Goed allen, na de gezellige PAAS-meeting van vorig jaar in Rotterdam, maar na de komst van de Milieuzone; dit jaar een Zuid-Holland meeting. Dit ter voorkoming dat SAAB-vrienden met een bouwjaar van voor 1992 niet mee kunnen. Ook geeft dit de mogelijkheid tot een mooie rit door onze mooie provincie.
Downloaden rit
De papieren routebeschrijving
De papieren kaart
Het Garmin routebestand
Het TomTom Routebestand
Het Google Eart type 1 (KML) Routebestand
Het Google Earth type 2 (KMZ) Routebestand
Het Navigon type 1 (RTE) Routebestand
Het Navigon type 2 (Freshroute) Routebestand
We starten bij de Gamma in Schiedam op het bedrijventerrein (kunnen veel auto's terecht, kan iedereen vinden en we zitten niemand in de weg)

en dan rijden we door naar de Platte Reedijk in Heinenoord, via een kleine omweg

Moment
7 mei 2016 (8 mei is het moederdag, 7 mei lijkt de preferente datum.
Starttijd
11:00 des morgens.
Afstand/ritduur
Afstand is 65,28km exact en zal 1:31 duren. Maar reken op 2 uur, wij zullen wat langzamer rijden dan de toegestane snelheden. Ik rijd voorop, maar zal gemiddeld 15 tot 20km onder de toegestane snelheid rijden op provinciale wegen en snelwegen. De ervaring leert, dat door vertragingen van invoegend verkeer, verkeersheuvels, uit het ramen turen, etc. de achterste bestuurders moeten bijtrekken. Als de snelheid daarvoor te hoog ligt, ontstaan er anders gevaarlijke situaties. Heb daarom geduld in de stoet.
Organisatie
Als organisatie ben ik alleen. Zeker als er veel auto's komen zal het fijn zijn voor de rit als om de 10/15 auto's een lid van de organisatie zit die de route kent en deze op de TomTom zal hebben. Update: Ondertussen is de route geschreven en de nodige afspraken zijn gemaakt. Hulp is nu alleen nog nodig in de vorm van ze veel mogelijk mensen met een TomTom of Garmin die de foute kunnen downloaden op de navi zodat als we opgeknipt worden iemand voorop het opgeknipte deel kan rijden met de route. Hoe meer mensen op navigatie rijden, hoe prettiger.
Rit
Ik heb een rit gemaakt gevolgd door het bekende bandje-trap. Mocht iemand dan de groep kwijtraken, dan is het wijs de navigatie naar de eindlocatie te laten navigeren. De rit zal beschikbaar gemaakt worden voor de TomTom en Garmin. Heb je een afwijkende navigatie, laat dit weten, dan zal ik kijken of daar een bestand voor gemaakt kan worden.
Er is een eerste plan voor een route, zie hier versie 0.2. De start is dan bij Gamma Schiedam, daar is ruimte en een afslag vanaf de snelweg, daardoor voor iedereen snel en gemakkelijk te vinden. Einde is nu gepland bij "De Platte Reedijk" bij Heinenoord. Daar is veel ruimte voor parkeren, we zijn dan uit de weg van de bewoonde wereld, waardoor wij de ruimte hebben en niemand in de weg zullen zitten. Let op, er is geen bandjetrap bij de Gamma, de parkeerplaats is voor klanten en het is niet wenselijk dat wij ons daar onnodig lang ophouden.
Aanpassingen t.o.v. versie 0.1:
- We gaan minder ver Delft in, daardoor missen we een hoop stoplichten en een lastige op- en afrit vroeg in de route (zonde als we daar al opbreken). Hierdoor missen we wel een mooi stukje route, maar we blijven dan beter bij elkaar
- De route bij Poortugaal is aangepast, zodat we de weg met veel stoplichten en flitspalen ontlopen. Hiervoor in de plaats meer rontondes.
- We gaan niet meer via de A29 naar Heinenoord, maar rijden provinciaal door naar Zwijndrecht. Mooie aanvulling op de route
- Na een verplicht stukje A16 nemen wij de afslag naar de N217, hierdoor moeten we door de Kiltunnl. Daarvoor geldt een tol-bedrag ad € 2,00. Als dit op te veel bezwaar stuit, zal ik dit schrappen uit de route. Alternatief is dan of 36km omrijden via de snelweg om op hetzelfde eindpunt te eindigen, of slaan alles over rechts van de A29 en gaan alsnog via de A29 direct naar Heinenoord, route wordt dan 24km ingekort. Beide alternatieven lijken mij erg zonde om € 2,00 te besparen. Alternatief 3 is namelijk nog duurder als we na de A15 via Spijkenisse, Hekelingen, Nieuw- en Oud-Beijerland rijden, omdat tussen Hekelingen en Nieuw-Beijerland alleen een pontje gaat en dat is met 20+ auto's niet grappig of gratis.
- We vervolgen de N217 verder via 's-Gravendeel en Maasdam naar het eindpunt de Platte Reedijk in Heinenoord. Een leuk stukje is dit. Eventueel dit deel nog uit te breiden met wat extra touristische kilometers.

