Optische tuning ... *Showtime*

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 23 aug, 2007 0:01

Denk dat het doorrotten met een waterkoel systeem wel mee zal vallen.

De IC zit altijd vol in de elementen. Als het mistig is en de auto staat stil, wordt de IC ook vochtig. Als het regent ook, mede agv spray van je voorganger.
De boel wordt dusdanig warm dat het vocht er nooit lang op kan blijven liggen.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » do 23 aug, 2007 0:49

enter sandman schreef: maar toch nog een paar vraagjes ( ook bij de nos )

-zoiets werkt dan toch niet bij een niet gechipte ECU ? aangezien die nooit over een bepaalde hoeveelheid brandstof zal gaan ? ( dit weet ik niet zeker , maar aangezien de koppel curves van een standaard auto aan de top meestal vlak is , ga ik daarvan uit )
Ik zou niet weten waarom het niet werkt, de ECU spuit netzoveel brandstof in als nodig is voor juiste mengsel. De grens ligt in de capaciteit van de verstuivers en of er geen pingel optreedt.
De standaard verstuivers leveren genoeg voor minimaal 200 PK, eventueel kun je de inspuitdruk nog verhogen.
Maar de turbodruk wort direct teruggeregeld bij te veel pingel, en dat kun je voorkomen door koude lucht in te blazen.
enter sandman schreef: -is zoiets wel aan te raden ? ik wil niet conservatief klinken :P , maar aangezien je voor meer lucht / brandstof zorgt, zal de kracht op je cilinderkoppen toch ook stijgen naar een niveau waar die eigenlijk niet voor berekend zijn ( om dan nog eens 10 jaar te werken )
Tuning/chipping zal altijd de levensduur bekorten. de compressieverhouding blijft gelijk, je hebt echter steeds het vermogen alsof je in de vrieskou rijd. Door de verdamping van het ingespoten water (of de NOS) daalt de temperatuur in de motor nog. Grootste probleem is toch de versnellingsbak.
enter sandman schreef: -nu ik er juist aan denk, is een betere turbo/kompressor steken niet veeel effectiever ? ( natuurlijk niet zo flashy ( en goedkoop ?) )
Niet als je de rest niet aanpast, je hebt wel meer turbodruk, maar als de ingeblazen lucht erg heet is, weer pingel en dan regelt de ECU de druk zo weer terug.
Nadeel van grotere turbo is dat deze langzamer op gang komt en bij lage toeren minder effectief is.
enter sandman schreef: -waarschijnlijk een dom vraagje, maar die verhalen dat er lachgas in de cilinders zelf word gespoten in plaats van benzine, word dat ook eigenlijk echt gedaan ?
Ja hoor, geeft een enorme boost maar mag alleen kortstondig gebruikt worden. NOS injectie geeft ook verkoeling en extra zuurstof bij de verbranding. Ik weet niet hoe de ECU hierop reageert maar waarschijnlijk rijden tuners die dit gebruiken toch al rond zonder CAT en de standaard lamda regeling.
http://www.diy-nitrous.fsnet.co.uk/

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » do 23 aug, 2007 21:49

moodystarfish schreef:Hoi Daan,

Errug mooie wagen! Persoonlijk zou ik er niet zo ver in gaan, maar ik merk dat je er plezier aan beleeft en dat is het belangrijkste van Saab-rijden, toch?

Echter, ik snap het nog steeds niet (sorry, ben niet zo into tuning): die twee blauwe straaltjes die vanop je motorkap naar boven lijken te "spuiten", dat is dus stikstof? Wat is het nut hiervan, los van het optische showelement (of is enkel dat de bedoeling)?

