Tips gezond bij zoeken na nieuwe Saab 9-5

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Paul Gommans
Geregistreerd lid

Tips gezond bij zoeken na nieuwe Saab 9-5

Bericht door Paul Gommans » di 11 jun, 2013 22:25

Afgelopen week is mijn Saab 9-5 met motorschaden weg gegaan.
Het was een 2.3t se van 1998 automaat. Bij het er uithalen van onderdelen kwam ik een openluchtfilter tegen van J&R.
Verder zat er een andere turbo op.

Nu ben ik weer rustig aan kijken na een andere Saab 9-5 liefste weer met wat vermogen onder de rechter voet.
Nu vroeg ik mijn af welke motor het beste is om aan te passen voor meer vermogen.

Ik zie dat de 2.3 T Aero veel wordt opgevoerd.
Nu vind ik een 3.0t v6 Griffin uitvoerig ook erg mooie. Maar ik vraag mij wel af of je deze motor kan kietelen?
Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
Welke van de twee gaat ook nog eens erg goed op LPG?

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Tips gezond bij zoeken na nieuwe Saab 9-5

Bericht door johnb52 » di 11 jun, 2013 22:30

Beide goed op LPG, die 3.0 is weinig mee te tunen in vergelijking tot de 2.0 / 2.3.

Wat zoek je en wat is je budget?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 11 jun, 2013 22:32

viewtopic.php?f=22&t=131875" onclick="window.open(this.href);return false;

Allebei gaan prima op LPG. De V6 iets makkelijker, omdat je meer cilinders en minder vermogen hebt. Maar bij de 4-cilinder is dat geen probleem met de juiste installatie. De Aero is een leuke basis door de TD04, die een stuk degelijker is dan de GT17. Daarnaast heeft de Aero grotere remmen voor en vanaf 2002 ook geventileerde remmen achter. Een 2.3T (dus niet 2.3t!) met 220pk is motorisch identiek aan de Aero en heeft ook de Aero-remmerij. Ook een prima basis dus!

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door harolddevries » di 11 jun, 2013 22:32

gezond = gezocht?
na = naar?

PlukvandePetteflet
Geregistreerd lid

Bericht door PlukvandePetteflet » ma 08 jul, 2013 19:51

@Millerman,
In een 2.3T zit volgens jou dezelfde motor als in een Aero. Wat maakt dan het verschil in motor vermogen ? (2.3T 230 pk en 320 Nm, Aero 260 pk en wat meer koppel als ik me niet tezeer vergis). Lucht inlaat en ECU ?
Ik heb inmiddels ook begrepen dat de 5-bak automaat 420 Nm aan kan. Ik zie alleen verschillende tuners (Maptun bijvoorbeeld) daar al heel snel boven komen. Gaat dat samen met een automaat ?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 08 jul, 2013 21:59

De 2.3T heeft 220pk/310nm en de Aero 230-250-260pk/350nm. Verschil is echt alleen de software.

De 4-bak zou 400nm aan moeten kunnen, de 5-bak 420nm. Echter zijn dat ook nog veilige marges en kun je in lock-up nog veel verder.

De waardes bij Maptun zijn bij mijn weten alleen voor de handbak, dat heeft een goede tuner voor de automaat wel aangepast.

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » wo 31 jul, 2013 10:00

millerman schreef:
De 4-bak zou 400nm aan moeten kunnen, de 5-bak 420nm. Echter zijn dat ook nog veilige marges en kun je in lock-up nog veel verder.

De waardes bij Maptun zijn bij mijn weten alleen voor de handbak, dat heeft een goede tuner voor de automaat wel aangepast.
Dan moet je nog even rekening houden dat een koppelomvormer maximaal het koppel 2 - 2,5 vergroot. Dan zit je met een 5 bak en 420 Nm opeens aan de 800 - 900 Nm koppel op de ingaande as van de versnelligsbak. :shock: 8) :lol: Kom daar maar eens an met je handbak.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 02 aug, 2013 1:39

Kom maar met jullie autobak hoor :-P+, geen enkel probleem :roll:..

Plaats reactie