intercooler, downpipe

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

intercooler, downpipe

Bericht door 9323 » do 25 aug, 2011 16:48

Hallo,

Mijn 9-3 T5 zit nu op 225 pk/340nm. Dat is heel lekker, maar het kan nog een stuk leuker heb ik begrepen door een aluminium intercooler en 3" downpipe te monteren. Kunnen jullie dat beamen? En welke raden jullie aan? Prijs/kwaliteit is een belangrijke overweging...

AlexJ
Donateur
Donateur

Re: intercooler, downpipe

Bericht door AlexJ » do 25 aug, 2011 17:03

Hier is al veel over gesproken.
De search (rechtsbovenin) beantwoord al deze vragen.

Ook google helpt veel, je zult sites van Saab tuners vinden met veel informatie over de mogelijkheden (pk's / kosten).

Maar inderdaad, een downpipe helpt met het behalen van een hoger aantal pk's, wel de juiste software (ecu) hebben dan!
alu IC niet direct meer pk's, wel langer hogere druk (en beter voor je turbo)

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 25 aug, 2011 20:12

Even inhaken op AlexJ's reactie: volgens mij krijg je geen extra pk's met een 3" downpipe, maar komen de pk's die je hebt eerder beschikbaar. Ik heb een half jaar geleden een 3"DP (via Saab-Tuners.com) op laten zetten (G-ice, mijn tunert, had de software er al klaar voor gemaakt) en de duw die je normaal rond de 3000rpm hebt, komt nu al rond de 2000-2200rpm. Ik voel dit iedere dag! :D

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 26 aug, 2011 10:35

Ja volgens mij is dat dus toch niet zo. Een hoger vermogen is haalbaar doordat een grotere downpipe een dermate hogere flow mogelijk maakt waardoor de turbo gewoonweg meer druk kan leveren. De standaard downpipe haalt dit niet, waardoor er een minder hoog top vermogen behaald kan worden. Zo is het met de standaard downpipe op een 900NG/9-3OG (2.0liter blok) niet mogelijk om meer dan 225pk eruit te persen. Door het plaatsen van de grotere downpipe zul je met de standaard turbo wel hoger komen. 250-270pk is haalbaar, alhoewel je op dit moment wel het risico hebt dat je je turbo naar de ... helpt.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 26 aug, 2011 10:56

Ik sluit me bij AlexJ aan. De downpipe zorgt voor de afvoer van lucht van de turbo. Voor opspoelen heeft dat niet zoveel effect. Bovenin de toeren begint de downpipe een restrictie te voeren om lucht van de turbo weg te voeren. Door te vergroten kun je weer een stuk verder doortrekken.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » vr 26 aug, 2011 11:05

DIt is natuurlijk allemaal nogal discutabel.. theorie en praktijk liggen vaak iets verder uit elkaar dan je zou verwachten :)

De 3'' (eigenlijk is dat 2.5'' want de aansluitflens is 2.5'') is slechts anderhalf keer groter dan de 2'' downpipe qua oppervlakte (area). De 3'' hoest er makkelijk lucht voor 500 pk doorheen dus 300 zou theoretisch ook met een 2'' moeten kunnen.
Tevens is de turbine behuizing natuurlijk een flinke restrictie in het verhaal.

Hoe heter de uitlaatgassen hoe meer volume het gas inneemt, dus hoe lager de EGTs zijn hoe kleine je downpipe zou mogen zijn. Heb je een betere afstelling en een betere IC, dan is er misschien meer haalbaar met de standaard downpipe als je zou denken (que topvermogen).
De tegendruk van de grotere DP is natuurlijk kleiner waardoor de drukval over de turbine groter is en deze zijn werk beter kan doen.

Ik zou voor de 3'' gaan en de (cheapass) intercooler... maar wie ben ik?

/G

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 26 aug, 2011 11:07

(Edit: dit verhaal getikt voordat ik de reply van dilemma had gezien)

Het is inderdaad zo dat door het plaatsen van een grotere downpipe de spoolup wordt vervroegd. Als ik me niet vergis begint de spoolup van de standaarddownpipe pas rond de 3000rpm echt lekker, terwijl dit moment bij een 3" al bij 2300rpm ligt (en maximale druk al voor de 3000rpm).

Dus een grotere downpipe zorgt voor:
- eerdere spoolup, eerdere maximale druk
- het verhogen van de maximale druk

(in hoeverre de rest van de uitlaat (het stuk achter de downpipe) invloed heeft op dit hele gebeuren weet ik niet)

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » vr 26 aug, 2011 11:17

De diameter van de uitlaat is minder bepalend (een cat met een hoge flow is wel aan te raden bij hoge vermogens) omdat de temperatuur van de gassen dan al zover is afgenomen dat het volume ook door een kleine pijp past.
Ik heb vanaf de cat 2.5'' en dat voldoet voor 500 paardjes prima :)

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 26 aug, 2011 17:59

Dank voor al deze input! Ik kan beamen dat de turbo nu pas echt lekker begint op te spoelen rond de 3000 toeren, en dat bevalt me eigenlijk niet zo. Als zo'n 3" downpipe zoveel effect heeft lijkt mij dat dus een uitstekende upgrade! Het liefst een Ferrita natuurlijk, maar da's een beetje duur; JT volstaat vast ook wel.

groet

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 26 aug, 2011 22:30

Kijk ook eens bij BSR, ik weet niet wat een Ferrita of een JT precies kost, maar een BSR kost rond de 630,- en zit kwalitatief zeker zo goed in elkaar als de Ferrita. Tevens heeft de BSR ook 5 Bungs voor het aansluiten voor o.a. Lambda Sensoren.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 28 aug, 2011 20:34

AR schreef:...Tevens heeft de BSR ook 5 Bungs voor het aansluiten voor o.a. Lambda Sensoren.

BSRrrrr... 5 bungs ???? Waar zitten die dan allemaal?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 28 aug, 2011 22:09

2 bij de turbo flens. En drie achter de kat.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 29 aug, 2011 8:42

Ah... Thanks.

Die twee achter de turbo-flens snap ik wel (narrow & broad band Lambda). Waarvoor die drie achter de cat? Eentje lijkt me daar toch voldoende (lambda voor werking cat)?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 30 aug, 2011 23:15

Niemand? Ben wel benieuwd eigenlijk...

Plaats reactie