rechter spoorstang kan op en neer

1985-1987
Plaats reactie
archibald
Geregistreerd lid

rechter spoorstang kan op en neer

Bericht door archibald » za 04 okt, 2025 13:56

Ik werd er bij de keuring van opa's saab 90 op gewezen dat de spoorstang rechts veel te veel kan 'bewegen'

De stuurkogel is niet stuk, alle zichtbare delen zitten onderling degelijk en spelingsvrij, maar de spoorstang kan op en neer op het eind onder de rubberbalg. Ze beweegt dus op haar eindpunt onder die balg op en neer als je de stang in de wielkuip met de hand krachtig op en neer duwt. Het hele stuurhuis zelf zit stevig tegen het brandschot.

Zit daar in die balg iets 'geschroefd' dat kan losgekomen zijn, kan het iets met de 4mm dikke borgpen zijn waarvan in de Olving gesproken wordt?
Kan dit speling op de binnenste stuurkogel zijn ?

Uiteraard is de auto afgekeurd, en heb ik slechts enkele dagen om het probleem te verhelpen en de auto weer aan te bieden.

Is er iemand die dit probleem herkent en mij wat in de goede richting kan helpen m.b.t. herstelling?

Elke info is welkom,
Hans;

NB : Het niet bekrachtigde stuurhuis in opa's saab 90 is van het type dat ook in de 99 zit.

Tissa
Geregistreerd lid

Re: rechter spoorstang kan op en neer

Bericht door Tissa » za 04 okt, 2025 17:10

Volgens mij zit daar nog een binnenste kogel. Heb je een Haynes?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 05 okt, 2025 16:14

Er zit een soort geleidebus… en die kun je vervangen. Een tijdje geleden had Thom er nog een paar te koop… dus je zou het daar eens kunnen proberen.

Of misschien forumleden ary van hoorne?

archibald
Geregistreerd lid

Bericht door archibald » zo 05 okt, 2025 19:54

Dank allen voor de reacties.

Ik heb Haynes, Olving en het werkplaatshandboek van Saab-90.nl is uiteraard ook te raadplegen.
Het blijft me wat onduidelijk wat er precies op en neer kan onder die hoes. Ik had het nog nooit voorheen open.
De exploded views van de handboeken geven niet echt veel info over de componenten die met elkaar verbonden zijn onder het rubberen balgje.

Uit het bericht van Brinky leer ik dat er daar een geleidebus zit.

Het is me niet helemaal duidelijk of die geleidebus rond de spoorstang (nr29 v/d exploded view) zit, dan wel in het dikkere metalen eindstuk van de spoorstang zelf waar het stuurhuisrod in past, of gewoon rond dat uitgaande 'rod' van het stuurhuis en dus achter de spoorstang en het verdikte eind ervan.
In geval van het laatste zou het component nr 36 zijn op de exploded view, 'bush' genoemd. Dit lijkt dus de meest aannemelijke optie.

Het lijkt erop dat het stuurhuis sowieso helemaal uit de auto moet om dergelijke geleidebus te vervangen.
Is dat een juiste veronderstelling?

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 05 okt, 2025 21:26

Je hebt het inderdaad bij het juiste eind. Zie ook mijn pb!

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 05 okt, 2025 21:33

Tissa schreef:
za 04 okt, 2025 17:13
http://www.vintagesaabmanuals.org/uploa ... educed.pdf
Als het goed is, is het in deze Haynes nummer 37

archibald
Geregistreerd lid

Bericht door archibald » zo 05 okt, 2025 23:28

Hey Tissa,
nr.37 op de tekening van pagina 543 in dit boek is de rubberring waarmee het gehele stuurhuis onder de hoefijzervormige klem op het brandschot zit.
Op de tekening van het werkplaatshandboek van de Saab 90 is dat nr.32.

Op die plaats zit bij mij alles nog netjes vast. Daar situeert de speling zich niet.
Rubberhoes en spoorstangeind zitten meer naar het wiel toe dan dit vaste montagepunt aan het koetswerk.

Ik heb speling op het eind van de spoorstang onder de rubberbalg.

De 'bush' die ik bedoelde heeft op de exploded view van de 90-tekening het nr.36
Op de tekening van de 99 in de Haynes die jij bijvoegde heeft die 'bush' het nr.35

Intussen heb ik, met o.a. de info die forummer Babbel me bezorgde (en hieronder nadien trouwens ook heeft gedeeld), kunnen vaststellen dat ik inderdaad speling had op de spoorstang omwille van een probleem met de kunststof geleidebus ( die bus waar Babbel een bronzen vervanger voor beschikbaar heeft).
De bus was bij mij opgeschoven uit de stuurhuisbehuizing en zat dus onder de rubber balg.
Er scheelde eigenlijk helemaal niets mee, behoudens dat de reliefstrookjes waarmee de bus 'gevat' zit in de metalen buis, afgesleten waren.
Ik heb, na het opkuisen van het oude vet, nieuw vet in de behuizing gespoten, de ring teruggeschoven, en vastgezet met poprivet en geboorde gaatjes zoals dat is bedoeld met de vervangende kunststof bussen die je hiervoor als probleemverhelper kan kopen.
Alle kunststof balghoezen zijn uiteraard ook vervangen en het geheel is teruggeplaatst in de auto. De auto is weer gekeurd en sindsdien stuurt alles terug zonder klop- of rammelgeluidjes.
Oprechte dank aan allen die me in deze zoektocht hielpen om het probleem te lokaliseren en vervolgens aan te pakken.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 05 okt, 2025 23:32

Ja, je hebt gelijk! Ik keek verkeerd.

babbel
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door babbel » vr 17 okt, 2025 11:01

Mogelijke oorzaak.
Rechter kunststof lager van de stuurinrichting door uitharding (na 40 jaar+) kapot geslagen door wegoneffenheden.

Afbeelding

Afbeelding

Goedkope, minder degelijke oplossing van R&D

Afbeelding

Andere mogelijkheid:
Mijn degelijker ontwikkelde reparatieset, uitzonderlijk geschikte voor Saabliefhebbers die graag ralley's rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de details zie de exploded view van de microfiche. Onderdeelnr. 24

Afbeelding

Afbeelding

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 17 okt, 2025 16:22

Waar kunnen we dat setje verkrijgen, Babbel?

Plaats reactie