roetfilter handmatig regenereren met tech 2
-
klaasj
- Donateur (8x)

roetfilter handmatig regenereren met tech 2
Ik kom er even niet uit. Wie kan me in korte klappen even zeggen hoe ik met de tech 2 een ttid geforceerd kan regenereren
-
jansen
- Donateur (7x)

Re: roetfilter handmatig regenereren met tech 2
Met de tech 2 heel erg simpel, motor opvragen , lees waarden/aktiveringen, de eerste bovenste is al de regeneratie roetfilter.
Maar als je een e-sid3 aanschaft kan je het met je stuurbediening ook onderweg doen. uiteraart als je stil staat.
Maar als je een e-sid3 aanschaft kan je het met je stuurbediening ook onderweg doen. uiteraart als je stil staat.
-
klaasj
- Donateur (8x)

Ga ik deze week proberen. Auto is van mijn dochter maar rijd alleen korte afstanden. Roetfilter zit hoogstwaarschijnlijk nu vol. Filter is al rdw afgemeld. Misschien moet ik maar een gat door heen boren.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Als het dpf al is afgemeld bij de RDW dan zou ik hem bij Dion uit laten schrijven in de software. Persoonlijk zou ik het dpf filter volledig leeghalen, of er tussenuit halen en een pijp er tussen zetten.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

+1 en dan rijdt de TTiD weer perfect. Eigenlijk nog beter dan voorheen.Sa93Ve schreef: ↑ma 08 jul, 2024 17:55Als het dpf al is afgemeld bij de RDW dan zou ik hem bij Dion uit laten schrijven in de software. Persoonlijk zou ik het dpf filter volledig leeghalen, of er tussenuit halen en een pijp er tussen zetten.
-
klaasj
- Donateur (8x)

oke dat is dan ook nog een mogelijkheid. De auto kreeg ik de afgelopen apk al niet door de deeltjesteller. Dus afgemeld en fijnstoftoeslag wordt nu betaald. Dion heeft al het nodige uit geprogrammeerd. Ik dacht egr of zo. Heb zelf helemaal niets met diesels dus de techniek er achter kan ik ook slecht aan werken. Maar ja . Hij is er nu eenmaal, dus kijken wat we kunnen verbeteren. Inderdaad die roetfilter leeghalen of een pijp er tussen is geen probleem. Dat lukt.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Als je 'm 'voor nu' toch even geforceerd wil laten regenereren; doe dat niet thuis op de oprit. Hij gaat zo'n 15-20 minuten lang ± 3000 toeren staan stampen, en als zo'n DPF goed vol zit komt daar vaak een behoorlijke rookwolk vanaf in het begin (en stank!). Lekker rustig plekje op zoeken, zorgen dat er geen brand of smeltgevoelige dingen dicht in de buurt van de uitlaat eindstuk(ken) liggen en gaan met die banaan.
Als 'ie echt goed vol zit kost het soms een paar opstartpogingen voor 'ie wil gaan regenereren. Je kunt ook proberen een kilometer of 30 in z'n 3 op de snelweg te gaan rijden om de uitlaatgassen heet te stoken, met een beetje geluk gaat 'ie dan ook wel regenereren, maar dat werkt niet altijd. Je ziet het vrij snel terug in je verbruik (zeker als je die even reset). Tijdens regenereren verbruikt 'ie fors meer dan normaal.
Als 'ie echt goed vol zit kost het soms een paar opstartpogingen voor 'ie wil gaan regenereren. Je kunt ook proberen een kilometer of 30 in z'n 3 op de snelweg te gaan rijden om de uitlaatgassen heet te stoken, met een beetje geluk gaat 'ie dan ook wel regenereren, maar dat werkt niet altijd. Je ziet het vrij snel terug in je verbruik (zeker als je die even reset). Tijdens regenereren verbruikt 'ie fors meer dan normaal.
-
RodeCabrio
- Donateur

