Ergens vorige week had ik 's avonds een vervelende BMW-chauffeur achter mij aanrijden.
Ik reed iets van een 140km/u op het linkse baanvak, en hij wou absoluut sneller rijden.
Het was een 740d van 2002-2008, dus ik dacht, oké, even testen.
Ik liet hem passeren, en trok dan mee op in 4de.
Tot mijn (en zijn) verrassing kon ik hem probleemloos bijhouden.
Ik voelde hem in een kramp schieten en terugschakelen. Zelfs dan kon hij mij niet van zich afschudden (tot een snelheid van +-200km/u...).
Meer zelfs, bij afremmen had ik hem zo weer ingehaald, ook al deed hij nog zo hard zijn best om mij achter zich te laten.
Meteen daarna hield ik het voor bekeken, maar het zette me wel aan het denken.
Mijn FPT Saabje zou iets van een 185pk moeten hebben, zo was mij verteld bij aankoop.
Om daarmee een veel jongere 3.9 V8 Diesel met 255pk in te halen zou hij toch schromelijk te kort moeten komen?
Of is die wagen gewoon zoveel zwaarder dat het toch kan?
(Of heb ik stiekem toch een 225pk chiptuning onder de kap zitten?)
Saab 900NG vs BMW 740d
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Saab 900NG vs BMW 740d
ik gok op het hogere gewicht van die ander.
wij zijn wel een stuk lichter
wij zijn wel een stuk lichter
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Re: Saab 900NG vs BMW 740d
Die BMW weegt gauw zo'n 650 kg meer dan jou Saab.
Dus het aantal kilo's per pk is 7,35 uitgaande van een 185 pk Saab 9.3 , als je 225 pk zou hebben wordt dat dus als net iets rond de 6 kilo
De BMW wordt dan 7,8 kg per pk, dus dat is een voordeel voor jou Saab
Meestal heeft een 740d ook een automaat, dat scheelt ook weer in het gewicht en mogelijk reageert die ook iets slommer, koppel wel iets rond de 600 Nm en top 250 km/u
Dus het aantal kilo's per pk is 7,35 uitgaande van een 185 pk Saab 9.3 , als je 225 pk zou hebben wordt dat dus als net iets rond de 6 kilo
De BMW wordt dan 7,8 kg per pk, dus dat is een voordeel voor jou Saab
Meestal heeft een 740d ook een automaat, dat scheelt ook weer in het gewicht en mogelijk reageert die ook iets slommer, koppel wel iets rond de 600 Nm en top 250 km/u