vragen over de 90
-
op
- Donateur (4x)

vragen over de 90
zit er eenzelfde interieurluchtfilter als van de 900 op de 90?
Heeft een 90 een injectiesysteem of een carb?
Is er zonder problemen gas in te bouwen?
groet,
Olaf
Heeft een 90 een injectiesysteem of een carb?
Is er zonder problemen gas in te bouwen?
groet,
Olaf
-
sb129h
- Donateur (2x)

Euh, interieurluchtfilter? Die zal je bij een 90 niks kosten, die heeft-ie niet.
Een 90 is voorzien van een carburateur, meer bepaald een Stromberg CD 175 (eerste jaren) dan wel een Pierburg-nogwat (latere jaren).
Laatste vraag: ja. D'r zijn veel 90's die op gas een hele afstand hebben afgelegd, of nog steeds daar mee bezig zijn. G3 is, vanwege de bouwjaren, officieel niet mogelijk.
Lian
Een 90 is voorzien van een carburateur, meer bepaald een Stromberg CD 175 (eerste jaren) dan wel een Pierburg-nogwat (latere jaren).
Laatste vraag: ja. D'r zijn veel 90's die op gas een hele afstand hebben afgelegd, of nog steeds daar mee bezig zijn. G3 is, vanwege de bouwjaren, officieel niet mogelijk.
Lian
-
op
- Donateur (4x)

-
jelger
- Geregistreerd lid
Een automatische choke was er alleen voor injectiemodellen.
Carburatie modellen hadden net als de 900 altijd een handchoke.
Het is inderdaad hetzelfde blok als in de 99 vanaf model 82 [h-blok].
Een 90 is niets anders dan het voorste stuk 99 aan de achterzijde van een 2-deurs 900 gelast. Technisch dus verder ook niks afwijkends. Qua uitrusting van binnen is het gewoon een 99 van de laatste bouwjaren.
Carburatie modellen hadden net als de 900 altijd een handchoke.
Het is inderdaad hetzelfde blok als in de 99 vanaf model 82 [h-blok].
Een 90 is niets anders dan het voorste stuk 99 aan de achterzijde van een 2-deurs 900 gelast. Technisch dus verder ook niks afwijkends. Qua uitrusting van binnen is het gewoon een 99 van de laatste bouwjaren.
-
op
- Donateur (4x)

-
9900
- Donateur

-
Hannes
- Forum Admin
-
Sapphire
- Donateur (7x)

-
GHIA
- Geregistreerd lid
-
esalet
- Donateur (8x)

Grappig.op schreef:Grappig, de 96 had wel vaak een automatische choke op de carburateur.![]()
Het heeft wel wat zo'n handchoke, maar de auto moet ook door anderen gebruikt kunnen worden, en niet iedereen kan met een choke overweg
Mijn vader had in 1982 dezelfde zorg toen hij de Ford Capri II GT (jaja) verving door een nieuwe Saab 99. Kan moeder wel met de handchoke overweg.
Bleek geen enkel probleem, dus bij de aanschaf van een nieuwe 90 in 1986 was dit al geen issue meer. Je bent er zo aan gewend, én wat mooi is: het oranje waarschuwingslicht is nadrukkelijk aanwezig en wordt zelfs weerspiegeld in de linkerspiegel. Niet te missen dus.
Maarrehhhh, overweeg je een aanschaf?
Ik zeg: Doen! (simpele techniek, dijk van een wegligging, betaalbare aanschafprijs, een bonk karakter).
Maar goed dat zal inmiddels niemand meer verbazen dat dit mijn advies is!
-
op
- Donateur (4x)

Etienne,
Er kriebelt van alles. EERST gaat de turbo eruit, dan ga ik kijken.
Ik vind een late 99 mooi, met 90 bumper en lip, maar een hele 90 is ook wel heel gaaf. En met flinke kofferbak, da's lekker op LPG
Verder ben ik vergeten hoe het rijdt, ik herinner me de wegligging van de 99 special als zeer goed, fijner dan een 900 zonder sportonderstel.
groet,
Olaf
Er kriebelt van alles. EERST gaat de turbo eruit, dan ga ik kijken.
Ik vind een late 99 mooi, met 90 bumper en lip, maar een hele 90 is ook wel heel gaaf. En met flinke kofferbak, da's lekker op LPG
Verder ben ik vergeten hoe het rijdt, ik herinner me de wegligging van de 99 special als zeer goed, fijner dan een 900 zonder sportonderstel.
groet,
Olaf
-
sb129h
- Donateur (2x)

-
sb90
- Geregistreerd lid