum met BSR of hirsch 252 PK, is dat echt merkbaar en zeg je dat is genoeg of zeg je van wat meer is leuker.
Je hebt ESP als je een Aero hebt, dat zal dus niet snel gebeuren. Als je met droog weer doorslipt en stil blijft staan moet je die module eens laten controlerenNoordermeer schreef:De auto moet nog wel normaal rijden en niet dat ik met half gas al met spinnende banden sta, want ooit is geprobeerd bij droog weer 0-100 te proberen, maar bleef staan met spinnende wielen en hou graag mijn auto heel.
Nee. De mythe dat je (veel) minder gaat gebruiken bij tunen gaat hier niet op.Noordermeer schreef:En merk je ook echt iets van het brandstof verschil bij normale rijstijl? Ik rij op stukken waar je 130 mag, meestal 100 op de cruise controle, eigenlijk altijd 10-20km onder de snelheid, alleen in Duitsland maak ik echt gebruik van het vermogen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Niels geeft het al aan: st 3 en downpipe. dat scheelt je 800 euro. laat je die catback voor wat het is. die pk merk je niet
-
Noordermeer
- Geregistreerd lid
Geweldig Niels, het verhaal is nu eindelijk duidelijk en alle vragen zijn beantwoord!
Alleen het met de remmen vind ik raar, ik zie iedereen op het forum hier de standaard 15 inch remmen naar 314 ombouwen en ook met stage 1 tot 3 rijden, is het veilig om met de huidige 314 remmen te blijven rijden of levensgevaarlijk?
Keuze gaat worden een Stage 1, zonder aanpassingen, dan hoeft er niks verandert te worden, blijft alles zoals het is en toch 41 extra pk's (origineel heeft aero SS 209pk 154KW) Denk dat dat wel meer dan genoeg is, want remmen die te weinig zijn zoals Niels zei wil ik absoluut niet meemaken. Als er een andere uitlaat onder zou gaan en dan met name downpipe, moet er ook een mooi geluid uitkomen en dat verwacht ik niet bij de auto, hoor nu al niks sportiefs, dus zal niet veel meer worden, zonder een sjonie uitlaat. Wel zal ik een veerpootbrug gaan kopen, voor de extra stijfheid! Tips zijn altijd welkom!
Dank jullie allen voor de info!
Alleen het met de remmen vind ik raar, ik zie iedereen op het forum hier de standaard 15 inch remmen naar 314 ombouwen en ook met stage 1 tot 3 rijden, is het veilig om met de huidige 314 remmen te blijven rijden of levensgevaarlijk?
Keuze gaat worden een Stage 1, zonder aanpassingen, dan hoeft er niks verandert te worden, blijft alles zoals het is en toch 41 extra pk's (origineel heeft aero SS 209pk 154KW) Denk dat dat wel meer dan genoeg is, want remmen die te weinig zijn zoals Niels zei wil ik absoluut niet meemaken. Als er een andere uitlaat onder zou gaan en dan met name downpipe, moet er ook een mooi geluid uitkomen en dat verwacht ik niet bij de auto, hoor nu al niks sportiefs, dus zal niet veel meer worden, zonder een sjonie uitlaat. Wel zal ik een veerpootbrug gaan kopen, voor de extra stijfheid! Tips zijn altijd welkom!
Dank jullie allen voor de info!
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Als je de standaard remmen voorziet van staalomvlochten slangen, luxere schijven en blokken dan kun je ook al behoorlijk stoppen hoor.
Of je nu in de ankers moet bij 120kmh met 180pk of 250pk maakt geen fluit uit..
Of je nu in de ankers moet bij 120kmh met 180pk of 250pk maakt geen fluit uit..
-
gfgf
- Donateur (2x)

Zelfs met de 15" remmen kun je prima een enkele noodstop maken met stage 0 t/m 5. Het verschil zit hem er vooral in dat je met grotere remmen vaker en langer achter elkaar kunt remmen. Af en toe met steady 253 km/h over de Autobahn tuffen is niet te vergelijken met steeds accelereren tot de max en dan weer snoeihard afremmen (of erger nog: op een circuit rijden).
Het hangt dus maar net af van het beoogde gebruik of je extreme remmen moet hebben. Die aeroremmen zijn heus niet kinderachtig hoor.
Het hangt dus maar net af van het beoogde gebruik of je extreme remmen moet hebben. Die aeroremmen zijn heus niet kinderachtig hoor.
-
ReinO
- Donateur (2x)

ik vind 308mm al meer dan genoeg en dat gaven mijn medepassagiers ook aan..... .
ook na snel achter elkaar remmen, geen fading.
dus 314 zal de klus kunnen klaren alhoewel ik geen kennis heb van de 93ss. in dit geval ben ik het met niels waarschijnlijk niet eens.
ook na snel achter elkaar remmen, geen fading.
dus 314 zal de klus kunnen klaren alhoewel ik geen kennis heb van de 93ss. in dit geval ben ik het met niels waarschijnlijk niet eens.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Oftewel, remmen upgrades zijn geldverspilling als je gewoon normaal rijdt.
Ga je graag naar een circuit of een dagje sportief knallen in de Eiffel dan wordt zoiets pas interessant om naar te kijken.
Ga je graag naar een circuit of een dagje sportief knallen in de Eiffel dan wordt zoiets pas interessant om naar te kijken.
-
Noordermeer
- Geregistreerd lid
-
Noordermeer
- Geregistreerd lid
dan blijven de remmen ook gewoon 314 origineel, blokken en schijven zijn rondom nieuw, dus kansloze uitgaven lijkt me. Het moet leuk blijven en vandaag bij de dealer informatie verhaalt en die zei dat ik tot 260 pk of stage 1 hirsch, niks hoef te vervangen, pas als ik er dagelijks gebruik van ga maken moet ik pas gaan investeren, maar het is maar voor 3-4 keer per jaar, en ik rij alleen hard 150+ als de weg leeg is en het verantwoord is met het weer/asfalt en alleen in Duitsland, waar het mag. Er komt een stage 1, veerpootbrug als die langskomt en stalen remleidingen op en hij blijft verder zoals hij is, hij is geboren bij de fabriek als wolf in schaapskleren dus moet dat ook blijven. Zou alleen nog de hirsch logo in de grill en op de achterklep willen, iemand enig idee waar ik die kan kopen, bij de dealer kosten ze 38 en 36 euro tegenwoordig
. Alle bedankt voor de geboden hulp en informatie, na de upgrade zal ik mijn oordeel veilen