6-speed (manual) 9-5 Aero?
-
gydomatra
- Geregistreerd lid
Re: 6-speed (manual) 9-5 Aero?
Misschien een oud draadje, maar ik was toch wel erg benieuwd of er nu iets concreets uit deze discussie is gekomen.
Zelf heb ik een 9000 B234R blok met aero handgeschakelde versnellingsbak in een Matra Murena gebouwd.
Ongeveer 2500 a 2600 toeren bij 120 km/h schat ik. Maar ik zou graag een 6-bak (F40 o.a.)willen. Om 2 redenen: de 6e versnelling ( 0.625 : 1)heeft een langere overbrenging dan de 5e versnelling ( 0.70 : 1) van de aero-bak wat resulteerd in ongeveer 300 minder toeren op de snelweg en een lager verbruik. De 2e reden is dat de aero bak max. 450 NM aankan, en dat is toch te weinig mbt mijn plannen ( > 300 pk en > 500 NM)voor de toekomst. De F40 bakken schijnen meer koppel aan te kunnen(officieel tot 400 NM), al is iedereen het hier niet over eens.
Er is al het een en ander over dit onderwerp geschreven, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel verhalen, meningen, etc.
Ik zit nu iig rond te neuzen voor een F40 bak uit een Saab 9-3 (>2003) 2.2 tid 6-speed. Ratio 6e versn. = 0,625 en final ratio = 3.09
Wat is wijsheid? Iemand iets zinnigs hier over te zeggen.
Alle input is welkom.
Bij voorbaad dank.
Zelf heb ik een 9000 B234R blok met aero handgeschakelde versnellingsbak in een Matra Murena gebouwd.
Ongeveer 2500 a 2600 toeren bij 120 km/h schat ik. Maar ik zou graag een 6-bak (F40 o.a.)willen. Om 2 redenen: de 6e versnelling ( 0.625 : 1)heeft een langere overbrenging dan de 5e versnelling ( 0.70 : 1) van de aero-bak wat resulteerd in ongeveer 300 minder toeren op de snelweg en een lager verbruik. De 2e reden is dat de aero bak max. 450 NM aankan, en dat is toch te weinig mbt mijn plannen ( > 300 pk en > 500 NM)voor de toekomst. De F40 bakken schijnen meer koppel aan te kunnen(officieel tot 400 NM), al is iedereen het hier niet over eens.
Er is al het een en ander over dit onderwerp geschreven, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel verhalen, meningen, etc.
Ik zit nu iig rond te neuzen voor een F40 bak uit een Saab 9-3 (>2003) 2.2 tid 6-speed. Ratio 6e versn. = 0,625 en final ratio = 3.09
Wat is wijsheid? Iemand iets zinnigs hier over te zeggen.
Alle input is welkom.
Bij voorbaad dank.
-
Wasman
- Geregistreerd lid
Deze bak zal (met wat aanpassingen) vast te gebruiken zijn alleen zul je wel een andere eindoverbrenging moeten inbouwen. standaard is 1000 omw/min anders al goed voor 60km/h en dat is voor een benzine motor wat aan de steile kant.
Overigens vindt ik 2600 toeren bij 120 helemaal zo slecht niet in dit geval, dat is goed 250 km/h bij 5500 omw/min.
Overigens vindt ik 2600 toeren bij 120 helemaal zo slecht niet in dit geval, dat is goed 250 km/h bij 5500 omw/min.
-
gydomatra
- Geregistreerd lid
Nee, op zich heb je gelijk. 2600 toeren is niet veel en geeft rust bij snelweg gebruik. Al denk ik dat de aero-motor met zijn koppel van 340 nm bij 1800 toeren wel minder toeren aan kan dan 2600 bij snelwegebruik.Wasman schreef:
Ik weet dat moderne diesels ook ongeveer 2000 a 200 toeren bij 120 draaien en dat lijkt me erg mooi.
Ook is de 9-3 bak sterker zodat ie meer koppel aan kan.
Wel een dure oplossing schat ik want deze bakken zijn schaars.
-
mobstar 9-5
- Geregistreerd lid
Ik weet dat moderne diesels ook ongeveer 2000 a 200 toeren bij 120 draaien en dat lijkt me erg mooi.
Wel een dure oplossing schat ik want deze bakken zijn schaars.[/quote]
Je moet wel een beetje uitkijken wat je doet met je eindoverbrenging.
