1.9 TiD (150pk) rook en slecht lopen

2002-2012
Plaats reactie
dbavell
Geregistreerd lid

1.9 TiD (150pk) rook en slecht lopen

Bericht door dbavell » di 16 sep, 2025 14:15

Hallo iedereen,

Misschien kan iemand hier mij helpen, onze Saab 9-3 1.9 TID (150pk) uit 2005 heeft sinds kort het volgende probleem:
Bij een koude start, is er (tot nu toe) weinig aan de hand. Ik kan gewoon met de wagen gaan rijden, alleen als dat een klein stukje is (bijvoorbeeld naar de winkel) en ik zet hem dan stil, komt het regelmatig voor dat als ik de wagen opnieuw start, dat deze nogal schokkerig stationair draait. Op dat moment kan ik gas geven maar dan gebeurt er eigenlijk niks. Ook het toerental loopt dan niet op, en de wagen blijft bokkerig stationair lopen. Het valt mij op dat er dan wit-blauwe rook uit de uitlaat komt. Als ik de wagen dan een een tijdje laat pruttelen en de temperatuur komt op, dan pakt hij op een gegeven moment wel als ik het gaspedaal indruk. Dan komt de motor weer op toeren en kan ik rijden. Alleen komt er dan wel even behoorlijk wat wit/blauwe rook uit de uitlaat. De rook wordt daarna weer minder. Qua geur ruikt het gewoon naar diesel uitlaatgas.

Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor al jullie reacties.

Mvg

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Re: 1.9 TiD (150pk) rook en slecht lopen

Bericht door Sa93Ve » wo 17 sep, 2025 8:32

Laat hem eens uitlezen met een Tech 2. Daar begint het wel mee en dan verder kijken.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 17 sep, 2025 10:36

Korte stukjes met een diesel is nooit bevordelijk.

Hoe schoon is de egr? Vaak zit deze behoorlijk dicht! Probleem van een moderne diesel is de EGR. Deze kan nog eens voor klachten zorgen. Als de hele inlaat dicht gekoekt is dan krijgt de motor gewoon geen lucht. Als een diesel veel rookt is vaak een gebrek aan lucht.

Afhankelijk van het bouwjaar zou je de egr kunnen uitschrijven en blindplaatjes monteren. Auto,s met roetfilters. Deze kun je leeg maken en uitschrijven en extra belasting betalen en je bent van het filter af. Maar geeft het filter geen problemen dan lekker laten zitten.

Als je een erg penetrante lucht ruikt in de auto dan heb je ook kans dat een verstuiver lekt langs het brandplaatje. Mocht dit al een tijdje aan de gang zijn, dan is het een hele klus om zo’n verstuiver eruit te krijgen.

Als je de auto laat uitlezen, dan is de live data ook handig. Zo kun je zien wat de opbrengsten zijn per verstuiver. Als het verschil te groot is dan loopt de computer de hele tijd de boel te corrigeren. Maar ook dit heeft grenzen. Het lijkt dan dat je plotseling een probleem hebt, maar de computer kan met inspuiting en de gloeibougies de boel regelen zodat het blok mooi rond blijft lopen maar op een gegeven moment gaat ook dat mank en dan ervaar je een onrustige loop.

LMM willen ook nog wel eens verkeerde waardes geven. Bij een koude start geeft hij sowieso meer brandstof en zal het wellicht nog geen problemen geven.
Brandstoffilter is voor een diesel een van de belangrijkste zaken om regelmatig te vervangen!

Het toerental wordt gewoon geregeld door de verstuivers. Anders dan een benzinemotor met veel meer parameters en het hebben van een gasklep wat bij een diesel dus ontbreekt.

Als laatste de brandstofpomp. Bij een diesel door de nokkenas of distributie aangedreven. De pompen krijgen veel te verduren door het ontbreken van zwavel in de diesel. Diesel is erg schraal geworden en heeft dus geen smerende eigenschappen meer. Met een mechanische pomp kun je dan tweetakt olie aan de diesel toevoegen. Commonrails vonden dat niet fijn. Brandstoffilter is daarom ook zo belangrijke. Een kapotte pomp heeft ook als risico dat er diesel bij de olie in kan komen! Dus heb je ook een stijgende oliepeil en ruikt dat naar diesel? Dan kan dat ook een probleem zijn. Daarom moet je ook regelmatig de olie checken.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 18 sep, 2025 18:17

heey
gewoon beginnen met het controleren van de IC slangen ,die durven wel eens scheuren wat meer rook tot gevolg heeft

