rubber cabrio dak-cover

2002-2012
Plaats reactie
Constant
Donateur (7x)
Donateur (7x)

rubber cabrio dak-cover

Bericht door Constant » wo 26 mar, 2025 23:32

Dag Forummers,

de 9-3 cabrio-rijders kennen het waarschijnlijk wel: er kan water blijven staan onder het rubber van het cabrio dak (het rubber waar de dak-deksel op aansluit). De garage heeft er al eens wat tussen gesmeerd, maar dat is ingedroogd. Verwijderen is even een werkje met schroevendraaier en perslucht.

Wat is handig/slim om tussen dit rubber en de carosserie te 'smeren'? Ik dacht nu zelf aan MTB-montagepasta:
Afbeelding

Misschien zijn er betere tips. Van vaseline verwacht ik wat vettige strepen op de carrosserie, boven de achterwielen. Vaseline droogt ook uit?

Groeten, Constant

P.S. MY2012, binnen gestald en toch al roestplekje onder het rubber gevonden.

molorean
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: rubber cabrio dak-cover

Bericht door molorean » wo 09 apr, 2025 14:02

Lijkt mij een interessante topic/vraag.
Ken helaas het antwoord hier niet op…

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » wo 09 apr, 2025 14:11

Goed ontroesten en in de zink compound zetten.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 09 apr, 2025 20:02

Het is een goede vraag, ik volg even.

Constant
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Constant » vr 11 apr, 2025 21:07

Inmiddels is de roestplek (die dingen zijn altijd groter dan je verwachtte) kaal gehaald, zinc spray (2x), gelakt in kleur (2x) en blanke lak (2x). Het is niet mooi, maar goed voor onder het rubber.
Misschien komt er nog een klein beetje ml-tectiel tussen de 2 plaatdelen. Die roestplek zat naast een puntlas.

Het alternatief voor 'smurrie'* onder het rubber pas ik -al jaren- toe: een klein stukje zwarte stof onder het rubber bij de 2 laagste punten (L+R). Dit steekt dan een kleine stukje uit en met de capillaire werking 'trekt' het het water onder het rubber vandaan. Het water verdampt uit de stof buiten het rubber.
Ik heb een 'inktvisring' van een oude moutainbike sok geknipt. Door de elasticiteit blijft dit redelijk strak langs het rubber zitten.

Als je goed kijkt hangt er wat. Als je voorbij zoeft dan valt het niet op.

*) Vaseline, montagepasta, ??

Smokingace
Geregistreerd lid

Bericht door Smokingace » do 15 mei, 2025 13:00

Constant schreef:
vr 11 apr, 2025 21:07
Inmiddels is de roestplek (die dingen zijn altijd groter dan je verwachtte) kaal gehaald, zinc spray (2x), gelakt in kleur (2x) en blanke lak (2x). Het is niet mooi, maar goed voor onder het rubber.
Misschien komt er nog een klein beetje ml-tectiel tussen de 2 plaatdelen. Die roestplek zat naast een puntlas.

Het alternatief voor 'smurrie'* onder het rubber pas ik -al jaren- toe: een klein stukje zwarte stof onder het rubber bij de 2 laagste punten (L+R). Dit steekt dan een kleine stukje uit en met de capillaire werking 'trekt' het het water onder het rubber vandaan. Het water verdampt uit de stof buiten het rubber.
Ik heb een 'inktvisring' van een oude moutainbike sok geknipt. Door de elasticiteit blijft dit redelijk strak langs het rubber zitten.

Als je goed kijkt hangt er wat. Als je voorbij zoeft dan valt het niet op.

Zou je hiervan wat foto’s kunnen posten?
Alvast dank,
Dennis

Constant
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Constant » do 15 mei, 2025 21:14

Afbeelding

Afbeelding

Smokingace
Geregistreerd lid

Bericht door Smokingace » vr 16 mei, 2025 6:30

Top dank je, dit verduidelijkt weer een beetje.🤗
Ik ben zelf wezen kijken bij een prachtige Caab uit 2005 kleur Jet Black, de bekende roest kwam net in het zicht bij de tonneau maar onder het rubber viel het mee (dit was nog zeker te doen) maar het zat ook al net in het zicht. Weet iemand of het kleine randje dat net in het zicht komt een beetje “onzichtbaar” is te behandelen (roest verwijderen, plamuren, laten airbrushen) of moet dan de achter spatborden worden gespoten?
Ben benieuwd.
Gr
Dennis

Plaats reactie