Apc werkt pas boven de 3100 rpm

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » di 13 feb, 2007 23:09

vier berichten lijkt wat veel, dat is het ook, er mogen zeker drie verwijderd worden, alleen mij lukt het niet.
Er is vast wel een moderator die de hendel kan overhalen

met dank John :wink:

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 14 feb, 2007 11:28

johnssons schreef:
ik begrijp het niet, je hebt kleppen laten stellen en is er iets met de afregeling van de turbodruk.
Mijn eerste ingeving is je hebt een vacuumslang die lekt, verdroogt of wat dan ook.
Je APC regelt o.a. op basis van de druk die door de drukomzetter gemeten wordt. Let op ook achter het dashbord vind je vacuumslangetjes.
Mijn tip is altijd alle vacuumslangen vernieuwen door siliconen slangen. Bij de meeste saabs zijn de slangen x jaar oud.

Pingelen betekent super tanken (super van Shell,power nog wat, is octaan 100) pingel moet weg zijn.
Bij nog steeds pingelen, kom ik in de APC terecht.
Wat de meeste niet weten is dat de potmeters in de APC af te stellen zijn.
Ik vind 0,9 volle turbo ook aan de lage kant, de meter op je dashbord moet toch echt op het rode vlak komen, je hebt toch een rode APC?

Geef even aan wat je allemaal al gecontroleeerd het.

lukt altijd John
Hey John,

ok de lijst odertussen:

Kleppen zijn gesteld(dit is in mijn ogen de oorzaak van de ellende)
Bougies vervangen.
Inectoren 'schoongemaakt'(wil er nog wel vier sonisch laten reinigen)
Nieuw bobine geplaatst.
Ontsteking is verlaat.
Ik tank altijd bp Excelium 98
Ondertussen lijkt het me meer een temperatuur of een aarde probleem te worden.
Zolang de wagen niet door en door warm is dan werkt alles als een zonnetje, maar bij een paar keer goed doortrekken van onderuit alleen maar pingel.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 14 feb, 2007 11:39

Hmmm, long shot: koolafzetting in de kop die gaat gloeien waardoor je detonatie krijgt?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 21 feb, 2007 7:48

Updatetje,

Ik op aanraden van de Saab monteur mijn (mecanische)injectie verdeler eens vervangen voor een ander exemplaar en tevens een nieuw benzinefilter geplaatst.
En als laatste alle aarde punten eens nagelopen.

Ben benieuwd of dit het gaat brengen

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » vr 23 feb, 2007 20:33

Waarom staat je ontsteking niet op tijd? ze rollen de fabriek toch niet uit met een ontsteking die te laat staat.. ontsteking moet echt op tijd staan..
Het kan natuurlijk zijn dat je ontsteking de geest heeft gegeven of je vacuumvervroeger is lek.

Bij een koude motor is het mensel mogelijk wat rijker, dus loopt alles als een zonnetje, hoe is de co van de motor, staat hij erg arm.

Ik ben even aan het denken, je oxigensensor is nog steeds aangesloten?
Is het echt pingellen! of trek hij gewoon niet door? Pingelen klink als metaal op metaal, stoten en schokken is geen pingelen ..

wordt lastig, geef maar mee John

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » vr 23 feb, 2007 20:34

Waarom staat je ontsteking niet op tijd? ze rollen de fabriek toch niet uit met een ontsteking die te laat staat.. ontsteking moet echt op tijd staan..
Het kan natuurlijk zijn dat je ontsteking de geest heeft gegeven of je vacuumvervroeger is lek.

Bij een koude motor is het mensel mogelijk wat rijker, dus loopt alles als een zonnetje, hoe is de co van de motor, staat hij erg arm.

Ik ben even aan het denken, je oxigensensor is nog steeds aangesloten?
Is het echt pingellen! of trek hij gewoon niet door? Pingelen klink als metaal op metaal, stoten en schokken is geen pingelen ..

wordt lastig, geef maar mee John

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 24 feb, 2007 13:00

johnssons schreef: Pingelen klink als metaal op metaal, stoten en schokken is geen pingelen ..
Niet helemaal waar. Het tikken of metaal-op-metaal-geluid is detonatie, dat wil zeggen: onregelmatige verbranding met twee vlamfronten. Eén met de vonk als oorzaak, de ander onstaat door zelfontbranding elders in de verbandingskamer. Wanneer de twee vlamfronten elkaar raken, hoor je de tik.

