Arme arme draagarmen

1985-1987
vanderzanden
Geregistreerd lid

Arme arme draagarmen

Bericht door vanderzanden » wo 05 aug, 2009 13:52

De wagen: saab 90, 6/1/1987 op de weg gekomen.
Het apk oordeel, "linker plus rechter chassispoten ter hoogte van de draagarmen" dienen gelast te worden.
Opties: 1.professioneel bedrijf dit laten lassen, 2.een goede doe het zelver laten lassen, 3.ongekeurd rondrijden totdat het fout gaat, 4.direkt naar de lokale sloop brengen waarna deze binnen 30 minuten geplet is, 5.verkopen aan een liefhebber die er nog iets of meerdere ietsjes in ziet.
Koetswerk ziet er goed uit, motor heeft 270.000 km gelopen, is starten en rijden. Schakelt goed, recent nieuwe koppeling/hulpcylinder, etc. Goede raad is duur maar een modaal maandsalaris besteden om deze weer op weg te helpen is veuls te duur, zeg maar optie 1. Optie 3 en 4 vind ik minder geslaagd, blijft over 2 en 5. Wie roept?

Afbeelding

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 05 aug, 2009 13:55

Heeft het haast en heb je een mogelijkheid om deze SAAB 90 te stallen?? :roll:

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » wo 05 aug, 2009 14:05

Apk loop over een week af en haast is iets betrekkelijks, hebben nog een 900 en 9000 tot onze beschikking. Indien nodig wordt de masjien geschorst en opgeborgen. Stalruimte is geen probleem alleen zinloos stallen lijkt mij niet handig :roll:.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » wo 05 aug, 2009 14:27

Nike, je hebt gelijk, duurkoop = goedkoop .... maar .... om meer dan de dagwaarde die deze auto ooit zou kunnen hebben te investeren vind ik niet verstandig en ik wil eigenlijk zo verstandig zijn om ook eens een keer naar mijn verstand te luisteren. :)

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 05 aug, 2009 15:10

Ik wil best wel de 'lasklus' doen, maar vanwege de rechter schouder moet je gaan denken dat ik dat volgend
voorjaar pas voor je kan gaan doen ennuuhh, er is nog 1 wachtende voor u. :wink:

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 05 aug, 2009 18:52

Optie 2! Laten lassen door een goede maar niet al te dure lasser. En daarna zelf netjes de afwerking doen.

Dacht dat Menno een goed heerschap wist in Den Haag voor dit soort klussen. Wel voor zonder haast zeg maar.

Maar misschien heeft iemand anders ook wel een tip voor een lasser.

Groet,

Hannes

ps: wat doet een modaal maandsalaris tegenwoordig want 1500,- hoeft het toch niet te kosten?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 05 aug, 2009 20:30

Optie 6 een lasapparaat kopen en zelf leren lassen. De leukste, en op termijn de aller goedkoopste oplossing! Dit is een mooie plek om mee te starten, het hoeft namelijk niet mooi alleen stevig! Je hebt nog twee andere wagens dus mobiliteit is waarschijnlijk geen probleem. Daarnaast heb je stallingsruimte lees ik, dus waar wacht je nog op ;)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 06 aug, 2009 0:24

Je kan het zelfs een aap leren als je genoeg bananen hebt. Er is vast nog wel meer te lassen in je leven, zo'n apparaat heb je zo terugverdiend want het laten doen is duur. Maar Arjen kan het ook uitstekend idd.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » do 06 aug, 2009 8:51

Dank je Sapphire voor het bananenidee, ik heb in een oud en toen niet grijs verleden ook wel gelast, gebakken moet ik dan zeggen, maar dat was aan dik plaatmateriaal en staalprofielen. Ik vind lassen aan een auto op een vitale plek toch meer iets voor een ervarerik en als leerprojekt minder verstandig.

Hannes, het werk is door een ervaren plaatwerk- annex schadeherstelbedrijf op zowat 3 dagen werk geschat en dan kom je inderdaad op dit soort bedragen uit.

