Startmotor defect
-
rutgerreinier
- Donateur

Startmotor defect
Afgelopen woensdagavond maar weer eens gebruik gemaakt van mijn anwb lidmaatschap. Zou uit Emmeloord naar huis rijden, starten… geluid dat het tandwiel bleef hangen, uitgezet, daarna geen tandwiel meer die de motor aan zou moeten zwengelen. Sta je dan met je 18 jarige dochter op een toen nog druk parkeerterrein in de mooie groene omgeving van Emmeloord.
Tikje met de hamer was niet de oplossing. Ondertussen maar de anwb gebeld, ik had uit eerdere ervaringen al vernomen dat het wel eens lang kon gaan duren.
Tegen middernacht (2,5 uur later) kwam de vriendelijke monteur en vertelde mij dat hij op transport moest. Automaat dus aanduwen heeft geen zin. Gelukkig zit in Emmeloord een bergingsbedrijf en die had een leenauto dus om 1:00u konden we op pad naar huis.
Donderdag gelijk nieuwe motor besteld bij RenD, gisteren binnengekomen. Erg fijn bedrijf met snelle levering. Gisteren zou de Saab afgeleverd worden, maar aan het woordje zou kan je opmaken dat ze het niet haalden en de auto op het depot in Leeuwarden hebben gezet. Grappig want ik woon zelf in Leeuwarden en bij mij thuis afleveren was dan op hetzelfde tijdstip gebeurd. Nu dus zondag vrij ipv sleutelen en maandag wachten op levering.
We zijn weer een ervaring rijker.
Wat kan er nu nog kapot gaan door slijtage?
Zit een andere motor, inlaat, o ring Carter, turbo, poelies, dynamo, riemen, EGR koeler, thermostaat en straks startmotor in. My09 met 275dkm ervaring (motor/turbo 130dkm), dan mag er ook wat kapot gaan.
Volgens mij heb ik nu alles wel gehad…
Over duurzaam gesproken: de kosten wegen nog lang niet op tegen een andere auto.
Tikje met de hamer was niet de oplossing. Ondertussen maar de anwb gebeld, ik had uit eerdere ervaringen al vernomen dat het wel eens lang kon gaan duren.
Tegen middernacht (2,5 uur later) kwam de vriendelijke monteur en vertelde mij dat hij op transport moest. Automaat dus aanduwen heeft geen zin. Gelukkig zit in Emmeloord een bergingsbedrijf en die had een leenauto dus om 1:00u konden we op pad naar huis.
Donderdag gelijk nieuwe motor besteld bij RenD, gisteren binnengekomen. Erg fijn bedrijf met snelle levering. Gisteren zou de Saab afgeleverd worden, maar aan het woordje zou kan je opmaken dat ze het niet haalden en de auto op het depot in Leeuwarden hebben gezet. Grappig want ik woon zelf in Leeuwarden en bij mij thuis afleveren was dan op hetzelfde tijdstip gebeurd. Nu dus zondag vrij ipv sleutelen en maandag wachten op levering.
We zijn weer een ervaring rijker.
Zit een andere motor, inlaat, o ring Carter, turbo, poelies, dynamo, riemen, EGR koeler, thermostaat en straks startmotor in. My09 met 275dkm ervaring (motor/turbo 130dkm), dan mag er ook wat kapot gaan.
Volgens mij heb ik nu alles wel gehad…
Over duurzaam gesproken: de kosten wegen nog lang niet op tegen een andere auto.
-
rutgerreinier
- Donateur

Re: Startmotor defect
Wanneer kan je een verzoek indienen voor een ‘nieuwer’ bouwjaar? Auto wordt steeds nieuwer 
-
fozwart
- Donateur (7x)

Nou, als we het hebben over "wat kan er kapot gaan door slijtage" dan zal ik je een heel eerlijk antwoord geven. - alles-.
Wanneer? Dat is heel erg afhankelijk van het aantal gereden kilometers, het gedane onderhoud en de manier van gebruik.
Wanneer? Dat is heel erg afhankelijk van het aantal gereden kilometers, het gedane onderhoud en de manier van gebruik.
-
werli
- Donateur (2x)

heeyrutgerreinier schreef: ↑za 21 sep, 2024 12:09
Volgens mij heb ik nu alles wel gehad
belangen nog niet alles !
roetfilter
catylisator
wiellagers
draagarmen
torsiebaar rubbers
uitlaat potten, toch de verbindingen die doorroesten
deursloten die moeilijk gaan doen en koffer slot
achterruit wisser motor
airbag meldingen
cim mal funtion
radiator
(pas gezien ) waterpomp kapot en zo distributie riem weggesmolten (alles kapot van kleppen tot zuigers gescheurd )
airco perikelen
er kan dus nog veel aankomen
maar hopelijk niet
mvg werner
-
rutgerreinier
- Donateur

