Downpipe vraagje

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Tubefreak
Donateur
Donateur

Re: Downpipe vraagje

Bericht door Tubefreak » wo 11 jul, 2012 22:47

:besserwisser: waarom zou je zoveel pk willen hebben? Is het een magische grens voor je of enough money to burn? Het zijn prachtige getallen, maar je haalt wel veel op je nek waarbij het maar de vraag is of je er iets wijzer van wordt. 300+ pk en voorwielaandrijving is lastig om met de 1e en 2e het vermogen op de weg te krijgen. LSD gaat dan bij 350+ echt een must worden. En wanneer gebruik je het?

:AR15: tuurlijk, dit soort bezinning hoort niet thuis in dit subforum, maar weet goed wat je wil. Heb je al eens gereden met een 9-5 met 300pk? En als je echt op korte termijn stappen wil maken, denk dan eens aan de bak van Maarten die te koop is. Dan ben je nl al voor 90% waar je wilt zijn! :green_gift:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 11 jul, 2012 23:04

Die bak van Maarten krijg je niet door de keuring in BE ;)

Maar laten we focussen op die 300pk, de rest kan daarna wel. Met downpipe en kat en heb je voldoende ruimte aan uitlaatzijde. Daar hoeft geen grotere uitlaat achter, tegen die tijd zijn de uitlaatgassen voldoende afgekoeld.

mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » wo 11 jul, 2012 23:22

Aan tubefreak,

Het is geen kwestie van nodig of moeten, eerder gewoon omdat het kan :wow:
En ja, ik weet wel degelijk wat 300 pk is.
Ik heb een jaartje een 9000 gereden met +\- 300pk400nm.
En geloof me, ik mis die auto nog elke dag.
Is 350+ nodig?
Nee, maar het is zo verdomd leuk :green_many:

mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » wo 11 jul, 2012 23:31

millerman schreef:Die bak van Maarten krijg je nog door de keuring in BE ;)

Maar laten we focussen op die 300pk, de rest kan daarna wel. Met downpipe en kat en heb je voldoende ruimte aan uitlaatzijde. Daar hoeft geen grotere uitlaat achter, tegen die tijd zijn de uitlaatgassen voldoende afgekoeld.
Ben ik het volledig mee eens, eerst die 300 op een nette manier op de wereld zien te krijgen.
Daarna zien we wel, de weg ernaar is op zich best een leuke beleving.
Een kant en klare auto kopen is nu niet meteen een uitdaging hè. :wink:

maxmink93
Geregistreerd lid

Downpipe vraagje

Bericht door maxmink93 » do 12 jul, 2012 0:58

De vraag waarom zou je 400pk willen is fout, waarom zou je dat niet willen? Is toch big fun... En al je het in zijn 1 en 2 niet kwijt kan begrens je het daar toch in?
Over die koppeling: ik rij met een Abbott koppeling. Echt een heerlijk ding, Abbott zegt 600nm maar ga eerder van 550nm uit. Grijpt rustig aan, trapt alleen wat zwaarder dan standaard, vergelijkbaar met viggen koppeling heb ik me late vertellen. Maarten en G-ice hebben al is een keer gekoppeld met de mijne en vonden hem prima rijden! Geen idee wat dat ding heeft gekost, maar als je iets goeds wil voor je daily driver zou ik voor dit gaan! Keertje komen koppelen mag voor een krat bier :).

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 12 jul, 2012 4:38

De koppeling in de 9-5 van Max heeft me positief verrast. Naar aanleiding van ervaringen met een 4 pucks carbon racekoppeling in mijn vorige SAAB had ik me voorgenomen nooit meer een racekoppeling te monteren. Het was erg vervelend in de file en bij het optrekken in de regen. Bovendien maakte het een irritant geluid bij het aangrijpen. De koppeling van Max voelt echter veel prettiger aan. Als ik een handbak had zou ik die zeker overwegen.

