Dynamo probleem of multiriem/poelie
-
rutgerreinier
- Donateur

Dynamo probleem of multiriem/poelie
Kom uit het werk, 30km rijden en rij de straat in.
Begint het onder de kap te piepen en melding accu laadt niet op.
Auto in het vak geparkeerd en kap open.
Als ik de motor laat lopen dan staat de dynamo stil en de riem ook. Is de dynamo vastgelopen? Hoe te checken?
Ik kan de dynamo met de hand rond draaien. Riem is aan de buitenkant wel glad. Lijkt ook wel dat er te weinig spanning op zit.
Begint het onder de kap te piepen en melding accu laadt niet op.
Auto in het vak geparkeerd en kap open.
Als ik de motor laat lopen dan staat de dynamo stil en de riem ook. Is de dynamo vastgelopen? Hoe te checken?
Ik kan de dynamo met de hand rond draaien. Riem is aan de buitenkant wel glad. Lijkt ook wel dat er te weinig spanning op zit.
-
rutgerreinier
- Donateur

Re: Dynamo probleem of multiriem/poelie
Ja als ik zo de kwaaltjes lees… dynamo draait wel met de hand. Riem buitenkant op sommige punten glad.LarsJanse schreef: ↑di 14 mei, 2024 21:36Spanrol van de mulitriem defect?
Modderkuip rechtsvoor er uit en dan kan ik erbij?
Zal gelijk een nieuwe set bestellen.
Mooi dat het voor de deur gebeurt en niet vorige week in Kroatië.
-
Moeshkien
- Geregistreerd lid
Helaas niet helemaal. Zonder motor omlagen kan moeilijk zijn.
Hier heb je filmpje die kan nog even helpen
https://youtu.be/rNPN7FQ8n5s?si=3YstrvK-dAHPpwIG
-
rutgerreinier
- Donateur

Thx
Dat is wel van een b207 motor, volgens de wis lijkt het bij een z19dtr simpeler
Dat is wel van een b207 motor, volgens de wis lijkt het bij een z19dtr simpeler
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Multiriem en spanrol vervangen is een eitje bij de diesels. Is heel goed zelf te doen. Wiel eraf, kuip eruit (dop 8 en 10). Spanrol aantrekken om de riem eraf te halen (ringsleutel 15 meende ik), spanrol losmaken (inbusbout) voor vervanging. Nieuwe spanrol juist monteren, spanrol aantrekken om te ontspannen en de nieuwe riem erop leggen.
Het kan handig zijn om er iemand bij te hebben om de riem erop te leggen of om de spanrol aan te trekken. Het aantrekken van de spanrol vergt wat kracht en de riem en omleggen kan net wat onhandig zijn.
Het kan handig zijn om er iemand bij te hebben om de riem erop te leggen of om de spanrol aan te trekken. Het aantrekken van de spanrol vergt wat kracht en de riem en omleggen kan net wat onhandig zijn.
-
rutgerreinier
- Donateur

Ja zo las ik het ook.
Setje rollen en riem is onderweg.
Setje rollen en riem is onderweg.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Als je wat handig bent is het een klusje van een half uurtje. Succes!!
-
rutgerreinier
- Donateur

-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Die moet om de 60k kilometer vervangen worden, maar kan ook prima als je de distributie vervangt bij 120k kilometer. Ik heb die van mij pas ook vervangen. Ik heb deze gekocht: https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 17292.html
Let er goed op dat je hem juist monteert. Kan maar op één manier. Het palletje van je krukas moet in het gaatje van de krukaspoelie komen om de gaten goed uit te lijnen. Gebruik nieuwe bouten die er bij geleverd zitten. Aandraai moment 25nM volgens WIS.
Let er goed op dat je hem juist monteert. Kan maar op één manier. Het palletje van je krukas moet in het gaatje van de krukaspoelie komen om de gaten goed uit te lijnen. Gebruik nieuwe bouten die er bij geleverd zitten. Aandraai moment 25nM volgens WIS.
-
rutgerreinier
- Donateur

Hij draait weer soepeltjes…
Eenvoudig klusje. Ik heb die van febi gehaald die r&d ook verkoopt. Alleen voor iets minder dan daar.
Nieuw riempje er op, rest gecheckt, waren allemaal nog in goede conditie.
Eenvoudig klusje. Ik heb die van febi gehaald die r&d ook verkoopt. Alleen voor iets minder dan daar.
Nieuw riempje er op, rest gecheckt, waren allemaal nog in goede conditie.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Super! Het is ook een klusje van niets. MOet wel gebeuren.
Als ik bij R&D dezelfde krukaspoelie gekocht zou hebben, die ik nu bij Winparts gekocht heb, was ik 100 Eurootjes duurder uit bij R&D. Beetje rondkijken loont altijd.

Als ik bij R&D dezelfde krukaspoelie gekocht zou hebben, die ik nu bij Winparts gekocht heb, was ik 100 Eurootjes duurder uit bij R&D. Beetje rondkijken loont altijd.