Inschrijving
De organisatie en het plannen van de rit is uiteraard gratis. Toch graag inschrijven voor interesse en daarbij locatie en ritverwachtingen noteren.
Als de opkomst groot is, dan is het verstandig als wij een reservering maken bij een koffie-/eetmogelijkheid. Deelnemen daaraan is niet verplicht, men kan ook een eigen broodtrommel, thermoskan koffie of platvink meenemen en genieten van de Saabs. Als je een projectpagina hebt van je auto, en die staat niet in je handtekening, meld die dan. Dan noteer ik die. Anders neem ik die automatisch over.
Dus vermelden bij inschrijving:
- Saab type;
- Ritvoorkeur (ja/nee);
- Voorkeur datum 24 april, 1/7 mei of 5 juni (alleen meegeven als je écht voorkeur hebt, als het je niet uitmaakt, geen datum opgeven)
- Kom je alleen of met een vriend(in)/partner en
Telling
- Wel rit: Iedereen
- Geen rit: nvt
- Aantal aanwezigen:
4437 - Aantal Saabs:
3224
Deelnemers
- Niels83 Saab 900 classic T16 Special [Organisatie]
- jaapvanthoff 900 classic caab T16S '92
- Ronald_82 9³ SE
- Paskalius 9-3 2.0 SE CABRIO MY98
- Koppelbaas Saab 900 NG Cabrio MY95 '9-3 Aero look'
schoenmaker 900 classic[Afgemeld]- Joopyboy 900 classic blauw i-tje
- Turbobakk 900 T16 Aero
- vonk0130 Sonett III
schuimkraag9-5 Aero '02- martinphili 900 ng cabriolet
- satefan 900 classic van (juni) 1992
stefanR9³ ss of de 900 classic caab afhankelijk welk van de 2 projecten op dat moment rijdtRandolph9³ CaabBoedhamania95 9-5 Aero[Afgemeld]- AlexJ 9-5 estate 2003
- harolddevries 9³ 2.2 TID uit 2002
- peterbreda 96 TT '61
ralph_m900 classic steilneus (gok ik), anders 9-5 2.3t '99 of 96v4 '72- Steve-O 9-5 Estate
- RobSch 9-5 sedan met zoon
- Sjaak Langendoen via facebook
- Jasper Voorma Saab 9-5 Aero '00 via facebook
Merijn NijhuisNiels83 zijn 9³ Troll Aero Cabrio via Whatsapp- Paul Viking 900 Aero T16 '84
- NOE SAAB 9-3 ss 2.0t ARC
- SKosse Saab 9-3 2008 Aero
- Thieuke 9-5 of 900 classic
- Boef_Arjen 900 classic
- Sebusta 9³ Caab
- roland900NG 9-5 Estate Aero
- Barten 9³ SC Aero
Beste SAAB liefhebber
Morgen is de Zuid-Holland rit en jij hebt je daarvoor opgegeven. De voorspelde temperaturen zijn super, dus mijn initiële angst door de regen en kou van de afgelopen weken was onterecht. Bijgesloten alle mogelijke routes denkbaar voor iedere navigatie op de markt. Ook twee PDF's, één met de kaart en één met de route op papier.
Downloaden rit
De papieren routebeschrijving
De papieren kaart
Het Garmin routebestand
Het TomTom Routebestand
Het Google Eart type 1 (KML) Routebestand
Het Google Earth type 2 (KMZ) Routebestand
Het Navigon type 1 (RTE) Routebestand
Het Navigon type 2 (Freshroute) Routebestand
Huishoudelijke mededelingen:
Start
De start is vanaf de Gamma Schiedam Noord ('s-Gravelandseweg 363, 3125 BJ Schiedam). Maar als je de route in je navigatiesysteem plaatst en je selecteert de route, dan moet je navigatie als het goed is je naar het startpunt navigeren. We hebben geen afspraak met de Gamma, het is toevallig een grote parkeerplaats in de buurt van de start van onze route. Wij moeten dus niet voor overlast zorgen (dus geen bandjetrap bij de Gamma, dat kan met een cola bij het eindpunt!), het verzoek is daarom om zo ver mogelijk van de ingang van de Gamma te parkeren tot we gaan rijden. Parkeren bij de Gamma daarom binnen het rode vlak indien mogelijk:

