beetje beunen, lassen, ruitjes eruit, etc...

1985-1987
Plaats reactie
sb90
Geregistreerd lid

beetje beunen, lassen, ruitjes eruit, etc...

Bericht door sb90 » za 30 jun, 2012 23:17

Vanochtend om 08.00 uur hebben ik en m`n vader besloten dat het tijd is om (met enkele uitzonderingen daargelaten) het laatste beetje roest op Fleur, mijn Saab 90, aan te pakken.

Zoals je hieronder kunt zien was de balk die onder de achterruit zit niet helemaal in orde meer. Dit was al een tijdje zo, maar vandaag dan toch besloten dit eens nader te bekijken.
Afbeelding

Ook zat er al een hele tijd een nogal vervelende (en lelijke) plek op het dak. M`n pa heeft zich er zo aan lopen ergeren dat hij dit ook maar eens een beetje onder handen genomen heeft.
Afbeelding

Hier nogmaals een plaatje van de "balk" onder de achterruit. "Even dichtlassen", vertelde ik mijn vader. "Is goed, gaan we doen", reageerde hij terug. Dat hebben we geweten... (En met name m`n pa, want dit soort werkzaamheden kan ik helaas (nog) niet...
Afbeelding

Onder de zij-ruit rechts-achter zit al een jaartje of 2 een gat, afgeplakt met duct tape. Nu we toch bezig zijn, ook dat maar even aanpakken...
Afbeelding

En dit is een bijgeslepen gat. alle roest er omheen is weg. Helaas bleek er nog een gat te zitten... Daar zometeen nog een fototje van.
Afbeelding

Nogmaals een foto van het reeds uitgeslepen gat.
Afbeelding

En hier een foto van 2 uitgeslepen gaten.
Afbeelding

Leuk, zo`n feestje, maar het geeft wel een rotzooi... (bron: ma Flodder)... Wat een ontiegelijke puinhoop in en rondom de auto zeg!
Afbeelding

Hier nog even de gaatjes
Afbeelding

En vanaf de binnenkant van de auto. (Dorpels zijn overigens snoei, maar dan ook echt SNOEIhard. super goed getectyleerd door vorige eigenaar, en ik heb dit 2jr geleden nog eens dunnetjes overgedaan toen er water in bleek te staan).
Afbeelding

Een mislukte foto. geen idee wat deze hier tussen doet, maar ik heb nu toch dit bericht al min of meer klaar, en deze zin typen gaat sneller dan de mislukte foto-code hieruit te verwijderen ;)
Afbeelding

De eerste puntlasjes... Ik schrik me natuurlijk al dood als ik dit zie, maargoed, ik ben dan ook een aansteller ;)
Afbeelding

Hoppa, m`n pa heeft zich goed vermaakt met de slijptol...!
Afbeelding

Nog een keer het gat (alweer?)
Afbeelding

En het gat nadat het dichtgelast, bijgeslepen en voor de eerste keer geplamuurd is...
Afbeelding

Een foto van plamuurpoging #1, van dichtbij. Het "rare" ding wat je ziet is een stuk karton om toch de bekleding iets te beschermen tijdens het lassen.
Afbeelding

De balk onder de achterruit bleek nogal gaar te zijn (zie bovenste balk)... Daarom een donor-balk geregeld (ter plekke), waarvoor wederom mijn zeer, zeer hartelijke dank!
Deze donorbalk is vele, vele malen beter dan mijn eigen balk, zoals te zien.
Helaas voor m`n vader, niet "even een klein stukje lassen" dus, maar gewoon een compleet andere balk erin zitten. Draait hij overigens ook z`n hand niet voor om!
Afbeelding

Helaas, en ja, wat een verschrikkelijke afknapper, heb ik (nog) geen foto`s van het eindresultaat. Fleur zit weer helemaal in elkaar en is weer klaar. De sierlijsten moeten nog rondom de ramen geplaatst worden, dit gebeurt morgen.

Concreet hebben we vandaag dus de complete bekleding (van de Saab 9000, welke NET past in de 90), eruit moeten slopen. Geloof me, dit is echt lastig, zwaar en veel werk.
Daarnaast de achterruit en zijruit eruit gehaald... Roest eruit geslepen, nieuwe stukken ingelast, alles geplamuurd, in primer gezet en overgespoten.
Achterruit eruit, complete balk eruit geslepen, andere balk helemaal roestvrij gemaakt, kleine stukjes ingelast, richeltje voor het afdichtrubber in orde gemaakt met de slijptol, en deze vastgelast.
Daarna achterruit erin, zijruit erin (die lag er nog uit), en toen de halve auto weer in elkaar gebouwd.

Kortom;
een enerverend dagje welke om 08.00 begon en om 22.00 uur ophield ;)

Arme, arme pa van me... Ik heb heel, heel erg medelijden met je, maar ben wel heel, heel blij dat Fleur nu helemaal in orde is!!!

jeroengsi
Geregistreerd lid

Re: beetje beunen, lassen, ruitjes eruit, etc...

