Vermogenswinst met T7 alleen te behalen met softwareupgrade?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 20 apr, 2007 11:39

B235R schreef:maar mits goed toegepast kan een andere uitlaat wel net dat kleine beetje extra brengen, beter aan het gas hangen, lager verbruik, betere warmte afvoer.
Helaas blijft het bij een T7 bij dat kleine beetje extra. Een 3 inch downpipe, sportkat en 2,5 inch sportuitlaat leverden bij mijn Aero nauwelijks verschil op in combinatie met standaard software. Mij vriendin merkte zelfs totaal geen verschil in vermogen.
Na het toepassen van andere software zal het potentieel waarschijnlijk pas volledig benut worden.

Bij T5 is het verschil na montage van downpipe en sportuitlaat vele malen groter. Mijn 900 was voelbaar sneller. Vooral de opspoeltijd van de turbo werd enorm verbeterd.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » ma 04 feb, 2008 15:30

Maarten schreef:fartsforsaabs
:oops: :shock:
It smells here!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Vermogenswinst met T7 alleen te behalen met softwareupgr

Bericht door Style&Co » ma 04 feb, 2008 17:52

Maarten schreef:
davidjoost schreef:Onze 9-5 Aero heeft een ander luchtfilter (ITG), andere intercooler (Abbott) en een dikkere delivery pipe (Abbott) bovenop het motorblok.
Heb je de goedkoopste van alle hardware-aanpassingen er nog niet op zitten?
De snorkel die van het luchtfilterhuis naar de ruimte achter de grill loopt is op de meest recente Aero's en 3.0TiD anders dan op de meeste 9-5's.
Voor twee tientjes heb je de inlaatpijp met grotere capaciteit al.
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
befrijp ik het nu goed dat er dus 2 verschillende pijpen zijn? Een zog. delivery pipe (over het blok heen, in het zicht) en een zog. air intake pipe (van luchtfilterhuis naar ruimte achter grille?)

Uit de categorie 'poor man's tuning: wat nu als ik 2 extra ronde gaten zaag in het luchtfilterhuis (evt. afgedekt met roostergaas)... dan hapt ie toch ook wat vrijer lucht?

En zo'n air intake pipe kost maar 2 tientjes bij de dealert? En is plug and play bij een 98-er 9-5? En biedt meer rendement dan een delivery pipe?

Als je beide van type Aero neemt zit je goed/heb je een verbetering te pakken tov standaard setup van een 9-5 2.0 lpt? Of moet de deliverypipe van Abbott, vd Bosch, Cobra whatever zijn?

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 04 feb, 2008 17:58

in theorie zouden wij dus geen vermogenswinst hebben doordat de T7 software van onze auto nog standaard is??
Dus?

Ze doen toch waarvoor ze gekocht zijn? Namelijk het rijden op LPG verbeteren? Die intake-buis is gekocht om die vijfde injector beter in de positioneren. Daarnaast zit je al op het randje qua vermogen/injector, waarom dus ook nog gaan chippen?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 04 feb, 2008 19:33

Gaten zagen in het luchtfilterhuis is ook bij me opgekomen, maar ik heb ervan afgezien vanwege het risico dat een plens water op het luchtfilter kan komen. Ook al komt er dan niet direct water in de motor, het is niet goed voor een papieren filter.
De lage prijs van het onderdeel en het feit dat het plug and play is maken de aanschaf van de dikke snorkel een makkelijke beslissing. Standaard zitten ze op de 3.0TiD en de Aero's vanaf MY'04 als ik het me goed herinner.

De kingcobra is nuttig bij een vermogen dat je met LPG waarschijnlijk niet gaat halen, >250pk. Niet erg relevant dus.

De deliverypipe heeft vooral nut als je ver over de 400pk zit. Of als steuntje voor je vijfde injector, hoewel je dan ook de aluminium deliverypipe kan monteren die standaard op de allereerste 9-5 modellen zat. Na korte tijd is Saab overgestapt op de plastic deliverypipe.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 04 feb, 2008 21:22

ok helemaal duidelijk en goed meegedacht (250pk plus ga ik nevernooitniet rijden met een 98-er 2 liter op gas)

Don't:
delivery pipe qua vermogen laten schieten en pas bij inbouw 5e injector evntueel op zoek gaan naar het allereerste type (als ie er al niet op zit bij mij... een vroege 98-er) od de duurdere niet OEM varianten

Do:
Air intake pipe (aero/3.0 tid MY04) halen bij een dealert voor 20 euro en een sport luchtfilter will do the job

Tx!

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » ma 04 feb, 2008 21:26

Style&Co schreef:op zoek gaan naar het allereerste type
Liggen bij Elferink op de plank (paar tientjes).

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 30 mei, 2012 8:47

Maarten schreef:De snorkel die van het luchtfilterhuis naar de ruimte achter de grill loopt is op de meest recente Aero's en 3.0TiD anders dan op de meeste 9-5's.
Voor twee tientjes heb je de inlaatpijp met grotere capaciteit al.
Mogelijk een domme vraag, maar zou dit ook een oplossing kunnen zijn bij een 9-3? Of is er geen ruimte om deze 9-5 snorkel (eventueel ingekort) te plaatsen in de kleinere 9-3 motorruimte?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 30 mei, 2012 9:16

Inlaattraject bij een 9-3 is volkomen anders. Je kan niet zomaar onderdelen uitwisselen met een 9-5.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 30 mei, 2012 9:22

Daar was ik al bang voor, zelfs met modificaties... Dit stemt mij droef. Een grotere luchtinlaat bij het filter is een mooie modificatie voor twee tientjes... :cri:
(Wanneer men geen gaten wil zagen in het luchtfilterhuis, aangezien dat voor nogal wat kabaal zorgt)

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 30 mei, 2012 10:09

Bij jouw T5 9-3 is er een goedkopere DIY oplossing die veel minder kost dan de genoemde twee tientjes.
Staat al meerdere malen beschreven in dit subforum.

Mr. Horizon
Geregistreerd lid

Bericht door Mr. Horizon » wo 30 mei, 2012 14:53

Om welk onderdeel nummer gaat het hier: 55558781?
Of beter gezegd, waar kan je die grotere snorkel bestellen?
Eerder genoemde linkjes zijn inmiddels achterhaald.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 31 mei, 2012 0:26

5327424 volgens http://www.thesaabsite.com/Saab-95-Filt ... ersion.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 31 mei, 2012 18:39

Helemaal vergeten dat ik die ook nog moets hebben voor mijn 9-5... ben de laatste tijd ook zoveel bezig met die 9-3 tjes...

Maargoed, d'r is er nu weer een op weg :mrgreen:

EDIT: Kom er nu net achter dat ik de verkeerde heb besteld... laat dat een les voor me zijn... Nooit meer na 12-ven op buy klikken :fight_headbang:

Dus als iemand er nog een heeft of weet te liggen voor een schappelijke prijs... ik houd me aanbevolen :mrgreen:

Mr. Horizon
Geregistreerd lid

Bericht door Mr. Horizon » do 31 mei, 2012 19:58

Idem :O:

Edit: had een schoenlepel nodig, maar hij zit er in!
Gelijk geconstateerd dat het ook wel tijd wordt voor een nieuw luchtfilter.
En zo blijven we lekker bezig :lol:

Plaats reactie