Ben het met Nike eens dat deze kleur niet alledaags is voor een 90, in ieder geval ben ik er nog nooit eentje tegengekomen. Dagwaarde is bedroevend laag, handelswaarde is bedroevend laag, we hebben de auto niet NODIG voor woon-werk dus het is puur plezier. Los van de goede algemene staat van de 90 is het alleen al voor de kleur zonde wanneer deze als unox soepblikje de markt weer gaat veroveren :evil: .
Optie 2 - ik heb al even contact gehad met heer Gas - en optie 5 liggen dus op kop in de race.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 06 aug, 2009 9:58

Ik adviseer optie 2.
Toevallig had ik onlangs aan mijn Saab 90 uit januari 1987 (he da's toevallig) ook laswerk aan de voorwielophanging.
Via Menno het adres gekregen van een lasser in Den Haag.
Ben erg tevreden over het resultaat, en het was alleszins betaalbaar.

Nu waren het wel twee kleine gaatjes en bij jou is het wellicht meer (misschien moet er een draagarm los, dat is al gauw meerwerk), maar het moet m.i. toch echt wel betaalbaar kunnen.

Ik zou zeggen: onder het motto (wat je zelf ook al laat doorschemeren): "Gun je 90 een tweede ronde, weggooien is zonde" zou ik inzetten op optie 2 en een goede lasser zoeken in het via-via circuit.

Mooie en erg weinig voorkomende kleur overigens. Bronsmetallic? Wat is het kleurnummer?

succes met de lasklus,

vriendelijke groeten,
Etienne

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 06 aug, 2009 10:17

Nog twee goeie lassers voor je:

Baszwolle (zie dit topic, daar word je toch weer heel blij van, althans ik wel)viewtopic.php?t=55869&highlight=

En in dat topic biedt Max Boogaarts ook zijn diensten aan.

Samen met de Haagse lasser van Menno heb je er nu drie.

En je hebt de mogelijkheid om de 90 even te stallen, in afwachting van de lasser mocht die een wachtlijstje hebben.

Ik zeg: doen! (hoe fout die kreet ook is, maar goed).

Natuurlijk is alles puur bedrijfseconomisch af te wegen. Maar zo'n wagen moet je ook een beetje met je hart rijden. Je wil niet weten wat ik in mijn 90 heb geïnvesteerd inmiddels. Moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar om een op zich goeie 90 af te serveren alleen op laswerk bij de draagarmen...........

Kortom: OPTIE TWEE!!!!!!! :lol:

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » do 06 aug, 2009 11:08

Kleurnummer, moet ik straks even nakijken - eigenlijk nooit opgezocht, op plaatje onder de motorkap? -maar de kleur is inderdaad brons.
Opties 2 en ook 5 blijven aan kracht winnen :?
De uitspraak "gun tweede ronde, weggooien is zonde' geeft inderdaad een betere smaak dan het ranzige 'Doen'
Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 06 aug, 2009 11:43

vanderzanden schreef:Hannes, het werk is door een ervaren plaatwerk- annex schadeherstelbedrijf op zowat 3 dagen werk geschat en dan kom je inderdaad op dit soort bedragen uit.
Maar zo'n bedrijf doet het dan ook zo mooi dat je achteraf niet kan zien dat het gelast is zowat. Ik zou het idd door een forummer laten doen indien mogelijk.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 06 aug, 2009 11:44

Sapphire schreef:
vanderzanden schreef:Hannes, het werk is door een ervaren plaatwerk- annex schadeherstelbedrijf op zowat 3 dagen werk geschat en dan kom je inderdaad op dit soort bedragen uit.
Maar zo'n bedrijf doet het dan ook zo mooi dat je achteraf niet kan zien dat het gelast is zowat. Ik zou het idd door een forummer laten doen indien mogelijk.
Er zijn ook forummers die het zo mooi kunnen hoor... ;)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 06 aug, 2009 11:45

Ja ik weet het. Ooit ben ik ook een van die forummers hoop ik 8)

Plaats reactie