Zoals je hieronder kunt zien was de balk die onder de achterruit zit niet helemaal in orde meer. Dit was al een tijdje zo, maar vandaag dan toch besloten dit eens nader te bekijken.

Ook zat er al een hele tijd een nogal vervelende (en lelijke) plek op het dak. M`n pa heeft zich er zo aan lopen ergeren dat hij dit ook maar eens een beetje onder handen genomen heeft.

Hier nogmaals een plaatje van de "balk" onder de achterruit. "Even dichtlassen", vertelde ik mijn vader. "Is goed, gaan we doen", reageerde hij terug. Dat hebben we geweten... (En met name m`n pa, want dit soort werkzaamheden kan ik helaas (nog) niet...

Onder de zij-ruit rechts-achter zit al een jaartje of 2 een gat, afgeplakt met duct tape. Nu we toch bezig zijn, ook dat maar even aanpakken...

En dit is een bijgeslepen gat. alle roest er omheen is weg. Helaas bleek er nog een gat te zitten... Daar zometeen nog een fototje van.

Nogmaals een foto van het reeds uitgeslepen gat.

En hier een foto van 2 uitgeslepen gaten.

Leuk, zo`n feestje, maar het geeft wel een rotzooi... (bron: ma Flodder)... Wat een ontiegelijke puinhoop in en rondom de auto zeg!

Hier nog even de gaatjes

En vanaf de binnenkant van de auto. (Dorpels zijn overigens snoei, maar dan ook echt SNOEIhard. super goed getectyleerd door vorige eigenaar, en ik heb dit 2jr geleden nog eens dunnetjes overgedaan toen er water in bleek te staan).

Een mislukte foto. geen idee wat deze hier tussen doet, maar ik heb nu toch dit bericht al min of meer klaar, en deze zin typen gaat sneller dan de mislukte foto-code hieruit te verwijderen

De eerste puntlasjes... Ik schrik me natuurlijk al dood als ik dit zie, maargoed, ik ben dan ook een aansteller

Hoppa, m`n pa heeft zich goed vermaakt met de slijptol...!

Nog een keer het gat (alweer?)

En het gat nadat het dichtgelast, bijgeslepen en voor de eerste keer geplamuurd is...

Een foto van plamuurpoging #1, van dichtbij. Het "rare" ding wat je ziet is een stuk karton om toch de bekleding iets te beschermen tijdens het lassen.

De balk onder de achterruit bleek nogal gaar te zijn (zie bovenste balk)... Daarom een donor-balk geregeld (ter plekke), waarvoor wederom mijn zeer, zeer hartelijke dank!
Deze donorbalk is vele, vele malen beter dan mijn eigen balk, zoals te zien.
Helaas voor m`n vader, niet "even een klein stukje lassen" dus, maar gewoon een compleet andere balk erin zitten. Draait hij overigens ook z`n hand niet voor om!

Helaas, en ja, wat een verschrikkelijke afknapper, heb ik (nog) geen foto`s van het eindresultaat. Fleur zit weer helemaal in elkaar en is weer klaar. De sierlijsten moeten nog rondom de ramen geplaatst worden, dit gebeurt morgen.
Concreet hebben we vandaag dus de complete bekleding (van de Saab 9000, welke NET past in de 90), eruit moeten slopen. Geloof me, dit is echt lastig, zwaar en veel werk.
Daarnaast de achterruit en zijruit eruit gehaald... Roest eruit geslepen, nieuwe stukken ingelast, alles geplamuurd, in primer gezet en overgespoten.
Achterruit eruit, complete balk eruit geslepen, andere balk helemaal roestvrij gemaakt, kleine stukjes ingelast, richeltje voor het afdichtrubber in orde gemaakt met de slijptol, en deze vastgelast.
Daarna achterruit erin, zijruit erin (die lag er nog uit), en toen de halve auto weer in elkaar gebouwd.
Kortom;
een enerverend dagje welke om 08.00 begon en om 22.00 uur ophield
Arme, arme pa van me... Ik heb heel, heel erg medelijden met je, maar ben wel heel, heel blij dat Fleur nu helemaal in orde is!!!