Zoals wouter1220 al aangeeft gaat het een hele klus worden om in de buurt van 400pk te komen met een 19T. Met name als je dat op benzine wilt gaan halen. Compressorwiel en zeker het turbinehuis zijn daarvoor veel te klein, zelfs als je een #7 huis gebruikt. Door de restrictie van het turbinehuis loopt de druk in het uitlaatspruitstuk zo ver op dat de wastegate opengeblazen wordt. Zet je er zo'n stugge actuator op dat de wastegate bij hoge toeren dicht blijft, dan is de boost in het middengebied weer moeilijk onder controle te houden. Don't ask me how I know. :roll:

Een GT3071 is een betere turbo voor het vermogen dat je nastreeft.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 12 jul, 2012 10:13

Voordeel van de 19t is weer de eenvoudigere montage. Hiermee zal je boven de 350pk en 550nm moeten kunnen komen. Voor de 400pk is inderdaad een grotere turbo nodig. Montage hiervan is echter weer lastiger.
Die Abbott koppeling hebben ze volgens mij niet voor de 900NG... Hmmmm :|

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 12 jul, 2012 10:19

pak je er een 9-3 2.2 dieselbak en gebruik je een 9-5 vliegwiel dan past die koppeling set er zo in en heb je meteen een dikke upgrade gedaan
als je dan toch bezig bent pak ook meteen een 9-5/viggen tussen as en 9-3 steek assen

mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » vr 13 jul, 2012 1:32

AlexJ schreef:Voordeel van de 19t is weer de eenvoudigere montage. Hiermee zal je boven de 350pk en 550nm moeten kunnen komen. Voor de 400pk is inderdaad een grotere turbo nodig. Montage hiervan is echter weer lastiger.
Die Abbott koppeling hebben ze volgens mij niet voor de 900NG... Hmmmm :|
Kijk , dit is dus de reden waarom ik me niet persé wil vastpinnen op een getal.
400 is mooi, 350 is dat ook :D
Als er een meerderheid uit ervaring spreekt wat betreft het al dan niet halen van 400 pk uit een 19T, wie
ben ik dan om daar halstarrig aan te willen vasthouden.
Het moet allemaal nog een beetje te mappen zijn hé

Uitlaat zijn we uit denk ik, haalbaar dus, dank je millerman.
Betreft de koppeling, heb een mailtje naar Jamsaab gestuurd, oorverdovend stil in the uk moet ik zeggen :-S+
Heb een tijdje geleden een bestelling geplaatst bij Neo brothers, idem dito... :-S+
Heb een paar dagen geleden info gevraagd bij een belgische leverancier van ferodo ds2500 en stalen leidingen.
Je geeft hen de info op een dienblad en dan kunnen ze er blijbaar nog niks mee
"Remblokken zijn alleen leverbaar voor 9-5 bj vanaf 1998' meneer" ....???
"welke doormeter heeft je koppeling en hoeveel tanden staan op je price-as"...???
Tja, weet je meteen ook waarom ze belgen stom vinden... :-P+
Performance onderdelen verkopen en er geen bal vanaf weten, goed bezig...
Rpower, iemand een belletje...nee...?
Veel zin om zelf zo'n bollenwinkel open te doen als het toch zo makkelijk is.

Waarmee ik eigenlijk gewoon wil zeggen :D ;
Iemand enig idee waar ik deze eeuw nog aan volgende items geraak;
Saab 9-5 2.3t estate 185 pk bj 2005 wel te vestaan
Ferodo DS2500 blokken ( aeroklauwen en schrijven vooraan)
Stalen remleidingen
Sachs versterkte drukgroep en aero koppeling, blijkt de beste keuze te tot nu toe.
630 deka's
fuelpomp
downpipe
Ga eens proberen bij abbott, die heb ik nog niet gehad...
misschien in één keer gelijk de winterbanden bij bestellen :?

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 13 jul, 2012 8:50

mobstar 9-5 schreef:Iemand enig idee waar ik deze eeuw nog aan volgende items geraak;
...
aero koppeling
...
630 deka's
fuelpomp
downpipe
...
Kijk eens naar deze aanbiedert (die is ERRUG bekend met onze Saabjes). Ook voor al uw software!
http://www.saab-tuners.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar staat ook een 450Nm Aero koppeling

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 13 jul, 2012 23:05

mobstar 9-5 schreef:Trouwens, ik weet nog steeds niet hoe ik m'n mobielfoto's erop moet mikken... ;-(+
Gaat bijzonder makkelijk met tapatalk voor android of iphone.

