Openingstijden benzine injector te lang?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
sprankel
Geregistreerd lid

Openingstijden benzine injector te lang?

Bericht door sprankel » di 19 aug, 2014 0:11

Is er iemand die mij kan vertellen wat de normale te verwachten openingstijden zijn van de benzine injectors (min -max)?

Ik zie dat deze op stationair rond de 1.8/1.6 ms staat en dat deze durft te pieken op 22.32ms bij 4300 toeren per minuut.

Nu als ik dat uitreken => 22.32ms / 1000 (om aan seconden te geraken) maal 4300 (bij iedere omwenteling van de motor moet iedere injector 1 keer inspuiten) kom ik aan 95.976 seconden openingstijd per minuut. Of maw de injector blijft gewoon openstaan en kan dan nog langs geen kanten volgen.

Maak ik hier nu een domme fout in mijn beredenering of ben ik juist?
Mijn vermoeden is overigens dat de benzinepomp het niet meer kan bijbenen als oorzaak. Let wel, de auto rijd perfect en trekt ook goed op maar dat komt dan door de goede adaptie van de trionic vermoed ik zo.

Gaat over een 9-5 t7 2.0L af fabriek hirsch tuning naar 225pk MY2003

Edit: ik snap al waar ik in de fout ga, bij een omwenteling van de motor is er maar 1 cylinder die arbeid levert en dus maar 1 die zijn brandstof krijgt. => 22.32 /1000 maal 4300 gedeeld door 4 => 23.994 seconden opening per minuut dus :roll:

Edit 2: Echter als ik mij niet vergis heeft elke slag evenveel tijd, inlaat => compressie => detoneren => uitlaat. Dan zit ik wel te hoog => 4300 / 60 = 71.67 toeren per seconde => 1 seconde gedeeld door 71.67 * 1000 => 13.95ms tijd voor iedere slag.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Openingstijden benzine injector te lang?

Bericht door ReinO » di 19 aug, 2014 6:28

openingstijd en de hoeveelheid benzine tegelijk meten lijkt me van meer belang en laat zich
goed monitoren via een afr meting.
maar goed dat was niet het antwoord op je vraag.
volgens de suite is de benzinepomp goed voor 300pk, daarboven ging het bij mij overigens ook nog steeds prima.
de fpr (25 euro) kan wel een restrictie worden op den duur, maar tegen die tijd ben je ook toe
aan een paar andere zaken uit stage 4 en 5.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » di 19 aug, 2014 10:25

De brandstof en luchtinlaat naar de cilinder wordt toch geregeld door de kleppen, ongeacht hoe lang de injector open staat.
Die 22ms max van de injector zal wel op een of andere manier gekoppeld zijn aan de openingstijd van de inlaatklep. Zolang je de injector constante goed hebt gemapped op basis van de grootte van je injector, regelt Trionic de rest wel voor je.

Bij Bosch en Lucas staan overigens alle 4 injectoren tegelijk open/dicht, ongeacht de fase van de arbeidsslag van de individuele cilinders.

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » di 19 aug, 2014 15:56

Ik zal mij anders uitdrukken over de benzinepomp, ik vermoed dat ze versleten is :lol:
Ik vermoed dat overigens al langer door zijn startgedrag dat mij nooit helemaal heeft aangestaan, let wel is een onderbuik gevoel. Onsteking zelf is perfect, batterij is gloed nieuw en startmotor klinkt heel gelukkig maar toch vraagt hij teveel omwentelingen om aan te slaan naar mijn goesting. Mijn vorige 9-5 moest de startmotor niet eens een volledig rondje doen om hem te starten (wat dan wel weer een ander uiterste is)
En dan ging een lampje branden in mijn hoofd als ik aan die injectietijden dacht en er een rekenmachine bij haalde.

Maar ik meen gelezen te hebben dat sommige motoren 2 omwentelingen doen om alle 4 de slagen te voltooien, in dat geval heeft hij 2 keer zoveel de tijd om in te spuiten. Overigens meen ik ook gelezen te hebben dat bij 6000RPM je max 20ms openingstijd wilt.

En als de injector langer openstaat dan de klep zit hij benzine te spuiten/vernevelen tegen een gesloten klep, iets zegt mij dat dit niet de bedoeling is.

Moet ik sowiezo is kijken voor opensid aangezien als de benzinepomp niet kan volgen je het zou moeten zien tussen requested air en geleverde air.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 19 aug, 2014 16:14

Weet niet zo goed hoe ik dit moet verwoorden.. :lol:

Is de start volgorde altijd hetzelfde?

Neem aan dat het blok wanneer je deze uit zet op een random cilinder stil komt te staan, dus dat de startsnelheid daarvan af hangt?

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » di 19 aug, 2014 19:47

Zijn startgedrag is ongewijzigd gebleven, zelfs na een andere motor (is ondertussen al lang geleden) geen wijziging in zijn startgedrag.

Normaal stopt een motor op een random cilinder maar dat is buiten Trionic gerekend, die houd bij in welke stand de motor stopt en dus start. Tenzij je de Trionic reset voor je start, dan moet hij eerst gaan uitzoeken in welke stand hij staat.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 25 aug, 2014 15:07

Geen idee wat je probeert te doen, maar met de door jou opgegeven openingstijd bij 4300 rpm kom ik op een nette 80% DC (79.98% om precies te zijn...)... :roll:

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » ma 25 aug, 2014 20:06

Het was mij opgevallen bij het afstellen van de lpg en dan dacht ik van wacht eens even, die openingstijden, zijn die niet veel te lang?

Maar wat bedoel je juist met DC?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 25 aug, 2014 20:28

Duty cycle

verstuurd met mijn Xperia Z2 met Tapatalk

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » ma 25 aug, 2014 21:36

bedankt voor de info! heb ondertussen ook al een calculator gevonden om de DC te berekenen, zou ik juist nog in de gaten moeten houden wat hij als max injectietijd bij 6000 RPM geeft. Als ik het goed heb hangt dit ook af van de mapping en als het goed is gaat hij bij 6000 toeren niet over de 20 ms (20ms = 100% dc bij 6000 toeren)

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 26 aug, 2014 7:34

Klopt dat ook met wat er in t7suite staat als je drukt op show airmass result?

verstuurd met mijn Xperia Z2 met Tapatalk

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 26 aug, 2014 8:45

redelijkerwijs wordt 80% als max aangehouden.

Je wilt nooit naar de 100% gaan. Afgezien dat dat slecht kan zijn voor het electrische gedeelte van je injectoren en de aansturing hiervan, heb je nul ruimte om te verrijken bijvoorbeeld in het geval van (naderende) pingel.

Plaats reactie