Even hulp nodig van de Saab technici want kom er even niet uit en wil niet klakkeloos gaan vervangen.
Saab 9-3 , 2007 met Z18XE motor, 254.000 km
Probleem:
- lopend (goed) weggezet en volgende dag starten, problemen
- motor galoppeert tussen 1500 en kritisch toerental en slaat af
- overslaan (duidelijk ploffen uitlaat)
Gecheckt
- Helaas geen TECH-2 hier, (dus kan geen waardes uitlezen), maar met goede OBD2 tester: geen foutcodes
- De simpele dingen: Luchtmassameter los, geen verandering in lopen, dus dat kan hem ook niet zijn. Ook gasklepregelaar even los, maar ook geen verschil
- In noodloop blijft hij beroerd lopen
- Benzinedruk op de rail is 4 bar bij lopende motor, geen vreemde geluiden benzinepomp.
- Als ik startpilot in gasklephuis spuit, dan loopt 'ie wel ineens wat beter (aanname was dus dat het probleem in de benzinetoevoer zit)
- Distributie nog niet bekeken, maar lijkt me verre van logisch: 20.000 km geleden nieuwe riem en waterpomp bij gerenommeerd bedrijf.
UItgevoerd
- Benzine filter even vervangen (zag eruit alsof dit nog niet vaak was gedaan)
- Injectoren op beeld gecontroleerd en ook ultrasoon gereinigd. Alles prima
-Benzine rail is ook keurig open
-gasklephuis helemaal schoongemaakt en ook carterventilatie (zat dicht) even open geboord.
- Alles gecontroleerd op vacuumlekken, niet aanwezig. visueel, en zelfs even met startpilot om te kijken of er reactie kwam van motor. EVAP slang er zelfs helemaal even afgehaald en aansluiting dicht gehouden.
Nu sta ik dus voor raadsel en dus even het collectief geheugen nodig van het forum.
- Geen foutcodes, dus aanname is niet het de ECU is, noch het gasklephuis (heb ook even ANWB laten komen , toch lid, dus waarom niet)
- omdat die bij inspuiten van startpilot rechtstreeks in gaskklephuis beter loopt, toch denken richting benzine (en dus niet de ontstekingskant)
- Benzinepomp? Maar vreemd dat ik 4 bar druk meet op de rail..... of wel druk meten, maar te weinig volume nog pompen?
- Anders? Help me ajb even op de goede weg, voordat ik hem bijna 30km verderop naar Saab dealer moet brengen (helaas zijn de dealers schaars geworden.....). En misschien ben ik verkeerd aan het denken. Ik laat me graag overtuigen.....
Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor meedenken.
Fred