Ik snap dat er natuurlijk nog meer kapot kan gaan, maar had het nu vooral over de delen aan de motor.
Waarbij ik de pechhulp kan bellen
Waterpomp + riem is al vernieuwd.
Waarbij ik de pechhulp kan bellen
Waterpomp + riem is al vernieuwd.
-
werli
- Donateur (2x)

oke enkel perikelen van de motor
de halve maan van het onderste distributie tandwiel kan zo maar kapot
de nok van het nokkenas tandwiel kan zo maar afbreken
looprol distributie lager kapot
de injectoren kunnen falen
de kabelboom naar de injectoren verdrogen (daar zijn vervangstukken voor )
gloeistift kapot en breekt bij verwijderen (is een speciale herstel firma voor )
massa vliegwiel rammelt
nokje van het tandwiel brandstofpomp breekt ook af en of pomp geeft geen druk meer
vlinderkleppen die de motor mee ingaan was al vernoemd
warmte wisselaar scheurt open
kabelboom breuk (komt vaker voor enkel nog te starten met behulp van een bypas draadje )
boutje van de nokkenas sensor die niet los wil (speciaal boutje )
piston die scheurt
en dan vernoem ik dingen die je nog niet gehad hebt en hopelijk niet gaat tegen komen (echter ik heb die dingen al wel gezien )
egr had je al voorbij zien komen
en bij een ttid al eens gezien dat de tanden van de aandrijfas in het fuséé huis gewoon weg waren
als je het op deze manier bekijkt heb je al veel geluk gehad met je auto of met de motor die er in zit, maar er kan dus nog heel veel kapot en dingen die serieus geld kosten aan reparatie
de halve maan van het onderste distributie tandwiel kan zo maar kapot
de nok van het nokkenas tandwiel kan zo maar afbreken
looprol distributie lager kapot
de injectoren kunnen falen
de kabelboom naar de injectoren verdrogen (daar zijn vervangstukken voor )
gloeistift kapot en breekt bij verwijderen (is een speciale herstel firma voor )
massa vliegwiel rammelt
nokje van het tandwiel brandstofpomp breekt ook af en of pomp geeft geen druk meer
vlinderkleppen die de motor mee ingaan was al vernoemd
warmte wisselaar scheurt open
kabelboom breuk (komt vaker voor enkel nog te starten met behulp van een bypas draadje )
boutje van de nokkenas sensor die niet los wil (speciaal boutje )
piston die scheurt
en dan vernoem ik dingen die je nog niet gehad hebt en hopelijk niet gaat tegen komen (echter ik heb die dingen al wel gezien )
egr had je al voorbij zien komen
en bij een ttid al eens gezien dat de tanden van de aandrijfas in het fuséé huis gewoon weg waren
als je het op deze manier bekijkt heb je al veel geluk gehad met je auto of met de motor die er in zit, maar er kan dus nog heel veel kapot en dingen die serieus geld kosten aan reparatie
-
busy
- Donateur (4x)

Ik rijd in een TTiD, een geruststellende gedachte deze info -:)
-
werli
- Donateur (2x)