Als dat niet kan door drukte bij de Gamma, wijken wij uit naar de overkant van de straat. Als je met je rug naar de ingang van de Gamma zit, dan zie je onderstaande afbeelding. Probeer eerst bij de parkeerplaatsen bij “1” te parkeren en als dat niet kan dan aan de overkant bij “2”:
Op de kaart ziet dat er zo uit:
Wij starten om 11:00 met rijden. Is er iets, waar wij contact over moeten hebben. Dan ben ik in uiterste noodzaak te bellen op: [Zie je mail of pb mij]. Waarom uiterste noodzaak? Er komen ongeveer 30 SAABs, dus als iedereen mij belt om 10:55 komt het niet goed
Finish
Wij eindigen bij de Platte Reedijk. De eigenaar heeft mij verzekerd dat er voldoende parkeergelegenheid zal zijn. Daar kan je een kopje koffie bestellen of een broodje kroket/gezond etc. Graag per bestelling zelf afrekenen. De ervaring uit de vorige meeting die ik organiseerde was dat er anders altijd kosten over blijven voor de organisator

Veiligheid
- Veiligheid voor alles! Rijd niet door rood doordat je probeert bij een groepje te blijven, zorg dat je de navigatie gevuld hebt met de route, of een navigator naast je met een papieren versie die bijgesloten is. Anders rijd je naar het eindpunt de Platte Reedijk waar bandjetrap plaats zal vinden.
- Houd je aan de toegestane snelheden, ik heb geprobeerd alle flitsers te vermijden in de route, maar ook ik ken ze niet allemaal.
- Ook al rijden we als groep, dat zijn wij voor het verkeer niet. Dus niet blind achter je voorganger aanrijden, als er haaientanden bij de rotonde staan, heb je geen voorrang

- Het begin van de route bij Delft is een smalle weg, pas op voor tegenliggers en doe niet gek daar.
- Het begin langs het water bij Delft heeft in mijn herinnering hele gemene drempels. Knal daar niet overheen, tenzij je expliciete haat hebt voor je carter of uitlaat.
Vergeet niet dat wij via de Kiltunnel zullen rijden. Hier informatie over de tarieven. Dit kost € 2,00 per auto. Je kunt betalen d.m.v. contant (zorg voor een € 2 munt in je zak), chipknip, pinnen, Visa of Mastercard creditcard.
Herkenbaarheid
Ik rijd zelf naar alle waarschijnlijkheid in mijn Odoardogrijze 900 Aero classic coupé. Mocht er wat geks gebeuren, ben ik te herkennen aan mijn 9³ Troll cabrio. Verder is dit mijn blije hoofd als je mij zoekt:

Ik heb geprobeerd een leuke route te maken, ik hoop dat jullie ervan zullen genieten.
Hartelijke SAABgroet,
Niels