Waarom niet standaard hoge(re) vermogens af fabriek?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Waarom niet standaard hoge(re) vermogens af fabriek?

Bericht door Rik Tuin » wo 15 jul, 2015 11:28

Ik vraag mij altijd af waarom een autofabrikant niet standaard, dus af fabriek, de motoren van meer vermogen voorzag. Vaak is tunen relatief eenvoudig te doen, vaak zelfs puur software matig. Voor de fabrikant zijn de kosten hetzelfde en wie wil er nou niet gratis meer vermogen? Ook voor de levensduur maakt het vaak niet uit en soms loopt de motor mooier/zuiniger.

Uiteraard weet ik ook wel dat voor sommige markten vanwege fiscale redenen het motorvermogen om die reden 'geknepen' wordt.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Waarom niet standaard hoge(re) vermogens af fabriek?

Bericht door Sapphire » wo 15 jul, 2015 11:39

Omdat sommige (veel) consumenten/leaserijders als debielen ermee rijden en de fabrikant geen zin heeft in schadeclaims bijvoorbeeld. Een 9-5 met 300 PK blijft best heel als je er normaal mee omgaat, maar als je je best doet is het ook snel kapot te krijgen. Het heeft ook te maken met welk segment van de markt je bedient, met emissie, onderhoudskosten/intervallen, etc. Als je bijv. veel vermogen levert moet je ook grotere remmen monteren om aan het eigen veiligheidsimago te voldoen, etc. Daarmee wordt een auto weer duurder en gaan de verkoopaantallen mogelijk omlaag, etc. Genoeg redenen te bedenken.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 15 jul, 2015 11:53

En je wilt eenzelfde beleving in allerlei verschillende markten kunnen bieden. Dan heb je naast emissie-eisen ook te maken met verschillen in brandstofkwaliteit, temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid etc. Door marges aan te houden, kun je in alle markten hetzelfde vermogen met dezelfde beleving bieden.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 15 jul, 2015 11:54

Wat onze schone slaper zegt, en wat dacht je van de lease maatschappijen? Onderhouden zal misschien duurder worden (geen 30.000km met de oude olie als hij steeds max op de staart wordt getrapt), remmen eerder op etc etc. Dus kosten lease omhoog...reken je arm zou ik zeggen.

Plus dat er dan zo'n Nederlander voor je neus staat die zegt; "die 210pk kost X euro, als ik nu 150pk neem krijg ik dan korting?" "Want die 210pk gebruik ik toch niet" :roll:

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 15 jul, 2015 12:49

Rik Tuin schreef:Ook voor de levensduur maakt het vaak niet uit en soms loopt de motor mooier/zuiniger.
Ten eerste: Ik weet wel zeker dat de levensduur verkocht wordt door tuning. Extra belasting is altijd meer slijtage. Ook is tunen, wat wij nu voor onze 21 jaar oude computers doen (in geval van T5.5) al zo ver doorontwikkeld dat het 'redelijk veilig' kan. Maar de fabrikant heeft geen 21 jaar om te ontwikkelen met een legertje ICT-nerds die via internet verbonden zijn. Die hebben een handjevol ingenieurs in dienst die een 'tune' moeten maken die ervoor zorgt dat de auto gegarandeerd goed door de garantieperiode komt, met een maximale ontwikkeltijd van drie jaar, waarbij parameters ook nog continu veranderen gedurende de ontwikkeling.

Tweede punt: Daarnaast komt dat je als je goed tunet alles moet aanpassen daarop: grotere remmen, stabilisatorstangen, wiellagers, vering, dempers, etc, etc. De meeste onder ons prutsen maar wat aan: Bam Stage 3 erop en een downpipe en gaan. Maar dat slaat natuurlijk eigenlijk nergens op. Het is niet voor niets dat op de enige officiële Saab tuner "Hirsch" een Troll afgeleverd werd met 330mm schijven op een 9³ ipv de standaard 288 (Aero) of 308 (viggen) schijfjes, met ook nog eens een 4-pots remklauw. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Als je al je standaard Sachs vervangen hebt voor in ieder geval B6 met Aero veren (10mm verlaging) of Eibach (30mm verlaging), dan gaat je auto nog vooruit, maar ik kan uit ervaring zeggen dat je met standaard Sachs en een stage 3 alle kanten opgaat bij vol gas optrekken. Een mooi voorbeeld daarvan is deze reclame-afbeelding van de Viggen, waarop je ziet wat ze allemaal aangepast hebben voor een snellere versie, waaronder dus inderdaad de veren, dempers, slangen, een poelie, remmen, etc.:

Afbeelding

Derde punt is: Je koopt een SAAB. Dat betekent dat wanneer je die nieuw koopt dat je waarschijnlijk een midden- tot topmanager, arts, notaris of advocaat bent geweest. Dat past bij je imago en werk. Je kunt als huisarts niet met een Ferrari aan komen bij je cliënt met keelklachten. Wil je dus verschrikkelijk veel vermogen, dan ga je voor andere merken dan voor een SAAB. Een Viggen met 225pk is opzichtig en snel genoeg voor het publiek (uit die tijd). Een Viggen coupé kostte nieuw zonder opties € 48.834. Voor datzelfde geld (€ 48.554) kocht je een BMW 328i (toentertijd de top van de 3-serie, een directe concurrent van de 9³), dan kreeg je 193 pk met 280Nm, bij de Viggen kreeg je 225pk en 342Nm. Je reed toen dus de top van BMW gewoon zoek.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 15 jul, 2015 12:59

Niels83 schreef:een poelie,
Dat is de koppeling ;)

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 15 jul, 2015 13:38

Erm, ja, stom, poelies zitten natuurlijk aan de andere kant. begreep het al niet :oops:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 15 jul, 2015 14:50

Niels83 schreef:... Ik weet wel zeker dat de levensduur verkocht wordt door tuning.
Verkort, ja.
Een F1 motor heeft maar 1600 cc, nog minder dan een Sonett, maar wel max 4 bar boost en ca 12000 tpm en de motor gaat maar één wedstrijd mee, soms nog niet eens één.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 15 jul, 2015 14:55

Hahaha, ik was lekker bezig zie ik :P Zal het maar gooien op de jetlag vanuit Bali :lol: Maar verkort inderdaad. En eens met het formule één voorbeeld.

Plaats reactie