Als je een bak hebt waarmee je met 120 slechts 2000 a 2200 toeren draait dan zit je "buiten bereik" van je turbo.
Als je een getunede saab hebt zit je met de volgende situatie:
je turbo begint getuned op te spoelen vanaf 2300 a 2400 toeren flink op te spoelen.
Als je vanuit 120 km/h het gas platdrukt, gewoon omdat dat leuk is
, pakt je turbo meteen op
en ga je er als een speer vandoor, hoge lol-factor en de petjes eten hun stuur op.
Draait ie 2000 toeren en je vloert 'm dan gebeurt er weinig of niks en heb je dat petje weer voor je neus hangen.
en dat willen we nu toch echt niet hé
een diesel zit in zijn max koppelcurve vanaf 2000 toeren, soms zelfs vroeger.
Daarom krijg je op je gezicht van een sjonnie-diesel bij een sprintje als je niet in je ideale spool zit.
Je zal dus steeds moeten gaan schakelen om een beetje vlot vooruit te komen bij+/- 120 km/h.
Daar verlies je ook mee want je schakelbeweging kost gewoon tijd!
Er is blijkbaar een andere optie:
Ga eens kijken in het topic van tanisha, die heeft een dieselbak 3.0 tid onder z'n 9-5 geknutseld
met een beetje geknutsel met de aandrijfassen komt hij op een final drive van +/- 2400 toeren uit.
Heeft als voordeel dat je "binnen bereik" rijdt, nog steeds als een speer ervandoor en toch een beetje lager in toeren.
en die dieselbakken kunnen ook best wel wat hebben hoor.
En vooral, ze zijn te vinden voor een 3 a 400 Euro's.
Ik vind dat niet zo'n slechte zaak...
Hopelijk ben je er wat mee
Groetjes,
Dirk
Wel een dure oplossing schat ik want deze bakken zijn schaars.[/quote]
Je moet wel een beetje uitkijken wat je doet met je eindoverbrenging.
Als je een bak hebt waarmee je met 120 slechts 2000 a 2200 toeren draait dan zit je "buiten bereik" van je turbo.
Als je een getunede saab hebt zit je met de volgende situatie:
je turbo begint getuned op te spoelen vanaf 2300 a 2400 toeren flink op te spoelen.
Als je vanuit 120 km/h het gas platdrukt, gewoon omdat dat leuk is
en ga je er als een speer vandoor, hoge lol-factor en de petjes eten hun stuur op.
Draait ie 2000 toeren en je vloert 'm dan gebeurt er weinig of niks en heb je dat petje weer voor je neus hangen.
en dat willen we nu toch echt niet hé
een diesel zit in zijn max koppelcurve vanaf 2000 toeren, soms zelfs vroeger.
Daarom krijg je op je gezicht van een sjonnie-diesel bij een sprintje als je niet in je ideale spool zit.
Je zal dus steeds moeten gaan schakelen om een beetje vlot vooruit te komen bij+/- 120 km/h.
Daar verlies je ook mee want je schakelbeweging kost gewoon tijd!
Er is blijkbaar een andere optie:
Ga eens kijken in het topic van tanisha, die heeft een dieselbak 3.0 tid onder z'n 9-5 geknutseld
met een beetje geknutsel met de aandrijfassen komt hij op een final drive van +/- 2400 toeren uit.
Heeft als voordeel dat je "binnen bereik" rijdt, nog steeds als een speer ervandoor en toch een beetje lager in toeren.
en die dieselbakken kunnen ook best wel wat hebben hoor.
En vooral, ze zijn te vinden voor een 3 a 400 Euro's.
Ik vind dat niet zo'n slechte zaak...
Hopelijk ben je er wat mee
Groetjes,
Dirk
-
gydomatra
- Geregistreerd lid
Dirk, dank voor je reactie.
Het klinkt erg aanemelijk dat je de turbo op de snelweg in z'n bereik moet houden om gelijk reactie te krijgen. Ik had in de praktijk al gemerkt dat de turbo pas koppel levert vanaf ongeveer 2200 a 2300 toeren, terwijl ik bij de specificaties van de 9000 aero zie dat de max. koppel geleverd wordt al bij 1800 toeren. Verschil dus tussen theorie en praktijk. ???
Ik zal de praktijk maar aanhouden, want daar gaat het om.