Een andere vorm van pingel is nog gevaarlijker: pre-detonatie, en die hoor je juist niet. Pre-detonatie is de onbranding van het mengsel voordat de vonk gegeven wordt. Een soort diesel, zeg maar. Dit zorgt voor extreme belasting van alle verbrandingskamer-onderdelen, zoals kleppen, kop, zuigers. Deze vorm van pingel komt voor door bijvoorbeeld een te arm mengsel, al dan niet in combinatie met gloeiende delen in je verbrandingskamer. (in extreme gevallen kan zelfs een bougie zo heet worden dat de electrode witheet wordt en het mengsel ontsteekt)

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » di 27 feb, 2007 19:54

waxle schreef:
johnssons schreef: Pingelen klink als metaal op metaal, stoten en schokken is geen pingelen ..
Niet helemaal waar. Het tikken of metaal-op-metaal-geluid is detonatie, dat wil zeggen: onregelmatige verbranding met twee vlamfronten. Eén met de vonk als oorzaak, de ander onstaat door zelfontbranding elders in de verbandingskamer. Wanneer de twee vlamfronten elkaar raken, hoor je de tik.

Een andere vorm van pingel is nog gevaarlijker: pre-detonatie, en die hoor je juist niet. Pre-detonatie is de onbranding van het mengsel voordat de vonk gegeven wordt. Een soort diesel, zeg maar. Dit zorgt voor extreme belasting van alle verbrandingskamer-onderdelen, zoals kleppen, kop, zuigers. Deze vorm van pingel komt voor door bijvoorbeeld een te arm mengsel, al dan niet in combinatie met gloeiende delen in je verbrandingskamer. (in extreme gevallen kan zelfs een bougie zo heet worden dat de electrode witheet wordt en het mengsel ontsteekt)
Dank je voor de nauwkeurigheid, je hebt helemaal gelijk, het ligt wel op het niveau van tunen van racemotoren ..... .....maar wat nu verder.... wat zijn jouw tips ...??? wat is jouw advies om als eerste aan te pakken ......

John

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 27 feb, 2007 21:02

Mijn advies is punt voor punt.

Het K-jettronic is heel gevoelig net als de APC.

Dus een stelselmatige aanpak is de beste.
Mijn probleem is ontstaan nadat ze de kleppen hebben gesteld.
Daarbij is een slang naar een van de injectoren beschadigd.
En waar mijn auto altijd zijn druk vasthiel pingelde hij snel naar beneden.

Dus mijn eerste acte was de benzine toevoer in orde maken. heeft niet geholpen
Hierna ontsteking wat verlaat want ik had het idee dat deze door de monteur te vroeg was gezet want: boven de 3100 geen probleem.
Ondertussen heb ik de bobine,bougiekabels,bougies,mechanische verdeler van de injectie(hier bleek de afdekdop van de co afstelschroef kwijt te zijn. allemaal al vervangen de ontsteking weer vervroegd alles leek hierna weer op zijn plaats te vallen, tankt mijn vrouw euro 95 :evil: .
Dus volgende week kan ik je vertellen of e.e.a is opgelost.

Zelf heb ik het idee van wel.

Gr,

(R)Ed

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » di 27 feb, 2007 22:39

Red Arrow schreef: alles leek hierna weer op zijn plaats te vallen, tankt mijn vrouw euro 95 :evil: .
Dus volgende week kan ik je vertellen of e.e.a is opgelost.

Zelf heb ik het idee van wel.

Gr,

(R)Ed
Fijn dat alles weer in orde lijkt :D Idd erg jammer van die eur95 :twisted: dat lusten rode draakjes niet zo graag :( Je voelt je nu vast als n kind wat dat lekkere snoepje maar niet uit de verpakking kan krijgen :wink:
Ik kan me er wat bij voorstellen, laatst noodgedwongen een litertje of 15 v-power moeten tanken :twisted: En moest vervolgens weer vele kms rijden om weer een betrouwbaar genoeg zijnde turbo druk te hebben voor t (goed) afstellen van de P en F pot.

sterkte

Grtz. Jelmer

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 27 feb, 2007 22:45

Red Arrow schreef:Ik tank altijd bp Excelium 98
Das óf BP Ultimate óf Total Excelium :D

Mijn auto lust het liefste BP Ultimate, echt veel liever dan V-Power.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 27 feb, 2007 23:49

taaffert schreef:
Red Arrow schreef:Ik tank altijd bp Excelium 98
Das óf BP Ultimate óf Total Excelium :D

Mijn auto lust het liefste BP Ultimate, echt veel liever dan V-Power.
Van Vpower gaat mijn T8je volledig over de rooie ik weet niet wat er in die rommel zit maar idd BP is de betere

Plaats reactie