Ik zou afraden om de DPF leeg te halen. Zelf 50K km zonder DPF gereden met een TTiD.
Auto gaat toch best veel roken. Bij flink gasgeven levert dat een aardig rookgordijn op. Past niet echt bij een Saab in mijn opinie.
Daarnaast maakt het de achterkant van de Saab veel sneller vies.
Auto gaat toch best veel roken. Bij flink gasgeven levert dat een aardig rookgordijn op. Past niet echt bij een Saab in mijn opinie.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Een andere optie, waarbij je je handen meer uit de mouwen steekt maar geen extra diesel verbruikt en rookwolken voorkomt is door de uitlaat te demonteren en handmatig te reinigen met een van de als "effectief" geteste middelen in onderstaande video. (spoiler alert: HCL poolcleaner 32% is de beste reiniger).
Uitlaat eraf - bescherm en tape de uitlaatopening aan de achterkant dicht- uitlaat rechtop zetten op een manier dat deze niet om kan vallen - ga op een verhoging staan en giet ongeveer 2 liter oplossing vanaf de voorzijde van de uitlaat in de opening - deze spoelt het eerste gedeelte van de aanslag weg en blijft onderin de buis zitten - vul na ongeveer 30 minuten helemaal vol totdat je de vloeistof net kun zien aan de ingang van het partikelfilter - wacht 2 uur - laat de vloeistof uitstromen in een emmer en verzamel deze in lege ruitenvloeistofvaatjes o.i.d. (inleveren als chemish afval) - spoel de uitlaat een weinig door met water en vang het weer op in een emmer (en verzamel en voer af op dezelfde wijze) - laat de uitlaat rechtopstaand een dag drogen (droogproces is te versnellen met een mechanische luchtontvochtiger in een kleine afgesloten ruimte). Monteer de uitlaat terug op de SAAB en rij de auto lekker warm.
Je kunt dan tegelijkertijd de onderkant van de wagen eens wat grondiger inspecteren op (beginnende) roest en de uitlaatophangrubbers eens vervangen. Die hebben ook niet het eeuwige leven.
https://youtu.be/Zw-EAc_Lpv8?feature=shared
Uitlaat eraf - bescherm en tape de uitlaatopening aan de achterkant dicht- uitlaat rechtop zetten op een manier dat deze niet om kan vallen - ga op een verhoging staan en giet ongeveer 2 liter oplossing vanaf de voorzijde van de uitlaat in de opening - deze spoelt het eerste gedeelte van de aanslag weg en blijft onderin de buis zitten - vul na ongeveer 30 minuten helemaal vol totdat je de vloeistof net kun zien aan de ingang van het partikelfilter - wacht 2 uur - laat de vloeistof uitstromen in een emmer en verzamel deze in lege ruitenvloeistofvaatjes o.i.d. (inleveren als chemish afval) - spoel de uitlaat een weinig door met water en vang het weer op in een emmer (en verzamel en voer af op dezelfde wijze) - laat de uitlaat rechtopstaand een dag drogen (droogproces is te versnellen met een mechanische luchtontvochtiger in een kleine afgesloten ruimte). Monteer de uitlaat terug op de SAAB en rij de auto lekker warm.
Je kunt dan tegelijkertijd de onderkant van de wagen eens wat grondiger inspecteren op (beginnende) roest en de uitlaatophangrubbers eens vervangen. Die hebben ook niet het eeuwige leven.
https://youtu.be/Zw-EAc_Lpv8?feature=shared
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Dan ligt de oorzaak van het roken toch echt ergens anders. Ik rijd nu 150k kilometer zonder DPF filter (is door de vorige eigenaar al leeggehaald dus effectief rijdt de 9-3 al 300k zonder DPF) en ik heb geen last van roken. Heel af en toe even een pufje bij het starten maart verder niet. Ook de achterkant wordt er niet smeriger op. Ja, ik heb een witte.RodeCabrio schreef: ↑vr 12 jul, 2024 13:17Ik zou afraden om de DPF leeg te halen. Zelf 50K km zonder DPF gereden met een TTiD.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Een "hoogglans" witte!
Het kan goed zijn dat de trubulentie achter een cabrio anders is en daardoor die wel sneller vervuild, maar ...
Vuil hecht ook beter aan niet hoogglansgepolijste lak. Die van jou is heel erg gladgepoetst van achteren.
Het kan goed zijn dat de trubulentie achter een cabrio anders is en daardoor die wel sneller vervuild, maar ...
Vuil hecht ook beter aan niet hoogglansgepolijste lak. Die van jou is heel erg gladgepoetst van achteren.
-
klaasj
- Donateur (8x)

Inmiddels de auto nog een keer extra handmatig laten regenereren. Dpf cleaner toegevoegd. Alles weer onder controle maar blijft natuurlijk wel een dingetje. Een diesel die geen kilometers maakt. Maar ja. Dikke aero. Alles er op en er aan. 2 ton gelopen. Marktwaarde bijna nihil. Dus rustig door gaan en als het loopt genieten.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ik heb persoonlijk minder vertrouwen in een DPF-cleaner die je aan de brandstof toevoegd. De reclame filmpje die erover bestaan, gaan bij lange na niet zover als het door mij hierboven geplaatste filmpje. Het is ook een mysterie wat er in zo'n flesje zit en er wordt vast veel geld mee verdiend aan al die middeltjes. Maar goed, als dat werkt, dan waarschijnlijk het meest zinvol kort na de regeneratie. Dus dat heb je dan goed gedaan.
-
klaasj
- Donateur (8x)

leerzame video trouwens.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Dit klinkt wel heel sensueelSteve-O schreef: ↑zo 14 jul, 2024 10:40Een "hoogglans" witte!
This is the way.klaasj schreef: ↑zo 14 jul, 2024 11:21Inmiddels de auto nog een keer extra handmatig laten regenereren. Dpf cleaner toegevoegd. Alles weer onder controle maar blijft natuurlijk wel een dingetje. Een diesel die geen kilometers maakt. Maar ja. Dikke aero. Alles er op en er aan. 2 ton gelopen. Marktwaarde bijna nihil. Dus rustig door gaan en als het loopt genieten.