9-3 1.8T SE Stage 1 naar ?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 9-3 1.8T SE Stage 1 naar ?

Bericht door Krizzie » ma 27 okt, 2014 22:30

reiernumans schreef:Elke hardware upgrade heeft pas echt optimaal effect bij een software aanpassing, met uitzondering van de intercooler. Die zorgt ervoor dat je bij lang/vaak vermogen vragen op een warme dag ook het gevraagde vermogen blijft krijgen.
Ook de Intercooler kan profijt hebben van een software aanpassing. Ontsteking kan strakker etc.
Sjoerd1974 schreef:
Krizzie schreef:Optie 1,3 en 5 vergen software aanpassingen.
De downcomer en intercooler/radiator al? Ik was in de veronderstelling dat dit slechts is voor aan- en afvoer van warme lucht? :?
Dat is het ook, maar de software gaat uit van bepaalde waardes en als jij het traject van de inlaat/uitlaatgassen gaat veranderen/verbeteren dan klopt dat niet meer met de waardes die in de software staan.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » di 28 okt, 2014 20:26

Het "gevaar" van tuning is dat er steeds overlap is.

Je hebt nu stage1.
Als je wilt weten wat nu het meeste fun geeft: downpipe

Echter de overlap van stage 1 is een sterkere koppeling
De overlap van stage 3 de downpipe is betere remmen en alu intercooler

Meer vermogen vraagt om een betere wegligging en remmen. Meer power vraagt om zaken die de de boel beschermen; alu intercooler.

Zoals remmels al zei, gezien het geld en risico zou ik stoppen bij 3" dp en stage 3 en vervolgens mijn geld aan 314mm remmen, alu en koppeling uitgeven. Zo'n brace boven de veerpoten is leuk, Fokko1 komt binnenkort met een mooie uit. De meningen wat het effect betreft is onderwerp van discussie.

Succes en pas op het is verslavend :mrgreen:

(Maar ik raad je serieus aan weg blijven van injectoren. Dat soort tuning ga je niet voldoende merken in Nederland, of trek je door naar de 5500 toeren in iedere versnelling. De meesten rijden op koppel als je die duw bedoelt. Je versnellingsbakbak is dan wel een risico want je 1-2 wordt meer belast. Volgens mij ben je nog lang niet aan toe en wanneer rij je 250 als je zoals je zegt de boel graag heel wil houden)

Edit: ik rij op -11t standaard turbo, alu Ic, versterkte koppeling, 3cm verlaagd eibach/bill, 3" downpipe. 314mm remmen, andere injectoren (eerst deka toen green giants) et cetera.
Maar achteraf had ik misschien gekozen om ipv de injectoren een 14t turbo te plaatsen icm de 3" dp. Dat geeft al een rap karretje op. Zeker zoals je zelf aan geeft dat je alles comfortabel wil houden. (Maar dan zou ik na de 3" als stoppen met pk's en nm's. Wel die eibach b6 met 2cm verlagen, rijdt strakker... O Well je moet gewoon naar de meetings komen.. :mrgreen:

Sjoerd1974
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sjoerd1974 » vr 31 okt, 2014 0:41

Beste ZSR,

Had voor vandaag een afspraak bij de garage, autobedrijf Tholen, bandenwissel , airco en een grote beurt...
En... injectors, sportfilter en chip update :-P+ YES, stage 3

Gelijkt een Brace voor in laten bouwen en als voorbereiding op stage 5 (!) een 3" downcomer..
Afbeelding

Heb van de garage gelijk een cool 3D MapTun logo gekregen voor op de koffer zodat de achterliggers gelijk weten waarom ze ingehaald zijn...

Ik zit nog zeker een jaar voor werk in Duitsland en daar is het nog steeds prettig rijden... Op al die Duitsers op de weg na dan... :twisted

Volgende stap?
Nieuwe Turbo, verstevigde remmen, Oil en water kit voor stage 5!
Op naar de volgende! :-P+

Sjoerd1974
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sjoerd1974 » za 01 nov, 2014 11:18

Update:
Hij rijd echt FANTASTISCH! Gelijk een proefrit gemaakt en misschien ligt ook aan de winterbanden maar wat een verschil die brace! Stuurt echt veel strakker!
De smile van oor tot oor is terug :D
Merk trouwens dat de toerenteller nu in gebieden komt waar ik vroeger nooit zat, trekt veel sneller door tot dichtbij het rode gebied, dat was voorheen echt niet, zal ik zeker in de gaten moeten houden!
En het geluid? Wauw! Gewoon rijden beschaafd, TOT ik doortrek.. Heerlijk!

Inderdaad, was gezegd, verslavend...

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » za 01 nov, 2014 13:30

:mrgreen:

Klinkt goed, hoe lopen je deka injectoren? (Neem aan dat je die hebt)
Je gaat nog meer lachen als je straks die 3" eronder hebt zitten.

Ben benieuwd!

Sjoerd1974
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sjoerd1974 » za 01 nov, 2014 13:51

Die drie inch zit er al onder ICM de sport uitlaat.. Was een flinke hap uit het budget maar kan er alvast maar zitten toch? :D

Rijd fantastisch !

Maar is nog geen software update voor gedaan, wachten we nog even mee tot de turbo erin gaat...
Afbeelding

lauxus
Geregistreerd lid

Bericht door lauxus » zo 14 dec, 2014 11:13

@Sjoerd ,Even een vraagje heb je geen last van een slippende koppeling na al deze upgrades,of rij je in een automaat.

Verders rij ik nu in een 5-bak 1.8T vector Cabrio uit 2007 met 40.000 op de teller.Ik heb sinds de aankoop er een Hirsch stage 1 op laten zetten. Zalig hoe soepel de auto nu rijd :D
Ik zit te overwegen om er een 3 inch downpipe op te laten plaatsen,is dit zinvol bij de lage druk Turbo...of kan ik beter investeren in een andere turbo?? .Ik hoor dat dit resulteert in het eerder inkomen van de Turbo en soepeler oppakken.Ik ben alleen bang dat mijn koppeling zal gaan slippen bij deze upgrade,of zal het allemaal wel meevallen en moet ik hier pas zorgen overmaken bij stage3 ik hoor het graag.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 14 dec, 2014 21:04

Ja die 3"downpipe ga je wel merken. Liefst met bv Gijs zijn "soft" stage 3 tuning.
Dit ga je vooral in de 1-2-3 merken.

Je koppeling kan die stage 3 eigenlijk maar net aan, hangt er van af hoe je rijdt. En tja je neemt de tuning niet voor niets.

Zou na de 3" niet verder gaan, beste euro/fun/minste slijtage combi.

Maarrrr als je toch verder gaat; wegligging en remmerij aanpakken! Anders heb je er niets aan en is het zelfs een beetje gevaarlijk.

Pak dan de alu Ic en 14t of 16t turbo.... Vrrrrrrroeeem
(Blijf erbij injectoren en benzine pomp zou ik niet doen, als je het nodig hebt ben je volgens mij te ver gegaan met de tuning. Of je moet zelf veel kunnen en willen doen en of een leuk hobby pot opzij hebben gezet.)

Plaats reactie