Ik hoor het graag, zo leer ik weer wat bij :wink: .
Sorry moodystarfish, Ik had je berichtje ff over het hoofd gezien.... :oops:
Dank je.....en het gaat alsmaar verder.....Maar buiten de velgen en de booskijkers ben ik niet van plan het uiterlijk van m´n saab te veranderen, in die zin vind ik dus niet echt dat ik ver ga :wink:

De blauwe straaltjes, zoals je schrijft, zijn wolken lachgas.....dat is puur voor de show hoor 8) bij een direct inspuit systeem heeft het een beetje nut omdat je zo de lucht uit de leiding blaast, maar bij een systeem wat de intercooler koelt, zoals ik heb, heeft het weinig tot geen nut, en is het puur voor de show...Ik heb ook nog gekozen voor de set die de normaal witte wolken, met blauwe leds verlicht, om het show element te vergroten :wink:
Paar linkjes omdat er toch steeds vragen blijven komen over NOS..
Ik heb dus de intercooler spraybar set onderaan de pagina.
En de purge kit, weer onderaan de pagina
De purge kit is bedoeld voor aan bijde kanten van de auto, bv uit de wielkasten.....ik heb er echter voor gekozen om het zo recht omhoog te spuiten.....Omdat het toch niet zo gezond te zou zijn om het in te ademen, en stel je voor dat er iemand naast de auto staat, en de wolk tegen zich aan krijgt......bij uitspuiten is dat -250 graden....zo verschrikkelijk koud dat je er omstanders mee zou kunnen verwonden, je kan er ¨serious frostbyte¨ aan overhouden, wat volgens mij net zo iets is als erge brandwonden (hoe gek dat ook klinkt bij iets wat koud is) :wink:

moodystarfish
Geregistreerd lid

Bericht door moodystarfish » zo 26 aug, 2007 21:37

Bedankt voor het antwoord Daan!

Ik had ondertussen in een tuning-magazine gelezen dat het "afblazen" van de stikstofgassen vooral gebruikelijk is bij een rechstreekse inspuiting (omdat men eigenlijk de vloeibare stikstof wil inspuiten, geen gassen - iets dat men ook ziet bij dragracers: purge-fluimen, ook vaak recht omhoog). Dit betekent dus dat in je reservoir vloeibare stikstof zit die pas verdampt wanneer je deze over je intercooler sprayt?
Verder stond er ook in het artikel dat -in tegenstelling tot wat meestal beweerd wordt en wat jij ook eerder al aanhaalde- de stikstof helemaal niet brandbaar is?? (het zou eerder om ontploffingsgevaar gaan omwille van de hoge druk) :?:

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » zo 26 aug, 2007 22:39

moodystarfish schreef:Bedankt voor het antwoord Daan!

Ik had ondertussen in een tuning-magazine gelezen dat het "afblazen" van de stikstofgassen vooral gebruikelijk is bij een rechstreekse inspuiting (omdat men eigenlijk de vloeibare stikstof wil inspuiten, geen gassen - iets dat men ook ziet bij dragracers: purge-fluimen, ook vaak recht omhoog). Dit betekent dus dat in je reservoir vloeibare stikstof zit die pas verdampt wanneer je deze over je intercooler sprayt?
Verder stond er ook in het artikel dat -in tegenstelling tot wat meestal beweerd wordt en wat jij ook eerder al aanhaalde- de stikstof helemaal niet brandbaar is?? (het zou eerder om ontploffingsgevaar gaan omwille van de hoge druk) :?:
Ik heb lachgas (N2O), maar ik weet dat Koolstofdioxide (CO2) ook gebruikt wordt om intercoolers te koelen, deze zijn bijde even koud bij uitspuiten.......Stikstof klinkt aannemelijk, maar of dat ook gebruikt wordt voor koeling weet ik niet zeker :oops: bij een direct ingespoten systeem is het altijd lachgas denk ik :wink:
Idd., het gas zit vloeibaar in de fles, en wordt gas bij uitspuiten.....ook als het te lang in de leiding zit wordt het gas, en bij een direct ingespoten systeem geeft dit een vertraging.....daarom wordt er afgeblazen :wink: (en voor de show, of om bij een sprint je tegenstander te inponeren)...

Ontploffingsgevaar is er niet door het gas,bekijk dit filmpje, het gaat niet om de afloop, maar hoe hij de fles opwarmd roken en open vuur niet verboden :lol:
De fles staat op druk, maar in hoever dat gevaarlijk is...... Zolang het een goedgekeurde fles is, is het voor de wet hier in nederland niet verboden er eentje bij te hebben....

moodystarfish
Geregistreerd lid

Bericht door moodystarfish » zo 26 aug, 2007 23:43

N20 = lachgas = stikstofgas (N=stikstof)

Ik wist niet dat ook CO2 gebruikt kon worden...

