Er is vast wel een moderator die de hendel kan overhalen
met dank John
Hey John,johnssons schreef:
ik begrijp het niet, je hebt kleppen laten stellen en is er iets met de afregeling van de turbodruk.
Mijn eerste ingeving is je hebt een vacuumslang die lekt, verdroogt of wat dan ook.
Je APC regelt o.a. op basis van de druk die door de drukomzetter gemeten wordt. Let op ook achter het dashbord vind je vacuumslangetjes.
Mijn tip is altijd alle vacuumslangen vernieuwen door siliconen slangen. Bij de meeste saabs zijn de slangen x jaar oud.
Pingelen betekent super tanken (super van Shell,power nog wat, is octaan 100) pingel moet weg zijn.
Bij nog steeds pingelen, kom ik in de APC terecht.
Wat de meeste niet weten is dat de potmeters in de APC af te stellen zijn.
Ik vind 0,9 volle turbo ook aan de lage kant, de meter op je dashbord moet toch echt op het rode vlak komen, je hebt toch een rode APC?
Geef even aan wat je allemaal al gecontroleeerd het.
lukt altijd John
Niet helemaal waar. Het tikken of metaal-op-metaal-geluid is detonatie, dat wil zeggen: onregelmatige verbranding met twee vlamfronten. Eén met de vonk als oorzaak, de ander onstaat door zelfontbranding elders in de verbandingskamer. Wanneer de twee vlamfronten elkaar raken, hoor je de tik.johnssons schreef: Pingelen klink als metaal op metaal, stoten en schokken is geen pingelen ..
Dank je voor de nauwkeurigheid, je hebt helemaal gelijk, het ligt wel op het niveau van tunen van racemotoren ..... .....maar wat nu verder.... wat zijn jouw tips ...??? wat is jouw advies om als eerste aan te pakken ......waxle schreef:Niet helemaal waar. Het tikken of metaal-op-metaal-geluid is detonatie, dat wil zeggen: onregelmatige verbranding met twee vlamfronten. Eén met de vonk als oorzaak, de ander onstaat door zelfontbranding elders in de verbandingskamer. Wanneer de twee vlamfronten elkaar raken, hoor je de tik.johnssons schreef: Pingelen klink als metaal op metaal, stoten en schokken is geen pingelen ..
Een andere vorm van pingel is nog gevaarlijker: pre-detonatie, en die hoor je juist niet. Pre-detonatie is de onbranding van het mengsel voordat de vonk gegeven wordt. Een soort diesel, zeg maar. Dit zorgt voor extreme belasting van alle verbrandingskamer-onderdelen, zoals kleppen, kop, zuigers. Deze vorm van pingel komt voor door bijvoorbeeld een te arm mengsel, al dan niet in combinatie met gloeiende delen in je verbrandingskamer. (in extreme gevallen kan zelfs een bougie zo heet worden dat de electrode witheet wordt en het mengsel ontsteekt)
Fijn dat alles weer in orde lijktRed Arrow schreef: alles leek hierna weer op zijn plaats te vallen, tankt mijn vrouw euro 95.
Dus volgende week kan ik je vertellen of e.e.a is opgelost.
Zelf heb ik het idee van wel.
Gr,
(R)Ed