olyslager en olving vraagbaak

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
wiet
Geregistreerd lid

Re: olyslager en olving vraagbaak

Bericht door wiet » di 01 feb, 2005 15:40

even wat uit de wereld helpen: dat bouwjaar had ik idd fout (het is (volgens mij) '95) . en manic: het is het model van de bovenste foto. en als dit nog meer gaat helpen: het motortype is een B-258i. misschien moet ik daar even bijmelden dat het motorblok een paar jaar geleden vernieuwd is (het model is dus misschien te oud voor het model motor dat er nu inzit. ik hoop nu dat ik niet onnodig veel verwarring heb gezaaid door dit nu pas te melden, ik had niet verwacht dat er zoveel discussie zou ontstaan omtrent mijn vraag...:| ).
maar goed, waar het allemaal omgaat eigenlijk is dat ik laatst problemen met mijn auto had. en namelijk dat elke keer dat wanneer ik de auto in zijn achteruit zette (ik heb een automaat, dit wegens het feit dat mijn moeder (die de auto ook gebruikt) last heeft van haar linkerbeen en dus niet goed de koppeling kan hanteren), de versnellingsbak in een soort "controlestand" schoot, waardoor deze niet meer optimaal functioneerde. na wat onderzoek was ik erachtergekomen dat het niets met de versnellingsbak zelf te maken had, maar dat het aan het electrische bedradingssysteem lag. nu had ik dat zelf wel kunnen fixen, mits ik de uitdraai van dit bedradingssysteem had gehad. daarom leek het mij handig deze vraagbaak aan te schaffen.
ik gok zo dat het model meer zegt over het electrische bedradingssysteem dat in de auto zit ingebouwd dan het type motor en dat ik bij het kiezen van de vraagbaak hiervan moet uitgaan. maar nog is hier dus geen vraagbaak van. maar ik vraag me dus af of ik die vraagbaak moet hebben van 1976-1990 van de modellen 90 - 99 - 900 incl. Turbomodellen.

wiet :O:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 01 feb, 2005 16:09

Je moet die vraagbaak hebben van de NG900 94-98. Die andere is een compleet ander model. Indien de motor in dit boek niet beschreven wordt, zal het elektrische systeem maar deels dat van je auto weergeven worden. (kabelboom motorcompartiment is helemaal anders)

De motor die je hebt is de 2,5V6

robertw

Bericht door robertw » di 01 feb, 2005 16:15

Hoi Wiet,

dus even resumé;

1. Je hebt een NG900 uit 1995 met origineel een v6 motor maar er is later een nieuwe V6 ingebouwd. (idd B258I)
2. Het is een automaat (met winter & sportstand)

Juist?

IF juist THEN GOTO JA

:NEE
BUFFER OVERFLOW
DIVIDE OVERFLOW
ECHo /RW says: snapt er niets meer van...
GOTO END

:JA

Om het helemaal zeker te weten, post even je VIN (chassisnummer). Dat had overigens veel tijd kunnen schelen als wij dat eerder hadden gevraagd.

Zo ja, dan moet je kunnen volstaan met het Haynes werkplaatsboek met ISBN nummer 1859605125. Zo ver ik weet is deze automaat zowel gebruikt door de 2.0i, 2.3i & v6.

Maar.. is het niet verstandiger om naar een Saab garage te gaan en het aldaar te fixen? De bak zelf wordt nl geheel electronisch gestuurd dus 1 verkeerd draadje en je draait de heleboel in de soep. Lijkt me niet fijn met 140Km op de snelweg met je moeder achter het stuur.

GOTO END

:END
Echo /RW says: Burp!

wiet
Geregistreerd lid

Bericht door wiet » di 01 feb, 2005 19:59

hoi robertw

ik heb de auto uiteindelijk naar de garage gebracht. maar ik ben nogal van het zelf sleutelen, dus vandaar dat ik zelf op onderzoek was uitgegaan...
bedankt voor alle info, ik denk dat ik nu wel uitkom qua vraagbaak.

:lol:

wiet

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 01 feb, 2005 20:14

wiet schreef:ik denk dat ik nu wel uitkom qua vraagbaak.

Nou, veel succes en plezier met sleutelen dan maar!

:lol: Greetz,

Dennis

Plaats reactie