2 plaatjes van een tamelijk vernaggeld hoofd- en drijfstang lager van een oud B234E blok. Wat ik er van weet: ca 2 ton gelopen, waarschijnlijk niet erg stipt onderhouden en niet de beste olie gehad getuige het kannetje megagoedkope 15W40 van de bouwmarkt wat achterin lag. Blok liep echter perfect, nog een eindje mee gereden en ook onder belasting alles prima. De auto is toen een aantal maanden weggezet, daarna weer gestart en heeft zo een kwartiertje onbelast stationair warm gedraaid, voor het aftappen. Op het einde toen hij warm werd begon hij heel af en toe even lichtjes te tikken, klonk als een klepstotertje dus verder geen aandacht aan besteed. Afgezet, blok uitgebouwd en gedemonteerd en dan kom je dit tegen
Het lagermateriaal is echt compleet van de schalen gerukt tot en met de draaglaag eronder aan toe, op sommige plekken zie je het staal van de schaal. Wat er aan materiaal mist op de schalen zat muurvast op de kruktappen.
Met voorzichtig natschuren met korrel 1000 was het er zo af te krijgen en daarna kwamen de kruktappen er verrassend mooi onderuit. Geen sporen van vreten, verkleuring oid, alleen een heel miniem beschadigingetje op 1 vd tappen.
De overige lagers zagen er beter uit, hadden wel flink geleden maar het lagermateriaal zat tenminste nog waar het hoorde

Alleen de lagerkappen van de 2 lagers van de plaatjes hebben een lichte zwarte verkleuring (ook te zien) zijn dus iets warm geweest maar ook weer niet extreem.
Nodeloos te zeggen dat we dit niet meer gaan gebruiken, maar ik ben toch wel benieuwd hoe zoiets kan ontstaan. Lijkt wel of de tappen en de lagers verkleefd zijn tijdens het stilstaan. Ik kan me tenminste haast niet voorstellen dat ik er zo mee rondgereden heb zonder iets te horen. Iemand een idee?