-deze diesel heeft wel degelijk een gasklep,tot tegenstelling wat hierboven beweerd word,
-en bij een kapotte pomp zal er nooit diesel naar de motor gaan bij deze ,de pomp is een onderdeel op zich en komt niet in aanraking met motorolie,met dus je olie peil te controleren bij deze zal je nooit een kapotte pomp kunnen vaststellen

we hebben het hier over een SAAB diesel, alle neven info ben je dus niks mee

mvg werner

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 18 sep, 2025 18:41

Een smoorklep zou kunnen. Die zorgt voor mooi afslaan in plaat van het ‘nadieselen’ van oude diesels zonder zo’n klep. Ook is het handig als de motor op hol dreigt te lopen als de turbo kapot gaat bv.

IC slang kan inderdaad ook. Maar als de auto zijn gevraagde turbodruk niet haalt, schiet de auto dan niet in noodloop?

Een diesel heeft echt geen gasklep. Dat is ook de reden dat diesels een vacuum pomp hebben voor al die vacuum dingetjes waaronder de egr klep en de aansturing van de variabele schoepen van de turbo. Tenminste ik ga ervan uit dat deze blokken ook een VNT turbo heeft…

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 19 sep, 2025 18:34

En of een diesel een gasklep heeft, ik heb die van mij pas geleden vervangen (zie ook: viewtopic.php?p=2037443#p2037443). Die klep staat bij een lopende motor altijd open. Bij het afzetten van de motor sluit de klep zich. Soms sluit de klep niet goed of is het gasklephuis vervuild. Schoonmaken kan dan soelaas bieden. Maar ook gelijk de elektronica schoon onder het zwartje dekseltje.

Dit is het onderdeel: https://www.jendvandenbosch.nl/gaskleph ... 2194/a4777

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 19 sep, 2025 18:58

Sa93Ve schreef:
vr 19 sep, 2025 18:34
En of een diesel een gasklep heeft, ik heb die van mij pas geleden vervangen (zie ook: viewtopic.php?p=2037443#p2037443). Die klep staat bij een lopende motor altijd open. Bij het afzetten van de motor sluit de klep zich. Soms sluit de klep niet goed of is het gasklephuis vervuild. Schoonmaken kan dan soelaas bieden. Maar ook gelijk de elektronica schoon onder het zwartje dekseltje.

Dit is het onderdeel: https://www.jendvandenbosch.nl/gaskleph ... 2194/a4777
Presies zoals ik al eerder omschreef…

Het is een ‘smoor’ klep. Kun je ook prima zonder. Alleen slaat de motor wat netter af bij het omdraaien van de contactsleutel.
Als je diesel op hol dreigt te slaat dan ben je wel gelukkiger als de klep er wel zit en doet.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 19 sep, 2025 22:05

Je kan ook zonder, zeker. Na het wisselen van de kabelboom was iemand vergeten de stekker in het gasklephuis te duwen. Geeft wel een foutcode, rijdt er niet minder om, slaat wel ruwer af.

Overigens kan de elektronica van het gasklephuis slecht zijn waardoor de werking van de klep niet jofel meer is. Dit kan er voor zorgen dat de klep 'vast' zit, niet goed sluit of niet goed open staat. En dan rijd je dieseltje ineens niet meer zo fijn.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » vr 19 sep, 2025 22:10

Concreet, ipv een lijst van alles wat zou kunnen zijn, simpel beginnen; lang stuk snelweg rijden. Ik denk dat ‘ie snakt naar een regeneratie!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 19 sep, 2025 22:26

Nou inlaat eraf en kijken of egr schoon is, is ook betrekkelijk eenvoudig. Een dicht zittende egr en inlaat gaat het regenereren niet oplossen…

Maar goed wat ik al zei, veel korte stukjes is niet fijn voor een diesel. Regelmatig goed warm rijden is zeker goed. Bij korte stukjes krijgt het filter geen tijd om te kunnen regenereren. Maar goed het is hier nu wel een aanname dat TS dat niet doet.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » za 20 sep, 2025 0:04

Theoretisch allemaal leuk, maar mijn praktijkervaring komt flink overeen met de klachten. Simpel beginnen.

Plaats reactie