verruim het maar naar TID 150 pk en Tid 120 pk (zelfde onderblok)
ikzelf heb een TTID gehad; nooit echt probleem enkel roetfiter eens geforceerd geregenereerd (200dkm overgenomen door VYV die heeft er nog een ton bijgezet)
schoonbroer een TTID; roetfilter vol, nooit laten vervangen reden zelfs als die het deed nog op limitid performance
(wel geforceerd geregenereerd)
mijn broer een TiD 120 ; daar is al heel wat aan versleuteld daar gaat nu een ander motor in 150pk (donor auto 2009 kabelboom verrot)
eerlijkheid gebied me nu te zeggen dat de TTiD echt een fijne auto was
maar om te zeggen dat iemand alles wel gezien heeft na enkel luttele problemen gaat wel ver
toch zijn de dingen die ik vernoem reëel dingen die je tegen komt
om maar iets te zeggen ;mijn broer 120pk motor ,nieuwe distributie gezet gaat nadien die halve maan in het onderste tandwiel kapot >motor draait distributie blijft staan
maar wie vervangt het onderste tandwiel en de halve maan mee met de distributie ?
heel weinig mensen, wat dat word niet meegeleverd bij de nieuwe sett !
alles gerepareerd, lees er was al een nieuwe disrti set op gezet met waterpomp > jaar later het waterpomp lager vast alles terug kapot ,7 van de 8 kleppen krom
en de starter heeft hij ook reeds gehad ,daar hebben we een snel starter voor laten maken (hier begon het topic mee )
een snel starter gooit de motor veel rapper rond
mvg werner
ps : gelukkig heeft fiat en alfa , opel dezelfde motoren zodat onderdelen vinden wel lukt
ikzelf heb een TTID gehad; nooit echt probleem enkel roetfiter eens geforceerd geregenereerd (200dkm overgenomen door VYV die heeft er nog een ton bijgezet)
schoonbroer een TTID; roetfilter vol, nooit laten vervangen reden zelfs als die het deed nog op limitid performance
mijn broer een TiD 120 ; daar is al heel wat aan versleuteld daar gaat nu een ander motor in 150pk (donor auto 2009 kabelboom verrot)
eerlijkheid gebied me nu te zeggen dat de TTiD echt een fijne auto was
maar om te zeggen dat iemand alles wel gezien heeft na enkel luttele problemen gaat wel ver
toch zijn de dingen die ik vernoem reëel dingen die je tegen komt
om maar iets te zeggen ;mijn broer 120pk motor ,nieuwe distributie gezet gaat nadien die halve maan in het onderste tandwiel kapot >motor draait distributie blijft staan
maar wie vervangt het onderste tandwiel en de halve maan mee met de distributie ?
heel weinig mensen, wat dat word niet meegeleverd bij de nieuwe sett !
alles gerepareerd, lees er was al een nieuwe disrti set op gezet met waterpomp > jaar later het waterpomp lager vast alles terug kapot ,7 van de 8 kleppen krom
en de starter heeft hij ook reeds gehad ,daar hebben we een snel starter voor laten maken (hier begon het topic mee )
een snel starter gooit de motor veel rapper rond
mvg werner
ps : gelukkig heeft fiat en alfa , opel dezelfde motoren zodat onderdelen vinden wel lukt
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Ik durf met aangrenzende zekerheid te zeggen dat als ik mijn facturen bij elkaar optel tot een bedrag kom waarop ik een hele leuke andere auto had kunnen kopen. Sterker nog, ik heb dat net gedaan naar aanleiding van het niet opwegen tegen een andere auto kopen.rutgerreinier schreef: ↑za 21 sep, 2024 12:09
Ik kom uit op het volgende:
Achterstallig onderhoud en verdere slijtage van de onderdelen: 5810 Euro
APK: 4x 60 Euro
Banden: 6x bandenwissel 1650 Euro (altijd Goodyear Ass. 5 en 6)
Auto gekocht november 2020 met 257k kilometers op de klok voor 2100 Euro, nu 408k kilometers op de klok.
Nu is het wel zo dat deze 9-3 behoorlijk afgemat was toen we hem kochten en veel achterstallig onderhoud had. Achteraf gezien is dat natuurlijk compleet van de pot gerukt. Omgerekend 160 Euro per maand aan onderhoud. Waar trek je de grens als er weer iets kapot gaat?
Er kan nog zat kapot gaan aan een auto dus juich niet te vroeg, mijn waarde
-
LarsJanse
- Donateur

