vragen over de 90

1985-1987
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

vragen over de 90

Bericht door op » za 03 okt, 2009 21:23

zit er eenzelfde interieurluchtfilter als van de 900 op de 90?
Heeft een 90 een injectiesysteem of een carb?
Is er zonder problemen gas in te bouwen?
groet,
Olaf

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » za 03 okt, 2009 21:29

Euh, interieurluchtfilter? Die zal je bij een 90 niks kosten, die heeft-ie niet.
Een 90 is voorzien van een carburateur, meer bepaald een Stromberg CD 175 (eerste jaren) dan wel een Pierburg-nogwat (latere jaren).
Laatste vraag: ja. D'r zijn veel 90's die op gas een hele afstand hebben afgelegd, of nog steeds daar mee bezig zijn. G3 is, vanwege de bouwjaren, officieel niet mogelijk.

Lian :O:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 03 okt, 2009 22:52

En dan zit er dus ook een choke op?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 03 okt, 2009 22:53

Ja.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 03 okt, 2009 23:05

Het is hetzelfde blok als de 99.
Welke type's 99 hadden dan een automatische choke? en is die er ook voor de 90?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 03 okt, 2009 23:08

Een automatische choke was er alleen voor injectiemodellen.
Carburatie modellen hadden net als de 900 altijd een handchoke.

Het is inderdaad hetzelfde blok als in de 99 vanaf model 82 [h-blok].

Een 90 is niets anders dan het voorste stuk 99 aan de achterzijde van een 2-deurs 900 gelast. Technisch dus verder ook niks afwijkends. Qua uitrusting van binnen is het gewoon een 99 van de laatste bouwjaren.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 03 okt, 2009 23:19

Grappig, de 96 had wel vaak een automatische choke op de carburateur. :D

Het heeft wel wat zo'n handchoke, maar de auto moet ook door anderen gebruikt kunnen worden, en niet iedereen kan met een choke overweg :?

9900
Donateur
Donateur

Bericht door 9900 » za 03 okt, 2009 23:27

De meeste jongeren onder ons (onder de 25 á 30) weten niet eens wat een choke is. (of het moeten hobbyisten zijn)

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » za 03 okt, 2009 23:28

Kwestie van even goed uitleggen.

Na een paar keer kon ook mijn vriendin goed met de choke uit de voeten.

1. helemaal uittrekken en starten
2. paar seconden laten lopen en dan half indrukken
3. als het meterje van het water in het midden staat helemaal indrukken

perfect. :)

Echt een leuke auto zo'n 90.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 03 okt, 2009 23:33

9900 schreef:De meeste jongeren onder ons (onder de 25 á 30) weten niet eens wat een choke is. (of het moeten hobbyisten zijn)
/meldt :lol:

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » zo 04 okt, 2009 0:03

op schreef:Grappig, de 96 had wel vaak een automatische choke op de carburateur. :D
Daar lag dan ook een Ford motor in en die jongens waren vroeg met de automatische choke, eerst via het koelwater, later via de dynamo.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 04 okt, 2009 10:29

op schreef:Grappig, de 96 had wel vaak een automatische choke op de carburateur. :D

Het heeft wel wat zo'n handchoke, maar de auto moet ook door anderen gebruikt kunnen worden, en niet iedereen kan met een choke overweg :?
Grappig.
Mijn vader had in 1982 dezelfde zorg toen hij de Ford Capri II GT (jaja) verving door een nieuwe Saab 99. Kan moeder wel met de handchoke overweg.
Bleek geen enkel probleem, dus bij de aanschaf van een nieuwe 90 in 1986 was dit al geen issue meer. Je bent er zo aan gewend, én wat mooi is: het oranje waarschuwingslicht is nadrukkelijk aanwezig en wordt zelfs weerspiegeld in de linkerspiegel. Niet te missen dus.

Maarrehhhh, overweeg je een aanschaf?

Ik zeg: Doen! (simpele techniek, dijk van een wegligging, betaalbare aanschafprijs, een bonk karakter).

Maar goed dat zal inmiddels niemand meer verbazen dat dit mijn advies is! :wink:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 04 okt, 2009 11:14

Etienne,
Er kriebelt van alles. EERST gaat de turbo eruit, dan ga ik kijken.
Ik vind een late 99 mooi, met 90 bumper en lip, maar een hele 90 is ook wel heel gaaf. En met flinke kofferbak, da's lekker op LPG :wink:

Verder ben ik vergeten hoe het rijdt, ik herinner me de wegligging van de 99 special als zeer goed, fijner dan een 900 zonder sportonderstel.
groet,
Olaf

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » zo 04 okt, 2009 11:39

En vanwege de slechts 2 deuren lekker torsiestijf en bovendien een kort draaicirkeltje. Qua rijeigenschappen echt wel een lekker Saabje!

Lian :O:

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » ma 05 okt, 2009 0:01

9900 schreef:De meeste jongeren onder ons (onder de 25 á 30) weten niet eens wat een choke is. (of het moeten hobbyisten zijn)
uitzondering! :lol: :lol:

Plaats reactie