Lambdasensor op V4

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Alex B
Geregistreerd lid

Re: Lambdasensor op V4

Bericht door Alex B » do 19 dec, 2013 19:01

Maar wanneer komt de tweede trap erbij is de grote vraag. Ik loop te denken over een schakelaartje op de carb en een verklikkerlichtje dat aangeeft wanneer de tweede trap opengaat. Je mag hier eigenlijk niet harder dan 80 en of ie dan al inkomt is nog maar de vraag. Nu rij ik wel eens wat harder dan 80, maar zodra de zodra de snelheid zich stabilseert en de acceleratiepomp niet meer bijspuit gaat de naald meteen weer naar de leane kant.

Alex

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » vr 20 dec, 2013 0:48

Ik vraag me ook al een tijdje af wanneer de 2e trap inkomt. Ik bedien het gaspedaal meestal op sokken, maar voel geen extra weerstand. Zou rond 2/3 van de slag van het pedaal moeten zijn.
Je mag maar 80, maar je hebt toch wel bergen in de buurt? Vol gas naar boven moet de 2e trap wel meedoen.
Constant 80 is geen grote belasting van de motor, dus iets arm mag dan.
Aan de andere kant als een grotere hoofdsproeier zorgt voor een beter mengsel, gewoon doen.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 21 dec, 2013 2:04

Voor vol gas naar boven moet je al de mazzel hebben dat er niet een of andere koekebakker voor je rijdt met een blokje onder het gaspedaal. Onder het autorijdende deel van de bevolking zijn die helaas ver in de meerderheid hier. Vanaf de E14 tot aan thuis is het zo'n twee kilometer (op het filmpje vanaf ongeveer 07.45) wel behoorlijk berg op maar dat is grotendeels woonwijksnelheid met een 30 of 40 begrenzing. De E6 richting Trondheim is bijna helemaal één rijbaan per rijrichting met vangrail in het midden en ook nog eens tolweg, dus dat schiet niet op en de andere kant op is er een heel eind waar je maar 70 mag, dus dan hoef je berg op ook niet zoveel gas te geven. De beste mogelijkheid vanaf Hegra is de E14 richting de Zweedse grens. Het laatste stuk is een heel eind bergop en daar kan je best even gassen als je de weg voor jezelf hebt (helaas heb je dat niet zo vaak :( ).

Alex

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » za 04 jan, 2014 1:48

De lambda sensor heeft voor mij zijn de afgelopen dagen zeker bewezen.
Bij het wisselen van de 2e trap hoofdsproeier had ik niet goed opgelet bij het plaatsen van het deksel op de carb: vlotter was losgekomen en dreef in de benzine.
Niet willen starten en veel benzinelucht.
Carb opnieuw geopende en vlotter geplaatst. Toen bleek hij opeens veel te rijk te lopen, een AFR van 11 of 12 over de hele linie en het klonk en reed als een oude tractor.
Vlotter niveau bijgesteld en nu loopt het weer als een zonnetje.

Zonder lambda sensor was ik veel langer aan het tobben geweest.

o ja plaatjes...

Afbeelding

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 19 aug, 2014 22:03

Tijd geleden dat iets met dit topic is gebeurd, maar sinds vanavond waren er ontwikkelingen ten goede. M'n meter had van begin af aan last van ontzettend jojoën en dat ging maar niet over. Niet zo lang geleden deed opeens de verlichting van de drie extra metertjes het niet meer en stopten zowel de lambdameter als de uitlaatgastemperatuurmeter met waardes aangeven als ik stads- of dimlicht aan deed. De lambdameter gedroeg zich afgelopen zaterdag opeens een stuk stabieler na het weer uitzetten van de verlichting. Tijd voor onderzoek dus. Er bleek dat een soldeerverbinding aan de massakant van de metertjes niet (meer) geleidde. De metertjes zaten hier samengevoegd met de massa van de lambdasensor. De gezamenlijke massa ging vanaf daar naar het massapunt waar de motor aan het chassis geaard zit. Ik heb de metertjes een eigen massapunt gegeven onder het dashboard. De lambdasensor zit nu alleen op de massakabel in de motorruimte. Resultaat na even kort proefdraaien: verlichting doet het weer en de lambdameter is veel stabieler :D . Nu duimen voor wat droger weer om een proefrit te kunnen maken.

Alex

Plaats reactie