Gezien de leeftijd van de auto en de kilometers die je per jaar/maand maakt (150k+ in 4 jaar) vind ik het qua kosten eerlijk gezegd nog wel een beetje meevallen… Wil niet zeggen dat het weinig is hoor, maar met 400k+ op de teller is het logisch dat je in ieder geval koppeling en schokdempers rondom en allerhande onderdelen qua ophanging hebt moeten vervangen, dat gaat al hard qua kosten. In de 4 jaar met 150k km’s verslijt je zelf ook veel, sws qua remmerij en 6 x 2bandenSa93Ve schreef: ↑zo 22 sep, 2024 10:07Ik durf met aangrenzende zekerheid te zeggen dat als ik mijn facturen bij elkaar optel tot een bedrag kom waarop ik een hele leuke andere auto had kunnen kopen. Sterker nog, ik heb dat net gedaan naar aanleiding van het niet opwegen tegen een andere auto kopen.
Ik kom uit op het volgende:
Achterstallig onderhoud en verdere slijtage van de onderdelen: 5810 Euro
APK: 4x 60 Euro
Banden: 6x bandenwissel 1650 Euro (altijd Goodyear Ass. 5 en 6)
Auto gekocht november 2020 met 257k kilometers op de klok voor 2100 Euro, nu 408k kilometers op de klok.
Nu is het wel zo dat deze 9-3 behoorlijk afgemat was toen we hem kochten en veel achterstallig onderhoud had. Achteraf gezien is dat natuurlijk compleet van de pot gerukt. Omgerekend 160 Euro per maand aan onderhoud. Waar trek je de grens als er weer iets kapot gaat?
Er kan nog zat kapot gaan aan een auto dus juich niet te vroeg, mijn waarde![]()
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Klopt zeker. Ik heb overigens de Bilstein B12 set niet meegeteld, die kostte toen 900 Euro. Het grote voordeel voor mij is dat ik heel veel zelf kan dus werkuren door een garage zijn er amper. Zou je dat wel meetellen ziet het plaatje er heel anders uit. Blijft veel geld maar we hebben er dan ook wel weer veel plezier van. Dat mag wel iets kosten 
-
LarsJanse
- Donateur

Je had geen/ weinig arbeidsloon meegerekend? Ja dan is het een ander verhaal…Sa93Ve schreef: ↑zo 22 sep, 2024 14:03Klopt zeker. Ik heb overigens de Bilstein B12 set niet meegeteld, die kostte toen 900 Euro. Het grote voordeel voor mij is dat ik heel veel zelf kan dus werkuren door een garage zijn er amper. Zou je dat wel meetellen ziet het plaatje er heel anders uit. Blijft veel geld maar we hebben er dan ook wel weer veel plezier van. Dat mag wel iets kosten![]()
-
fozwart
- Donateur (7x)

Ik he twee benzine Sportsedans gehad, elk 360.000 km gelopen en de huidige benzine staat op 210.000. Nog nooit zoiets gehad. Rutgerreinier vraagt wat er nog defect kan gaan, ook bij een zelfde vraag op een TTID kan er dan een hele waslijst komen. Wil allemaal niet zeggen dat het ook kapot gaat.busy schreef: ↑zo 22 sep, 2024 9:22Ik rijd in een TTiD, een geruststellende gedachte deze info -:)
-
rutgerreinier
- Donateur

Ik kan van mijn 21 jaar oude A210 EVO ook wel een lijstje maken wat stuk kan gaan, maar na 175dkm heb ik enkel een sensor vervangen. En mocht ik een leuke auto willen kopen met minder km dan mijn huidige blok (toch het hart) dan rij ik wel nieuwer en euro6 maar kost mij dan ruim 20k.
Het was meer de vraag, wat kan ik voor zijn voordat ik stil kom te staan. Zoals de onderste krukaspoelie aan multiriem zijde dat had ik kunnen voorkomen als ik wist dat die na 60dkm minder werd. Wanneer kom je op dat punt van onderdelen vervangen die nog niet defect zijn.
Even ander vraagje: ik heb even snel gekeken naar die nieuwe startmotor, 3 bouten los en kabels los en dan vervangen? Plek lijkt mij ook niet onmogelijk om bij te komen. Nog tips?
Het was meer de vraag, wat kan ik voor zijn voordat ik stil kom te staan. Zoals de onderste krukaspoelie aan multiriem zijde dat had ik kunnen voorkomen als ik wist dat die na 60dkm minder werd. Wanneer kom je op dat punt van onderdelen vervangen die nog niet defect zijn.
Even ander vraagje: ik heb even snel gekeken naar die nieuwe startmotor, 3 bouten los en kabels los en dan vervangen? Plek lijkt mij ook niet onmogelijk om bij te komen. Nog tips?