schuin afgesleten banden andersom laten monteren?
-
Wouter
- Donateur (2x)

schuin afgesleten banden andersom laten monteren?
Zoals eerder geschreven gaan de soccerball velgen onder de 90 vandaan om plaats te maken voor nettere US Turbo's. (De soccerballs laat ik misschien stralen en poedercoaten) Ik wil daarom de banden laten overzetten. Het gaat om behoorlijk nette Dunlops. De banden zijn alleen schuin afgesleten, dus aan de buitenkant meer dan aan de binnenkant. Het geldt voor alle vier de wielen, dus zowel voor als achter.
Nu dacht ik, als ik die banden toch laat overzetten, dan kan ik meteen de huidige 'buitenkanten' nu aan de binnenkant monteren. Zo zou je dan toewerken naar een meer regelmatig slijtagepatroon. Heeft iemand hier ervaring mee? Of ga ik mijzelf hiermee levensgevaarlijke capriolen op de hals halen?!
Nu dacht ik, als ik die banden toch laat overzetten, dan kan ik meteen de huidige 'buitenkanten' nu aan de binnenkant monteren. Zo zou je dan toewerken naar een meer regelmatig slijtagepatroon. Heeft iemand hier ervaring mee? Of ga ik mijzelf hiermee levensgevaarlijke capriolen op de hals halen?!
-
jochem
- Geregistreerd lid
nee dit kan gewoon hebben wij ook met een saab 95 gdaan. maar dan niet de vorwielen achter en de achterwielen voor. je kan dan wel een trilling krijgen in de auto maar dat is geen probleem. dat komt doordat het loopvlak altijd andersom is afgesleten. let wel dat ze de juiste richting in wijzen :d
groetjes!
groetjes!
-
900 turbo S
- Geregistreerd lid
-
Wouter
- Donateur (2x)

Hoe erg waren die trillingen? Was het van korte duur?jochem schreef:nee dit kan gewoon hebben wij ook met een saab 95 gdaan. maar dan niet de vorwielen achter en de achterwielen voor. je kan dan wel een trilling krijgen in de auto maar dat is geen probleem. dat komt doordat het loopvlak altijd andersom is afgesleten. let wel dat ze de juiste richting in wijzen :d
groetjes!
-
Wouter
- Donateur (2x)

Voor alle duidelijkheid: het gaat dus niet om het wisselen tussen voor en achter, maar echt elke band andersom op de velg monteren. Het zijn trouwens banden zonder specifieke looprichting.jochem schreef:nee dit kan gewoon hebben wij ook met een saab 95 gdaan. maar dan niet de vorwielen achter en de achterwielen voor. je kan dan wel een trilling krijgen in de auto maar dat is geen probleem. dat komt doordat het loopvlak altijd andersom is afgesleten. let wel dat ze de juiste richting in wijzen :d
groetjes!
-
taaffert
- Geregistreerd lid
-
jochem
- Geregistreerd lid
Wij hadden er geen hinder van ikzelf heb het misschien 1 of 2 keer waar genomen maar wij voelden er verder niets vanWouter schreef:Hoe erg waren die trillingen? Was het van korte duur?jochem schreef:nee dit kan gewoon hebben wij ook met een saab 95 gdaan. maar dan niet de vorwielen achter en de achterwielen voor. je kan dan wel een trilling krijgen in de auto maar dat is geen probleem. dat komt doordat het loopvlak altijd andersom is afgesleten. let wel dat ze de juiste richting in wijzen :d
groetjes!
dat verschilt van auto tot auto en van band tot band... hoe dat bij jou is weet ik niet
veel succes!!
groetjes!
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Op elke band staat "DOT". Dat woordje moet ter plekke van het ventiel komen. Dus heeft een band wel een binnen en een buitenkant. Maar de draairichting van de band is links ten opzichte van rechts omgekeerd, dus zou je ze volgens mij best "binnenkant buiten" kunnen monteren.
Maar zoals taaffert zegt: banden slijten niet zomaar scheef af.
Maar zoals taaffert zegt: banden slijten niet zomaar scheef af.
-
Jessy
- Geregistreerd lid
-
Wouter
- Donateur (2x)

-
jelger
- Geregistreerd lid
-
Wouter
- Donateur (2x)

Klopt, bij mij was vóór aan de buitenkanten van de banden te zien dat ze iets aanliepen bij maximale stuuruitslag. De schade zat niet op het loopvlak.jelger schreef:bij voorbanden wil het nog wel eens gebeuren is me opgevallen doordat bij inparkeren [grote stuuruitslag] de banden scheef staan, en de auto soms wat wil rollen over de band