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » di 28 aug, 2007 19:03

moodystarfish schreef:N20 = lachgas = stikstofgas (N=stikstof)

Ik wist niet dat ook CO2 gebruikt kon worden...
Okee, sorry, nooit scheikunde gehad :oops:

moodystarfish
Geregistreerd lid

Bericht door moodystarfish » do 30 aug, 2007 6:03

No problem, hier leren we allemaal van elkaar... (ik wist tot voor kort ook niets over NOS) 8)

nh
Geregistreerd lid

Bericht door nh » za 01 sep, 2007 19:50

He Daantje,

Zijn zilveren buitenspiegels niets voor je a la Audi S4, 6, 8.

Ik heb een saab hier nog niet mee gezien. (of rijd er wel 1)

Gr.

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » zo 02 sep, 2007 19:58

nh schreef:He Daantje,

Zijn zilveren buitenspiegels niets voor je a la Audi S4, 6, 8.

Ik heb een saab hier nog niet mee gezien. (of rijd er wel 1)

Gr.
Chroom bedoel je ? neen, das niet echt mijn smaak....te bling, en het past nergens bij....misschien een beetje bij de grill, en de stripjes in de bumpers, maar nee, dat doe ik toch maar niet......dan zou ik ze eerder in kleur van de auto laten spuiten :wink:

nh
Geregistreerd lid

Bericht door nh » zo 02 sep, 2007 20:15

kan iemand van ons eens (fotoshop)laten zien hoe het staat op een saab 9-3 of 9-5 chromen spiegels ben wel benieuwd eigenlijk het liefst op een donkerblauwe of zwarte.

Ben zelf niet zo'n computer expert.

enter sandman
Geregistreerd lid

Bericht door enter sandman » vr 07 sep, 2007 22:29

chroom is moeilijk te photoshoppen

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 14 sep, 2007 0:07

Heb vanavond de Daantje-Mobiel live gezien... Allemaal leuk leuk leuk, maar Daantje had ook iets wat ik nog nooit eerder had gezien: STROBES!(Of heet dat niet zo??) :oops:

In zijn mistlampjes zitten dus van die kleine politie/ambulance achtige flitslampjes, en dat is WIJS!!! Waarschijnlijk totaal illegaal, maar man man wat ziet dat er gaaf uit. Me dunkt dat ze voor je aan de kant gaan als je dat even in iemand zijn achteruitkijkspiegel laat flitsen...

Azul2001 heeft videobeelden ervan gemaakt en zal dat eerdaags wel tonen hier...

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 14 sep, 2007 0:30

nelfrikandel schreef:Heb vanavond de Daantje-Mobiel live gezien... Allemaal leuk leuk leuk, maar Daantje had ook iets wat ik nog nooit eerder had gezien: STROBES!(Of heet dat niet zo??) :oops:

In zijn mistlampjes zitten dus van die kleine politie/ambulance achtige flitslampjes, en dat is WIJS!!! Waarschijnlijk totaal illegaal, maar man man wat ziet dat er gaaf uit. Me dunkt dat ze voor je aan de kant gaan als je dat even in iemand zijn achteruitkijkspiegel laat flitsen...

Azul2001 heeft videobeelden ervan gemaakt en zal dat eerdaags wel tonen hier...
Jah, Daan RULEZ!

p.s. ik vond iedereen cool, maar zo'n gele kanarie als van DaVinz wil ik ook!

Wat een gee(/i)l karretje!

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » vr 14 sep, 2007 0:59

U had geroepen ?

Daantje by night :
Paar pics (clickable)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En bewegende beelden doen het ook leuk :

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/xlkS45aBbDI"> </param> <embed src="http://www.youtube.com/v/xlkS45aBbDI" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed> </object>

En nu pas realiseer ik me dat ik niet meer plaatjes geschoten heb.
:oops:

Plaats reactie