ecu wissel handbak versus automaat saab 9-3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
sumacho
Geregistreerd lid

ecu wissel handbak versus automaat saab 9-3

Bericht door sumacho » wo 02 nov, 2011 18:37

Beste Saab-vrienden,

Ik ben in het bezit van een saab 9-3 uit 1999 met 154 pk. Nu kan ik van een ander forumlid de ecu ruilen. Zijn ecu is geupgrade naar 215 pk (saab 9-3 bouwjaar 2000) maar de ecu zit in automaat, terwijl mijn saab een handgeschakelde versie is. Gaat dit werken. Uiteraard moet ik nog een APC-klep plaatsen. Die kan ik ook van hem overnemen. Alvast bedankt voor jullie reacties?

Jim.

zweef
Geregistreerd lid

Re: ecu wissel handbak versus automaat saab 9-3

Bericht door zweef » wo 02 nov, 2011 19:33

Dit gaat niet zonder meer werken. VIN en IMO code moeten in ieder geval worden aangepast. Of de 215 pk tune gaat werken is maar de vraag. Hangt van de tune af. Er is op het forum ruim voldoende info aanwezig hoe je met behulp van een pc en wat draadjes en software je ECU kan aanpassen.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 02 nov, 2011 19:40

Heey zweefie,

kleine correctie, de auto is een trionic 5 auto:

De kans is aanwezig dat dit zomaar gaat werken!

Het hangt af van de tuner, de software zou goed kunnen zijn (ook voor automaatbak en zonder beveiligingen code), maar het zou ook zomaar allemaal tegen kunnen zitten.
Dat weet je pas als je het probeert!

Gr Gijs

sumacho
Geregistreerd lid

Bericht door sumacho » wo 02 nov, 2011 20:44

Misschien zit ik nu te vloeken in de kerk, maar naast mijn saab rij ik ook een getunde volvo 850 2.3 t5. Het betreft een automaat waarbij de ecu's gewoon uitwisselbaar zijn (handbak versus automaat). Het betreft de saab ecu van Tjap (Elwin). Misschien dat iemand toevallig weet wie deze ecu heeft geupgrade.

Zou jammer zijn, maar anders laat ik mijn saab door Gijs tunen.

Groet, Jim

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 02 nov, 2011 22:16

Welke Volvo heb je? Een gele 850R? 8)

Bij je Saab is deze uitwisselbaarheid ook mogelijk, maar ook te beveiligen (wat op zich óók niet verkeerd is)...

zweef
Geregistreerd lid

Bericht door zweef » wo 02 nov, 2011 22:18

@g-ice: confusing: effe niet gezien dat het een T5 is, maar is die donor ECU niet uit een T7? " Zijn ecu is geupgrade naar 215 pk (saab 9-3 bouwjaar 2000)"

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 02 nov, 2011 22:24

Dat zou knap zijn, een T7 ecu in een T5 auto!
T5jes zijn t/m 2000 geleverd.

sumacho
Geregistreerd lid

Bericht door sumacho » wo 02 nov, 2011 22:54

Gijs, mijn volvo is geen gele R. Het is een grijze station en ziet er uit als een oude lulle auto, haha. Maar er zit een grotere turbo, downpipe en gechipt. Echt beestachtig, heerlijk omdat menig bmw en audi zich verslikken in mijn volvo. Maar goed, volgens mij moet ik gewoon kijken of de ecu van Elwin werkt. Mocht dit niet het geval zijn, dan weet ik je te vinden. Wordt vervolgd!!!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 02 nov, 2011 23:03

Dat is inderdaad het slimste plan, hopelijk werkt het allemaal en ben je lekker goedkoop uit. 8)

sumacho
Geregistreerd lid

Bericht door sumacho » za 05 nov, 2011 12:34

Even een update: vandaag bij Elwin geweest voor de ecu. Het was de bedoeling om de ecu's om te ruilen. Ja, de geupgrade ecu werkt op mijn saab. Maar helaas mijn standaard ecu werkte niet op dit van Elwin. Helaas, we hebben de apc-klep en ecu niet omgewisseld, omdat Elwin anders niet meer kon rijden. Kennelijk zijn standaard ecu's beveiligd. Dat wist ik dus niet

Groet, Jim.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 05 nov, 2011 19:50

Klopt, standaard staat in de software de beveiliging code aan.
Luie / aardige tuners schrijven zonder code omdat dat makkelijker / beter door te verkopen is.

Plaats reactie