Ik heb in December voor een prikkie een Saab 9-3 Estate gekocht, een 1.8t uit 2007 (facelift model) waar al recent het een en ander aan vervangen was bij de vorige eigenaar die de auto meer als 10 jaar heeft gereden.
Voor de leeftijd een aardig nette kilometerstand van 277k bij aanschaf, maar van buiten onder de gebruikssporen (lees krassen en deuken en een bruin geworden interieur).
Een paar week geleden had ik af en toe een CE lampje. Niks ernstigs dacht ik, geen vermogens verlies etc.
De afgelopen dagen loopt de auto steeds wat onrustig en ik heb vandaag eindelijk mijn nieuwe uitlezer binnen. Bingo.
P0444
P0686
P0687
Even wat zoekwerk leid tot een vermoedelijk defecte ECU.
Nu was het eigenlijk de bedoeling om deze auto als tijdelijke en betrouwbare auto te rijden terwijl ik mijn 9-3 OG klaar maak, maar ik begin te twijfelen wat de volgende stap word.
De opties zijn:
- vervangen van de turbo (deze heeft iets speling) en de ECU, dan wel een gemodificeerd exemplaar voor iets meer pow.
-verkoop in onderdelen
-verkoop "as is" aan een liefhebber
Wat zijn jullie suggesties?
2007 1.8t ECU defect. Wat nu?
-
Orphy
- Donateur (5x)

Re: 2007 1.8t ECU defect. Wat nu?
Ik heb eventueel nog wel een goede td04-11t en een Ecu voor je
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Repareren en gaan, met een andere ga je ook wat krijgen. Dat is nou eenmaal de aard van het beestje (een saab voor een prikkie) in mijn ervaring, het is geluk hebben. Voor de kosten van de fix koop je geen betere verwacht ik..
-
Inosience
- Geregistreerd lid
[q]
Daar ben ik het wel mee eens. Voor 1250 ga ik niets ander vinden met de zelfde uitrusting denk ik.
Het is gewoon een beetje balen. Had de tijd liever in de OG gestoken
Daar ben ik het wel mee eens. Voor 1250 ga ik niets ander vinden met de zelfde uitrusting denk ik.
Het is gewoon een beetje balen. Had de tijd liever in de OG gestoken

Reden: onnodige quote
-
Inosience
- Geregistreerd lid
Voor hoeveel? En in welke omgeving?Orphy schreef:Ik heb eventueel nog wel een goede td04-11t en een Ecu voor je
-
Moeshkien
- Geregistreerd lid
In dit gevaal beter idee is 14T turbo zoeken. Heb je meer opties dan met 11T. Olie en waterlijnen zijn hetzelde bij Mitsu turbos dus plug en play. 2007 zou grijze injectoren hebben en beetje "losse" uitlaatspuitstuk. Dat laat je met goede programma 250PK krijgen. Als vorige eigenaar heeft veel verwangen en rest van de auto qua mechanica is in prima conditie dan mijn advies is: nieuwe turbo, nieuwe ecu, programma en blijven genieten van sterker autoInosience schreef: ↑wo 27 mar, 2024 19:46- vervangen van de turbo (deze heeft iets speling) en de ECU, dan wel een gemodificeerd exemplaar voor iets meer pow
-
Sonab
- Donateur (4x)

Als je twijfelt zou ik als eerste stap alleen het noodzakelijke oplossen en kijken hoe dat uitpakt. ECU vervangen zal goedkoper en simpeler zijn dan een turbo vervangen, gok ik?
-
Inosience
- Geregistreerd lid
[]De twijfel bestaat vooral omdat ik deze auto eigenlijk als tijdelijke auto had gekocht tot de 9-3OG klaar is.
Maar als ik dan toch moet investeren kan ik hem beter gelijk goed maken en er bij houden voor de winter.
Maar als ik dan toch moet investeren kan ik hem beter gelijk goed maken en er bij houden voor de winter.
Reden: Quote verwijderd