Dave
Geregistreerd lid

Bericht door Dave » vr 13 jul, 2012 23:24

Hey Dirk

Je kan ook eens luisteren bij Pieter van KCPerformance, een Belg die wel verstand heeft van tunen. Zij hebben als het goed is Ferodo op stock, alsook de stalen remleidingen (met zwart omhulsel voor de belgische keuring), misschien hebben ze de rest ook liggen. Het is natuurlijk wel een vakantieperiode en dat kan een en ander vertragen.

Succes met je project, ik volg het met belangstelling en het LPG adres uit je andere topic contacteer ik misschien wel eens met jouw complimenten.

mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » za 14 jul, 2012 12:41

Dave schreef:Hey Dirk

Je kan ook eens luisteren bij Pieter van KCPerformance, een Belg die wel verstand heeft van tunen. Zij hebben als het goed is Ferodo op stock, alsook de stalen remleidingen (met zwart omhulsel voor de belgische keuring), misschien hebben ze de rest ook liggen. Het is natuurlijk wel een vakantieperiode en dat kan een en ander vertragen.

Succes met je project, ik volg het met belangstelling en het LPG adres uit je andere topic contacteer ik misschien wel eens met jouw complimenten.
Dag Dave,

Ja, ik ken Pieter wel, hij heeft destijds de software voor m'n 9000 geschreven.
Ik was en ben daar nog steeds zeer over te spreken.
Ook de manier waarop hij de zaken benaderd spreken veel mensen aan.
Alleen jammer dat sinds hij broodtuner is de prijzen nogal aan de forse kant zijn.
Tenzij ik er een verkeerd beeld van heb natuurlijk, dat kan ook.

LPG: zeker doen !
Ga eens langs bij Tim, eesrt effe bellen ...
Rare vogel eigenlijk, ze komen van ver om bij hem gas te laten inbouwen.
Toch doet hij het nog steeds in bijberoep.
Als hij het een beetje beter zou aanpakken, blaast hij alle concurrentie gewoon weg omdat hij technisch gewoon stukken beter is.
Als de jongens van Prins (met das, laptop en tankkaart) aan hem komen vragen wat er fout is met hun product (of onderdeel) ben je alvast goed bezig dacht ik zo :mrgreen:
en om met een getal te gooien.
350 pk op gas voor net onder de 2000,00€ all in.
EAT THIS zou ik zeggen :mrgreen:

mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » za 14 jul, 2012 13:05

U-Poll,

Wel, ik merk inderdaad dat Gijs een behoorlijke fanclub bij mekaar aan't krijgen is. :D
Nu, een artiest kan nooit genoeg groupies hebben vind ik.
Zelf hou ik het eerder op ruimdenkende secretaresses :wow:

Nu, ik zit daar een beetje met een loyaliteits probleempje...
Ik heb destijds m'n 9000 bij Pieter laten schrijven, bij elk wild idee hing ik bij hem wel weer aan de bel.
Nu vind ik, als je iemand het snot uit de neus vraagt, dat daar we wat tegenover moet staan.
is zoiets als een klassewijn gaan proeven in frankrijk, en 'm vervolgens bij Albert Hein gaan halen ;-|+
Doe je eigenlijk niet vind ik...
Daarentegen, de prijzen van Gijs zijn echt wel ok ...
Dus, beetje een dillema ...

mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » za 14 jul, 2012 13:25

tanisha schreef:pak je er een 9-3 2.2 dieselbak en gebruik je een 9-5 vliegwiel dan past die koppeling set er zo in en heb je meteen een dikke upgrade gedaan
als je dan toch bezig bent pak ook meteen een 9-5/viggen tussen as en 9-3 steek assen
Tanisha,

Ik heb bij jou steeds het gevoel dat je de dingen nogal graag "anders" doet.
Maakt niet uit wat, zolang het maar anders is dan wat de meesten zouden doen :D
Nu, zo ontdek je natuurlijk ook dingen.
Platgetrapte paden kan je enkel nog asfalteren denk ik dan.

eventjes tot de essentie:
Waar zit mijn upgrade bij deze mod.
Ik lees nogal wat tegenstrijdige berichten betreft deze upgrade.
De bak van m'n 9-5 zou een dikke 500 nm best kunnen hebben,waarom dan er een dieselbak (2.2)inmikken.
De bak van een 3.0 lijkt me daar dan eerder geschikt voor.
Indien ikke er volledig naast, ikke het graag willen weten! :roll:

Plaats reactie