900 classic 2.0i 16v, wat is kosten/baten realiseerbaar?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
XC-C30
Geregistreerd lid

Re: 900 classic 2.0i 16v, wat is kosten/baten realiseerbaar?

Bericht door XC-C30 » wo 16 feb, 2011 14:29

S@@bman schreef:
XC-C30 schreef: Hier heb je voor zover ik weet toch de goedkeuring van de constructeur voor nodig in België (en dus ook nieuw PVG omdat dit anders niet meer klopt voor de keuring)?
Hoe kan het dan dat ik verschillende liefhebbers ken die bijvoorbeeld met een 99 rijden met een turboblok uit een 900?
Gert-Jan bijvoorbeeld :wink: .
Als deze als oldtimer staan ingeschreven is men hier minder streng op. Als daily, geen gedacht, misschien Waalse keuring?
Ik weet het niet hoor, ik kan er zo ook geen verklaring voor vinden... Officieel zou het allesinds niet mogen.

edit: Ik ken zelf ook wel mensen die een groter blok in hun wagen gelegd hebben dan origineel... Soms zien ze het kennelijk niet...

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » wo 16 feb, 2011 14:42

Tja, het zou kunnen dat ze er gewoon niet op letten.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » wo 16 feb, 2011 14:43

Komt idd door de oldtimer keuring.

Ik ben er nog niet mee naar de keuring geweest, dus voor mij is het nog even spannend :wink: Maar het enige voordeel van de oldtimer keuring is dat je maar 1 keer moet gaan en dat ze alleen de remmen en stuurinrichting nakijken + hij moet in een beetje redelijke staat zijn.

Wanneer je dan door de keuring geraakt, doe je er mee wat je zelf wilt, al leg je er een porsche motor in, maakt niet meer uit. Nadeel is dat je zeer beperkt gebruik mag maken van de wagen.

Maar als je auto is ingeschreven voor dagelijks gebruik, of classic car, is het niet toegestaan, tenzij ze het natuurlijk niet opmerken.

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » wo 16 feb, 2011 14:50

XC-C30 schreef:Motorswaps mogen in dit Apenland dat men België noemt simpelweg niet.... Daarom dat we dus opzoek zijn naar andere oplossingen.

dit is ook het eerste wat ik er van hoor, en ik ben een belg
en heb al genoeg andere blokjes geswapt ;)

XC-C30
Geregistreerd lid

Bericht door XC-C30 » wo 16 feb, 2011 16:22

veel geluk gehad dan. Bij een ongeval ben je onverzekerd (zelfs al betaal je wel daadwerkelijk verzekeringspremie) omdat de werkelijkheid dus niet meer overeenstemt met het PVG...

Zoals Gert-Jan dus ook al zei is het enkel toegestaan (eigenlijk eerder gedoogd!) voor oldtimers.

Overigens is er verandering opkomst die het voor oldtimers nog lastiger gaat maken.

Oldtimerstatus veranderd van >25jaar naar >30jaar en zou ook een volledige keuring moeten ondergaan (weet niet juist wanneer dit ingaat), en inderdaad de beperking van een straal van 25km is te beperkend voor ons (daarbij is mijn saab nog geen oldie)...

Punt is: motorswap mogen we vergeten!

Candisa
Geregistreerd lid

Bericht door Candisa » wo 16 feb, 2011 16:37

En voor de mensen die het nog niet willen geloven, bedenk dat even dit:
Zou een land dat zelfs zelf-uitgevonden attesten vraagt om een wagen te mogen verlagen (ook al zijn de veren TUV goedgekeurd!) en zelfs dan nog vereist dat de bodemvrijheid 11cm bedraagt en de uitlijning van de wielen nog 100% zoals origineel is, het toestaan om "even" een ander motorblok in een wagen te gooien denk je?

Dit is dus illegaal in België en je bent bijgevolg dat ook vogelvrij als je dit toch doet en er iets gebeurt (zelfs als de verzekeringsmaatschappij op de hoogte is en dus met veel plezier extra geld van u int voor de extra pk's)!

Sterker nog, iedere vorm van motortuning is in België illegaal. Het enige wat legaal is, is een open luchtfilter plaatsen, een sportuitlaat (MET attest!!!) plaatsen en de catalysator van een pre-1/1/1993 wagen verwijderen. Zelfs chiptuning op een straat-wagen is in principe verboden en ieder Belgisch chiptuning-bedrijf die slim genoeg is om zichzelf in te dekken zal dan ook eisen om een papiertje te tekenen waarop staat dat een gechiptunede wagen niet meer op de openbare weg mag komen, vooraleer er nog maar een vinger naar de wagen wordt uitgestoken!

Isabelle

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 16 feb, 2011 17:27

Tja, auto's kosten wel wat minder in Belgie, vergeleken met Nederland, dus gewoon een sneller type 900 classic kopen, gaat af fabriek tot zo'n 175 pk. Hard zat voor een cabrio met een top van iets net over de 200 km/u. Met die snelheid zijn de achter passagiers waarschijnlijk al lang weggewaaid :lol:
Het Belgische systeem werkt ook met CV's daar mag je dus ook niet van gaan afwijken, dat is dan weer belastingontduiking :cry:

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » wo 16 feb, 2011 20:55

ALLES IS IN ORDE bij mij ;)
europeese keuring op alles
hoe ik het gedaan heb lang verhaal
normaal verzekerd(classic verzekerd, kan vanaf 20 jaar oud,)maar je moet een 1ste wagen verzekerd hebben, maar gewoon als oldtimer wegebelasting

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 18 feb, 2011 18:52

Dee beperking die geldt voor oldtimers, kan je makkelijk omzeilen door een verzekering te nemen via de Saabclub.
Je moet dan wel een andere auto hebben die verzekerd is voor dagelijks gebruik (mag zelfs bij een andere verzekeraar zijn).

De enige beperking die je dan nog hebt, is dat je de auto (met O-plaat) niet dagelijks mag ingezet worden voor woon-werkverkeer en hij mag niet verhuurd worden.
De formule van de verzekering (bijv. al dan niet met rechtsbijstand) bepaal je zelf.

Plaats reactie