bilstein combi

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
MISTY
Geregistreerd lid

bilstein combi

Bericht door MISTY » ma 05 sep, 2011 18:42

Heb een vraagje over de b6/b8 van bilstein.
Achter zitten nieuwe b6 dempers,maar nu is ook de voorkant aan de beurt.
Deze klus wou ik eigenlijk combineren met nieuwe eibach veren(3cm)
Zou het een storend effect hebben om achter met b6,en voor b8 te monteren inc rondom de eibach,s??
Het gaat over een 9-5 aero estate 2001.

mvg Misty

Ted raket
Geregistreerd lid

Re: bilstein combi

Bericht door Ted raket » vr 09 sep, 2011 10:05

Zou aan de voorkant de veren laten zitten en B6 plaatsen. Is goedkoper en je kunt tenminste fatsoenlijk over alle drempels. B8 is niet geschikt voor kortere veren.

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » vr 09 sep, 2011 10:09

Uhm andersom eigenlijk. Bilstein adviseert bij een verlaging van 30mm of meer B8 dempers. Bij orginele rijhoogte of verlaging tot 30mm pas je B6 dempers toe.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » vr 09 sep, 2011 10:58

Je hebt gelijk. :oops: Moet zijn: B6 is niet geschikt voor korte veren, dit ivm met de vraag van misty over rondom eibach met achter B6 en voor B8.

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » vr 09 sep, 2011 12:13

En voor het prijsverschil hoef je een B8 demper ook niet te laten liggen. Deze is geloof ik een euri of 5 duurder per stuk.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 09 sep, 2011 14:29

B8 is echter wel vrij stug... Moet je (en je passagiers) wel van houden.

Ik vind mijn 9-5 Aero met standaard (Aero) onderstel een heerlijk confortabele wagen. Ideaal als "family car".
Onder mijn 9-3 zitten B8's met H&R veren (35mm verlaging oid). En ik kan je vertellen dat dit wel stug is... Ik vind 't heerlijk, maar zou 't voor mijn "family car" niet willen...

Als het een "family car" betreft zou ik voor B6 rondom gaan, niet verder... ook aangezien je toch al B6 achteren hebt.

Succes met je keus!

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 09 sep, 2011 17:33

B8 is toch hetzelfde als B6 op de lengte na? :-S+

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » vr 09 sep, 2011 19:16

Je kan sowieso beter niet verschillende schokbrekers dan wel veren op de voor- en achteras plaatsen. Indien je de wagen voor stugger afveert, raakt deze meer onderstuurd. Voor verlagen geeft het zelfde effect.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 09 sep, 2011 20:49

Krizzie schreef:B8 is toch hetzelfde als B6 op de lengte na? :-S+
He Krizzie,

Ik heb altijd gedacht dat de B8 stugger afgesteld waren dan de B6. Maar als ik er dieper in duik kan ik dit nergens zwart-op-wit vinden... Alhoewel ik me dit wel kan voorstellen vanwege de verkorte veerweg....

De Bilstein site laat hier ook weinig over los...

Zou het kunnen zijn dat ze technisch identiek zijn behalve de afstelling?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 09 sep, 2011 21:12

Ik dacht dat B6 meer geschikt was voor sportiever rijgedrag met standaard veren en dat B8 voor verlagingsveren was. Omdat de B6 dan buiten hun normale waardes zouden werken en dan dus minder goed hun dienst konden doen.

Heb het ook maar eens gelezen hier ergens op het forum hoor. ;)

Voor de classic is er maar een keuze en dat is B6, dus heb mij niet echt verdiept in de verschillen. :P

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » vr 09 sep, 2011 22:43

Ben eruit wat betreft de B6 vs B8 in combinatie met eibach pro verlagingsveren (3cm)
Zeer positieve ervaringen gekregen van duitse ringfahrer over alle twee de combi,s.
De b6 combi is uitstekend geschikt voor sportief straatgebruik maar blijft onder alle omstandigheden comfortabel.
B8 word voor dagelijks gebruik wel heel spartaans maar is zeker goed mee te rijden,mits oppassen met stoepen/drempels/gaten.
B8 heeft een kortere werkslag maar is verder exact hetzelfde aan materialen,productie,techniek.

Misty

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » za 10 sep, 2011 22:15

evo schreef:B8 is echter wel vrij stug... Moet je (en je passagiers) wel van houden.

Ik vind mijn 9-5 Aero met standaard (Aero) onderstel een heerlijk confortabele wagen. Ideaal als "family car".
Onder mijn 9-3 zitten B8's met H&R veren (35mm verlaging oid). En ik kan je vertellen dat dit wel stug is... Ik vind 't heerlijk, maar zou 't voor mijn "family car" niet willen...

Als het een "family car" betreft zou ik voor B6 rondom gaan, niet verder... ook aangezien je toch al B6 achteren hebt.

Succes met je keus!
Dat kun je niet vergelijken! Een 9-3 en 9-5.

H&R verlagings veren zijn een stuk stuggen dan Eibach verlagings veren, mijn 9-3 Aero Coupe met Bilstein en Eibach was nou niet echt stuiterig te noemen.

Als je een 9-5 Aero Estate familie bak hebt, zou ik als je sportiever wil rijden Bilstein B8 nemen en Eibach veren nemen.

Als je echt strak de bocht om wil met je 9-5, moet je een Set JRZ Coilovers nemen :lol:, met hardheid instelling die zijn op standje 1 even comfortabel als een Aero onderstel :) .

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » vr 25 nov, 2011 22:06

in een ander topic ;
kawaman schreef:persoolijk vind ik maar 1 merk een oplossing van de 3 genoemde ....

Bilstein en eibach veren nieuwe!

B4 + OEM veren (liefst geen coldax)
OF
B6 + OEM veren
OF
B8 + ebach pro kit (ook leverbaar voor 900NG als je 9-3 veerpoten en extra-camber topmounts (speciaal voor 9-3 schokdemper en veerpoot en 900NG chassie.)

ik pas deze combi toe op de meeste autos voor dagelijks gebruik en nog geen enkele auto die niet lekker reed. En toch nog comfortabel. wie dit niet gelooft mag een ritje komen maken !

Tip! ; overhellen van een auto moet tegen gehouden worden door Swaybars laten we zeggen http://whiteline.com.au/vehicle_swaybars.php en eigenlijk is dit niet echt het werk van de veer en schokdemper. daarom zijn er door whiteline door bepaalde partij swaybars geproduceert voor de 900NG/9-3/9-5 in de toekomst ook voor de classic.

PS topmounts en veren zijn ook een slijtage onderdelen net zoals schokdempers na 80 000 a 100 000km versleten zijn vraag maar aan de duitse TUV

Idd H&R verlagings is niet progressief maar liniear en daardoor stug en niet comfortabel idem met gele koni deze combi rijdt dan ook echt K** dagelijks !

Plaats reactie