Ventilator radiateur

1985-1987
Plaats reactie
Timvp
Geregistreerd lid

Ventilator radiateur

Bericht door Timvp » vr 11 mei, 2012 20:34

Dag allemaal,

ik heb een probleem met mijn ventilator. Om e.e.a. te testen wil ik de ventilator demonteren. Aan de bovenkant zitten 3 kruiskop schroeven die ik inmiddels heb gedemonteerd, maar onderaan zit die unit ook nog ergens mee vast. Hoe zit hij daar vast, of, liever gezegd - hoe krijg ik die los?

Groeten,
Tim

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Ventilator radiateur

Bericht door turbopilot » za 12 mei, 2012 0:12

wat wil je testen? aan de linkerkant (stuurkant dus) zit een tempsensor. als je deze 2 draden met elkaar verbindt moet de fan gaan draaien
en eerst de zekering controleren.

lees verhaal hieronder maar eens

aan de onderkant zitten ook kruiskop schroeven, dacht ook 3 of 2 (op dezelfde manier als boven)
en misschien de ruitenwisser motor met een bout
en deze motor zit ook nog eens met 4 schroeven aan de radiateur vast geheel aan de onderzijde

dus wil je de ventilator wisselen kun je beter de radiateur eruit halen
en als je die eruit wilt halen, kun je dit beter inclusief de voorbalk doen
(let op ook per lamp aan de onderzijde losdraaien ook 2 schroefjes losdraaien)
dus de gril moet er ook uit

geen idee of de radiateur eruit kan met de voorbalk erin en de verdeeler (ontstekings) kap eraf.

vd week nog gedaan, (alles er voor weg) gelijk maar ff het frame gespoten, en de massa kabel bij de accubak gecheckt.

oja, de motorkap moet er ook al, wel ff een merkje zetten, anders weet je niet meer hoe deze zat

helaas is het geen 900, dat gaat wat sneller :-S+

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 12 mei, 2012 0:24

de radiator incl. wissermotor en fan kan niet als geheel uit de auto zonder het thermostaathuis/deksel te demonteren.

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » ma 14 mei, 2012 9:18

Sapphire schreef:de radiator incl. wissermotor en fan kan niet als geheel uit de auto zonder het thermostaathuis/deksel te demonteren.
Heb ik pas geleden nog gedaan. Als de accu en de verdeelkap/rotor er af zijn kan de radiator incl fan en motor er in geheel uit, zonder aan het thermostaathuis/deksel te zitten.

viewtopic.php?f=2&t=87865&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Timvp
Geregistreerd lid

Bericht door Timvp » ma 14 mei, 2012 10:36

Dag, dank jullie wel voor jullie reacties :) Van het weekend ben ik dan maar eens, gewapend met velerlei gereedschap, aan het klooien geslagen.

Ik heb de radiateur enige maanden geleden laten vervangen dus baal ik ervan dat ik alweer koelingsproblemen heb. Afin, maar even gekeken naar de temperatuursensor, draden met elkaar verbonden en de fan sloeg direct aan - geen probleem. Wat opviel is de dikke vette laag oxidatie op de elektronische contactpunten - dus nieuwe klemmetjes op de draden gemonteerd en met schuurpapier aan de gang geweest, knort het geheel weer heerlijk.

De tempsensor zit in het radiatorblok in de zijkant. Als de moter goed heet is, en er lekker veel druk is, dan komt er een minimale hoeveelheid vloeistof/damp langs de verbinding van de tempsensor/radiateur. Woensdag ga ik met het mobiel langs de garage, ik vind eigenlijk dat ze de tempsensor slordig hebben geplaatst - wel met vloeibare pakking maar zonder ring? - wat is jullie idee daarover.

Ciao!!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 14 mei, 2012 11:02

Mooi dat die fan weer doet wat ie doen moet.

Met die montage van de tempsensor zou ik inderdaad ff teruggaan.

Weet uit mijn hoofd niet of er een ringetje tussen moet, maar moet hoe dan ook lekvrij kunnen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 14 mei, 2012 17:49

hoort een ring tussen, het is een vlakke afdichting :wink:

Timvp
Geregistreerd lid

Bericht door Timvp » wo 30 mei, 2012 20:18

Zo, probleem was tijdelijk opgelost tot zojuist :( De sensor schakelde nu de fan niet uit, wat tot gevolg heeft dat mijn accu leeg is (want ik kwam er natuurlijk pas weer te laat achter). Gelukkig is de fan nu wel uit. Tot overmaat van ramp sprong de kabel waarmee je de motorkap opentrekt ook nog eens. Dus: ik kan nu niets meer. Heeft iemand enig idee hoe ik beide problemen het makkelijkst oplos?

Hoe zou ik de accu het beste kunnen bijladen als ik de motorkap eenmaal open heb? Enneh, hoe krijg ik hem dus open.

Alvast alweer bedankt!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 30 mei, 2012 20:51

fan is uit omdat de accu leeg is?

kap open, met een haakje hier is een topic over ff zoeken

kap open >gril eruit> kap sluiting eerst goedmaken, daarna de gril terug

accu opladen doe je met een acculader, of je start de auto mbv kabels via een andere auto en laat je hem een tijdje lopen, kun gelijk kijken of de fan aan en af slaat

waarom gaat hij niet uit, sensor stuk of maken de draadjes met elkaar contact?

Timvp
Geregistreerd lid

Bericht door Timvp » do 31 mei, 2012 1:35

Turbopilot, dank voor je antwoord, perfect.

Fan is uitgegaan nadat ik contact had gemaakt en de auto probeerde te starten.

Kapfixen zal ik morgen of in het weekend proberen. Ik vind het topic wel en laat het weten.

Om de onderdelen te halen is het zeer verleidelijk de auto te starten en op pad te gaan. Zodoende: een accu laden, kan dat met een continue stroom (ik heb nog wel een sterke regelbare DC voeding), of is een acculader een ding dat ook nog iets bijzonders met de laadstroom doet?

De reden dat hij niet uitgaat is omdat: eerder na het vervangen van de radiateur is het rondom het thermokoppel gaan lekken, dat een volledig geoxideerd thermokoppel ten gevolge had. Dit veroorzaakt denk ik de problemen: dat het eerst geen contact maakte, en nu juist sluiting van de stroomkring. Sowieso denk ik dat het een goed idee is om het thermokoppel te vervangen ( de schoentjes op de draden heb ik al vervangen).

Plaats reactie