lagerschade vraagje

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
9000-95
Donateur
Donateur

lagerschade vraagje

Bericht door 9000-95 » za 07 jan, 2012 20:49

2 plaatjes van een tamelijk vernaggeld hoofd- en drijfstang lager van een oud B234E blok. Wat ik er van weet: ca 2 ton gelopen, waarschijnlijk niet erg stipt onderhouden en niet de beste olie gehad getuige het kannetje megagoedkope 15W40 van de bouwmarkt wat achterin lag. Blok liep echter perfect, nog een eindje mee gereden en ook onder belasting alles prima. De auto is toen een aantal maanden weggezet, daarna weer gestart en heeft zo een kwartiertje onbelast stationair warm gedraaid, voor het aftappen. Op het einde toen hij warm werd begon hij heel af en toe even lichtjes te tikken, klonk als een klepstotertje dus verder geen aandacht aan besteed. Afgezet, blok uitgebouwd en gedemonteerd en dan kom je dit tegen :?

Het lagermateriaal is echt compleet van de schalen gerukt tot en met de draaglaag eronder aan toe, op sommige plekken zie je het staal van de schaal. Wat er aan materiaal mist op de schalen zat muurvast op de kruktappen.
Met voorzichtig natschuren met korrel 1000 was het er zo af te krijgen en daarna kwamen de kruktappen er verrassend mooi onderuit. Geen sporen van vreten, verkleuring oid, alleen een heel miniem beschadigingetje op 1 vd tappen.
De overige lagers zagen er beter uit, hadden wel flink geleden maar het lagermateriaal zat tenminste nog waar het hoorde :lol: Alleen de lagerkappen van de 2 lagers van de plaatjes hebben een lichte zwarte verkleuring (ook te zien) zijn dus iets warm geweest maar ook weer niet extreem.

Nodeloos te zeggen dat we dit niet meer gaan gebruiken, maar ik ben toch wel benieuwd hoe zoiets kan ontstaan. Lijkt wel of de tappen en de lagers verkleefd zijn tijdens het stilstaan. Ik kan me tenminste haast niet voorstellen dat ik er zo mee rondgereden heb zonder iets te horen. Iemand een idee?

Afbeelding

Afbeelding

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: lagerschade vraagje

Bericht door jansen » za 07 jan, 2012 21:21

Iemand een idee?
LAGERSCHADE is ALTIJD en IMMER een GEBREK AAN SMERING!!!!!!!!!!!!!!!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 07 jan, 2012 22:45

of corrosie, overbelasting, foute montage, ....

oliedruk was er zeker, maar da's natuurlijk nog geen garantie voor goede smering.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 08 jan, 2012 12:45

of corrosie, overbelasting, foute montage, ....
Corrosie? nou lagerschalen heb ik nog nooit gecorrodeert gezien, ze draaien in een bad van olie en bestaan uit koper,nikkel en andere corrosie bestendige materialen, Overbelasting is onzin zoveel vermogen levert je motor niet en de lagers kunnen bij een goede smering en koeling veel hogere drukken weerstaan, Foute montage wijst zich binnen een zeer korte tijd na een revisie reeds uit, m.a.w. verkeerd gemonteerde lagerschalen lopen er redelijk snel weer uit en daar rij je geen duizenden kilometers mee laat staan 2ton.
Bij lagers staat of valt alles bij een goede oliesmering.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 08 jan, 2012 13:33

Dat is natuurlijk zo, bij normaal gebruik van een motor zal lagerschade door overbelasting of montagefouten niet voorkomen en zal het vrijwel altijd door smeringsproblemen komen. Was meer voor de volledigheid.

Wat corrosie betreft weet ik het zo net nog niet. Dat zal inderdaad niet optreden bij een motor die regelmatig gebruikt en onderhouden wordt. Maar als een motor lang stilstaat met oude/zure/waterbevattende olie weet ik het zo net nog niet.

Het merkwaardige aan het hele verhaal (en de achtergrond van mijn vraag) is dat ik met deze motor heb gereden, eenmaal warm zelfs redelijk belast, geen enkel probleem of bijgeluid. Dat kan ik niet rijmen met de staat van de schaaltjes op de foto hierboven. Zo'n drijfstanglager moet je gewoon horen. Dus ik vermoed dat dit is gebeurd tijdens het kwartiertje stationair draaien na een paar maanden stilstand. En oliedruk was er toen zeker, dus wat is er dan misgegaan?

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » zo 08 jan, 2012 14:49

Ben het volledig met jansen eens vwb de smering of een gebrek eraan. Zo ziet het er ook uit. Jouw motor heeft gewoon warmgedraaid zonder olie. Kan ie wel druk hebben gehad, maar kennelijk is de olie niet overal terecht gekomen. Verstopt kanaal vanwege de lage kwaliteit van de olie? Jouw bovenschaal ziet er ook erg verbrand uit.
Heb zat motoren met zulke schades gezien. Heel vaak oorzaak te laag oliepeil, olie verbrand door te hoge bedrijfstemperaturen of verkeerde olie. Oliedrukzenders zijn niet altijd betrouwbaar en als ze gaan signaal geven is het vaak al te laat.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 08 jan, 2012 14:57

geen enkel probleem of bijgeluid. Dat kan ik niet rijmen met de staat van de schaaltjes op de foto hierboven. Zo'n drijfstanglager moet je gewoon horen.
Dat klopt zo,n lager had je moeten kunnen laten horen, maar alleen als er een redelijke grote druk op de drijfstang komt, met name als er laag in de toeren wordt gereden en er plotseling vol geaccellereerd wordt, dat het je niet is opgevallen betekent gewoon dat je een rustige berijder bent.

Plaats reactie