Montage t stuk

2002-2012
J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Montage t stuk

Bericht door J.vandermeulen » di 24 dec, 2024 23:33

Op advies van een aantal prominente Saabisten wil ik het kunststof t stuk van het koelsysteem vervangen door een aluminium onderdeel. Is dat zelf te doen of is dat een garageklus?
https://www.rendcarparts.nl/20.0.0.13/1 ... 384206.png

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Montage t stuk

Bericht door fozwart » di 24 dec, 2024 23:37

Dat is goed zelf te doen. Wel even het systeem een beetje aftappen, anders wordt het een kliederboel.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » di 24 dec, 2024 23:52

Is het alleen een kwestie van slangetjes losmaken of moet er van alles losgeschroefd worden?
Ff 2 liter aftappen via koelvloeistofreservoir?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 24 dec, 2024 23:58

Motor afdekplaat er af, daarna is het een kwestie van slangklemmen losmaken (en weer vastzetten natuurlijk). Als je een beetje in de tuin met slangen kan spelen dan moet dit ook wel lukken.

Ik zelf zou aftappen via de aftapplug onder aan de radiateur. Maar via het koelvloeistofreservoir lukt misschien ook wel, je hoeft ook niet de hele motor af te tappen. Het T-stuk zit bovenaan.

rvdb
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rvdb » di 24 dec, 2024 23:59

Is een makkelijke klus, er staan genoeg duidelijke filmpjes op yt. Ik heb een voorkeur voor deze slang en methode:

https://youtu.be/Rkdbdg4ilRk?si=hfWkQetRJbz7vlzr

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » di 24 dec, 2024 23:59

Kunnen we de Vrijdag ook weer nuttig bezig zijn.

Geinige video met een leuke alternatieve oplossing: een siliconenslang zonder een los t stuk. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
https://buymeacoffee.com/cyclonecyd/e/52994

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » wo 25 dec, 2024 0:12

RenD levert het t stuk met twee slangen. Ik snap niet goed waarom ze niet alleen het t stuk in aluminium leveren. Is het niet handiger om alleen het t stuk te vervangen?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 25 dec, 2024 0:55

Het oude T stuk wil wel eens afbreken als je het los maakt. Je loopt het risico dat er dan kunststof deeltjes in je koelsysteem komen. Als je slangen nog goed zijn en je T-stuk is ook nog goed dan kun je natuurlijk ook alleen het T-stuk vevangen. Goed kijken naar de conditie van het oude T-stuk en de slangen dus.

rvdb
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rvdb » wo 25 dec, 2024 9:53

J.vandermeulen schreef:
di 24 dec, 2024 23:59
Kunnen we de Vrijdag ook weer nuttig bezig zijn.

Geinige video met een leuke alternatieve oplossing: een siliconenslang zonder een los t stuk. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
https://buymeacoffee.com/cyclonecyd/e/52994
Die slang heb ik in mijn cabrio gezet en ga ik ook in de sedan toepassen. Mooie oplossing.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » wo 25 dec, 2024 10:27

Ik kreeg gister dit plaatje van een onderdeel dat officieel niet meer wordt gemaakt.
Afbeelding
Ik vind het eigenlijk een kerstgedachte dat zoveel zielen zich inzetten voor het merk om problemen op te lossen.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » wo 25 dec, 2024 10:28

rvdb schreef:
wo 25 dec, 2024 9:53
Die slang heb ik in mijn cabrio gezet en ga ik ook in de sedan toepassen. Mooie oplossing.
Iets voor een groupbuy?

rvdb
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rvdb » wo 25 dec, 2024 10:31

Ik heb in het verleden regelmatig meegedaan met inkoopacties en weet dat het zelden van een leien dakje gaat, maar je kunt het altijd proberen. Paul Carter (aka Cyclone) is trouwens actief in deze FB groep: https://www.facebook.com/groups/saab93issues

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 25 dec, 2024 14:43

heey
groupbuy: laat me niet lachen ,
theuke eens zo actief hier op het forum deed een groupsby, ik zeg tegen hem ik doe niet mee maar: neem alle af die niet betalen en of niet komen ophalen en of een ander uitvlucht hadden
van de 10 bestelde had ik er 6 !!!
dus voor je je laat overhalen om zoiets te doen denk er over na
beter zelf er 10 in te kopen en te verkopen met risico, dat je er mee blijft zitten toch door de jaren heen geraakt je de dingen dan weer wel kwijt

mvg werner

rvdb
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rvdb » wo 25 dec, 2024 15:21

Dat dus.

Het enthousiasme is bij de interessepeiling vaak enorm, maar zodra puntje bij paaltje komt blijf je met de handel zitten. Misschien werkt het als er bij de interessepeiling ook meteen betaald moet worden, maar ik zou het niet graag organiseren.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » wo 25 dec, 2024 15:46

werli schreef:
wo 25 dec, 2024 14:43
heey
groupbuy: laat me niet lachen
mvg werner
Ik ga er dan ook geen 100 bestellen. Ik was in eerste instantie benieuwd of deze oplossing wel goed werkt.
Hij vraagt £ 42 per slang en ik ben benieuwd welke korting je krijgt bij afname van 10 stuks. Die zou je toch een keer kwijt kunnen raken?

Ik heb Paul een bericht gestuurd hierover.

Plaats reactie