De 3.0 Tid-versnellingsbak is een mooie optie. Ik hoop dat ie zonder te veel aanpassingen past op een B234/5. En voor mij maken de aandrijfassen niet zo veel uit, omdat het toch customade wordt. Zoals ik het nu zie zullen de saab homokineten (bakzijde) gelast worden op de matra aandrijfassen.
Maar iemand een idee wat de tid-bak aan kan qua koppel? standaard koppel voor de tid-motor is 350 NM, dus ik verwacht dat de bak zowiezo 450 NM aankan.
Het klinkt erg aanemelijk dat je de turbo op de snelweg in z'n bereik moet houden om gelijk reactie te krijgen. Ik had in de praktijk al gemerkt dat de turbo pas koppel levert vanaf ongeveer 2200 a 2300 toeren, terwijl ik bij de specificaties van de 9000 aero zie dat de max. koppel geleverd wordt al bij 1800 toeren. Verschil dus tussen theorie en praktijk. ???
Ik zal de praktijk maar aanhouden, want daar gaat het om.
De 3.0 Tid-versnellingsbak is een mooie optie. Ik hoop dat ie zonder te veel aanpassingen past op een B234/5. En voor mij maken de aandrijfassen niet zo veel uit, omdat het toch customade wordt. Zoals ik het nu zie zullen de saab homokineten (bakzijde) gelast worden op de matra aandrijfassen.
Maar iemand een idee wat de tid-bak aan kan qua koppel? standaard koppel voor de tid-motor is 350 NM, dus ik verwacht dat de bak zowiezo 450 NM aankan.
-
Champers
- Geregistreerd lid
Een van mijn projecten-in-droomfase is een 6bak onder m'n 9-5 2.2TiD modden om zodoende het toerental op de snelweg naar beneden te krijgen (nu 3000 rpm voor 140/uur).
Die 2.2 z'n turbo begint al op te spoelen vanaf 1500 rpm en bij 2000 rpm is 'ie "en plein forme" dus met 2000 rpm 120/uur halen (nu is dat amper 95) lijkt me wel leuk.
Grootste vraag waar ik nog mee zit zijn de overbrengingsverhoudingen van de zeldzame 6bak die in de 9-3 2.2TiD geleverd is geweest en of dit cardansgewijs onder een 9-5 te schroeven is zonder al te veel grote (lees: dure) modificaties.
Moest er iemand hier info over hebben dan is die zeer welkom
Edit: hoe liggen de verhoudingen van de 5bak uit de 3.0 TiD in vergelijking met de standaard 2.2 TiD 5bak ?
Die 2.2 z'n turbo begint al op te spoelen vanaf 1500 rpm en bij 2000 rpm is 'ie "en plein forme" dus met 2000 rpm 120/uur halen (nu is dat amper 95) lijkt me wel leuk.
Grootste vraag waar ik nog mee zit zijn de overbrengingsverhoudingen van de zeldzame 6bak die in de 9-3 2.2TiD geleverd is geweest en of dit cardansgewijs onder een 9-5 te schroeven is zonder al te veel grote (lees: dure) modificaties.
Moest er iemand hier info over hebben dan is die zeer welkom
Edit: hoe liggen de verhoudingen van de 5bak uit de 3.0 TiD in vergelijking met de standaard 2.2 TiD 5bak ?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
ik heb een 3.0 tid bak in mijn 9-5 gehangen met b204 motor
120km op de cruisecontrole = 2400 toeren
120km op de cruisecontrole = 2400 toeren
-
Champers
- Geregistreerd lid
Die bak komt al uit een 9-5 dus als 'ie ook op het blok past lijkt me dat een relatief snelle klus.
Of vergis ik me ?
Of vergis ik me ?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
de 3.0 tid hing zo aan mijn b204 (t5 motor) zonder aan passingen wel zit er een 9-5 vliegwiel en koppeling tussen van een b205/b235
en ja het hele zwikkie hangt echt in een 9-5 estate!
ik heb geen afscheid genomen van de b204 omdat mijn vertrouwen in de b205/b235 op zijn zachts gezegd op een al time low staat
en ja het hele zwikkie hangt echt in een 9-5 estate!
ik heb geen afscheid genomen van de b204 omdat mijn vertrouwen in de b205/b235 op zijn zachts gezegd op een al time low staat
-
Tubefreak
- Donateur

En.... hoeveel toeren draai je bij 120km/u?
-
gydomatra
- Geregistreerd lid
Dat is erg netjes! Stil, zuinig en een mooi alternatief voor de gewone 9-5 bak.tanisha schreef:2400