Bericht door jeroengsi » za 30 jun, 2012 23:25

ziet er op de foto weer netjes uit hoor
ben benieuwd hoe hij er uit ziet als de auto klaar is
groeten Jeroen

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » za 30 jun, 2012 23:27

Hij wordt mooi! Helaas niet "kleurcorrect" overgespoten, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar ook niet om geef.
Het blijft een "retro" 90, welke ik liever zonder roest zie dan in een mooie kleur.

Het eindresultaat mag er overigens best zijn, ik ben er enorm tevreden mee, vind het eerlijk waar schitterend..! Ik zal morgen nog even wat kiekjes schieten :)

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » za 30 jun, 2012 23:31

als je zelf in de auto zit moet alles mooi zijn wat je kan zien :D
hoe hij er dan van buiten uit ziet tja het oog wil ook wat maar moet ook weer niet al te veel kosten

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 30 jun, 2012 23:34

Slechts weinigen steken zoveel efforts in een 90. Hulde!

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » za 30 jun, 2012 23:35

jeroengsi schreef:als je zelf in de auto zit moet alles mooi zijn wat je kan zien :D
hoe hij er dan van buiten uit ziet tja het oog wil ook wat maar moet ook weer niet al te veel kosten
Is echt precies hoe ik er over denk, helemaal mee eens! ;)
(daarom staat een nieuw hemeltje op de planning haha! die zie ik wel als ik in de Saab zit)

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » za 30 jun, 2012 23:36

Sapphire schreef:Slechts weinigen steken zoveel efforts in een 90. Hulde!
Aan mijn vader, niet aan mij :)
(Alhoewel ik ook weer behoorlijk wat uurtjes aan zijn Saabjes mag zwoegen hiervoor haha!).

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 01 jul, 2012 11:34

Keeping her alive and kicking, applaus!!!

nove mille
Geregistreerd lid

Bericht door nove mille » do 05 jul, 2012 13:06

Mooi werk ! :bluethumb:
Hier komt 1 dezer een vakman naar het te verrichten werk aan de 90 kijken.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » do 05 jul, 2012 15:16

Brings back memories :roll: .
Heb van een ander rosequarts exemplaar een compleet boekwerk van de restauratie, des te hoger het bladnummer des te minder roestbruine accenten :lol:.
Ook in die 90 is veel stukjes vers metaal "gebutterd", op de gekste :surprise: plekken. Zelfde maken we nu weer mee met de Viking, tot groot "jolijt" ;-(+ van de lasser.
Maarre: goed bezig, complimenten aan de man met de lastoorts! :bluethumb:
En als je 'm helemaal klaar hebt, laat er dan eens een taxateur een bedrag aan hangen van wat de auto waard is... :wink:

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » vr 20 jul, 2012 18:19

[]

Dat is een goed idee! Het nadeel is dat Fleur optisch niet mooi in de lak zit, sterker nog; behoorlijk lelijk...
Technisch is Fleur perfect, er zit nagenoeg geen roest meer aan/op/in, ALLES, werkelijk ALLES zit onder de tectyl, alle wielkastranden zijn hard, evenals de asdoorgangen en wiel ophangpunten. Ook de dorpels zijn keihard...
Maargoed, optisch is ze niet de mooiste. Denk dat een taxateur daardoor de waarde lager zal bepalen dan deze daadwerkelijk is... Maargoed.

Beter een SAAB met een deuk, dan een SAAB vol met meuk!

Chilly-Pepper
Donateur
Donateur

Bericht door Chilly-Pepper » vr 20 jul, 2012 19:11

compliment! Heel mooi laswerk... dat de 90 niet de mooiste is, kan je altijd verhelpen als je dat echt wil.. belangrijk is dat JIJ blij bent met alles wat je er gedaan hebt en dat je trots bent op je auto...

opknappen van een auto leer je heel van dus nooit weggegooide tijd..

Groet Auke en keep up the good work!... (en de glimmende kant boven)

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » vr 20 jul, 2012 23:23

Thank you voor de complimenten!

Ik wil zelf nog leren lassen, maar m`n pa kan het per definitie toch al beter (en heeft nooit tijd om het mij te leren hehe) ;-)
Hij kan lassen, moet alleen soms nog even de tijd vinden om het rustig en netjes te doen, maar dat is in dit geval behoorlijk goed gelukt!

Ik ben inderdaad trots op mijn eigen Saabje; ze blijft in ieder geval altijd rijden, en ze is mooi van binnen, niet van buiten. Niets mis mee toch?! ;-)

Groeten!

Niels

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » za 21 jul, 2012 11:25

sb90 schreef:ze is mooi van binnen, niet van buiten. Niets mis mee toch?! ;-)
Integendeel, that's where it counts!

Plaats reactie